کد خبر: ۱۰۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵
در سایه بی توجهی؛

روزگار سیاه سنگ سیاه شیراز

با یک گردش چند ساعته در بافت قدیم شیراز می توان پی برد، آنچه باعث شده دریک نقطه شهری شاهد بروز پدیده آسیب های اجتماعی با این شدت باشیم، تنها در بی توجهی ها خلاصه می شود و بس.
به گزارش شیرازه، فرزاد وثوقی طی یادداشتی نوشت:
تا حالا فکر کردید بافت قدیم شیراز کجاست؟ همین نزدیکی وبیخ گوش خودمان است و منتها در طول این همه سال مورد بی توجهی عمیقی قرار گرفته است. با یک گردش چند ساعته در محدوده 370هکتاری بافت قدیم شیراز وآنچه در آن در حال وقوع است می توان پی برد، آنچه باعث شده دریک نقطه شهری شاهد بروز پدیده آسیب های اجتماعی با این شدت وترویج وگسترش آن به سایر مناطق باشیم ، تنها در بی توجهی ها خلاصه می شود وبس!؟

حالا هم که به فکر این ویرانه افتاده ایم همه می خواهند داخل بافت هتل بسازند و رستورانهای سنتی راه بیندازند. از فرمانده سپاه فجر فارس هم درخواست شده به هر نحو ممکن امنیت این نقطه شهری را تامین کند. هر چند سپاه در قالب پایگاههای مقاومت خود سالهای سال است آسیب های موجود را مستند کرده تا شاید روزی بتواند این مجوز را دریافت کند وبا حضور خود ریشه آسیب ها را بخشکاند.

البته این داستان خیلی هم محرمانه نیست. کافی است یک بار وبرای چند ساعت دراین محدوده گذری داشته باشید وبه عمق مصیبت ها پی خواهید برد.

مسئولین استان هم هر چند دیر اما بازدیدی در تاریخ سوم آبان از برخی محلات بافت خصوصا شیخ علی چوپان داشته اند. در این فرصت اعلام شده است مبلغ 100میلیارد تومان برای ساماندهی آسیب های اجتماعی درکشور اختصاص یافته است که مبلغ 6.5 میلیارد آن سهم استان فارس است. موضوع آنقدر حساس و خطر ناک شده است که مقام معظم رهبری بطور مستقیم درموضوع ورود پیداکرده است و مسوولین هم دیداری دراین رابطه با ایشان داشته اند. در واقع سران 3 قوه ابراز نگرانی شدیدی پیرامون این اوضاع و داستان حاشیه نشینی داشته اند و در شیراز می توان به این دید نگاه کرد که تنها شهر کشور است که حاشیه نشینی وارد شهر ومرکزیت ان دربافت قدیمش شده است.

اخبار رسیده حکایت از آن دارد که اگر پلیس شیراز در سال گذشته 126 نفر را دراین محلات بازداشت کرده اما امسال درمدت 8 ماه 273نفر را بازداشت کرده است. اگر سال گذشته 180پرونده در طول 8 ماه دراین منطقه تشکیل شده، امسال و در همان مدت 343پرونده تشکیل شده است. درخبرها آمده است بطور متوسط روزانه حدود 24 نفر شامل خرده فروش موادمخدر و افراد ولگرد در این منطقه بازداشت می شوند و این یعنی سالانه حدود 8700نفر دراین منطقه بازداشت می شوند.

البته دراین موضع این جاذبه وجود دارد. وقتی مهمترین و بزرگترین مراکز موبوط به مواد مخدر واعتیاد را مانند میهمان پذیر دراین منطقه به نان ( دی .آی.سی) ایجادکرده ایم. سرنگ رایگان، غذای گرم، جای خواب والبته سایر اقدامات بهداشتی که از سوی برخی سازمانها به افراد معتاد ارایه می شود همه وهمه جاذبه ای است که براده آهن ها را به بسوی بافت می کشاند حتی از سایر استانهای مجاور.

گزارش ها ویادداشت های بسیاری دراین مورد نوشته شده است اما مسئولین امور اجتماعی توجیهات خاص خودرا دارند وزیر بار خروج این مراکز از بافت نمی روند. مردم هم قید بافت قدیم را زده اند و با این اوصاف تمایلی به حضور درآن ندارند. گردشگران بی خبر خارجی هم اگر راهشان به این محدوده بیفتد که البته می افتد، دایم درحال تصویر برداری از نابسامانی های آن هستند.

از اواخر دهه 60بود که بافت قدیم شیراز به سرعت تخلیه شد. درواقع هویت از بافت رفت وبی هویتی جای آنرا گرفت. هیچ برنامه ای هم در باب امور اجتماعی فرهنگی برای این نقطه شهری ارایه نشد. تنها برای بافت گاهی سنگ فرش هدیه آوردند و گاهی چند دیوار را خراب کردند و پارکینگ ساختند و گاهی یک پارک محله ای که البته تبدیل به محل تجمع معتادان واوباش گردید.

بافت قدیم شیراز یک نقطه استراتژیک شهری است. هم فرسوده است وبا یک زلزله امکان بروز فاجعه انسانی درآن می رود، هم به لحاظ میراثی دارای ارزش است و هم پر از خاطره از روزگار گذشته برای بزرگترها والبته شهر شناسان است. متاسفانه این نقطه را مجانی و دو دستی تحویل آسیب ها داده اند وحالا برای باز پس گیری آن باید میلیاردها تومان خرج کنند.

اجلاسیه کشورهای دارای میراث معنوی به میزبانی شیراز در فروردین 1396 برگزار خواهد شد. همه داشته ما که محور برگزاری این اجلاسیه شده، محور سنگ سیاه است. آیا روزگار سنگ سیاه  تا پیش از زمان برگزاری اجلاسیه از سیاهی به درخواهد آمد؟ ما فقط می توانیم دعا کنیم پای منفعت طلبان به بافت قدیمی شیراز باز نشود که انگار تب هتل سازی ورستوران سازی با شعار بوم گردی دراین منطقه شیوع پیداکرده است.

برچسب ها: سنگ سیاه شیراز
نظرات بینندگان