کد خبر: ۱۰۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۲۹ آبان ۱۳۹۵
در آستانه فرار رسیدن اربعین حسینی؛

پخت نذری با طعم عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان

نذری امام حسین، نیتی است که فرد با توسل به امام حسین در هنگام گرفتاری به جهت دفع بلا و رفع گرفتاری انجام داده و پس از رسیدن به حاجت ادا می‌کند.

به گزارش شیرازه، سنت نذری دادن در بین اپخت نذری با طعم عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدانیرانیان از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است که در ایام مختلفی ادا می شود اما اوج آن در ماههای محرم و صفر است، هرچند نذری تنها مخصوص دین اسلام نیست و آنطور که از تاریخ برمی‌آید، نشانی از این سنت پسندیده در دیگر ادیان الهی نیز موجود است، همانطور که در عزاداری‌های محرم برخی از ارامنه و زرتشتیان که به حضرت ابوالفضل(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) ارادت ویژه ای دارند، هر ساله از قند و چای هیئت‌های مسلمان گرفته تا چند رأس گوسفند نذر و در این مراسم معنوی شرکت می کنند.

در آستانه فرا رسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مردم استان فارس و شهر شیراز همچون مردم دیگر مناطق کشورمان اقدام به پخت نذری ویژه این ایام می کنند، که تعدادی از نذری دهندگان در گفتگو با خبرنگار شیرازه از نیت های خود برای نذری هایشان گفتند.

خانم حسینی که نذریشان آش سبزی و در حال آماده کردن مواد مورد نیاز آش است، می گوید: بیش از 50 سال است که برای اربعین امام حسین(ع) نذری می پزیم که در ابتدا پلو وقیمه بود اما در سال های بعد به آش سبزی تغییر دادیم.

وی که بیش از 60 سال سن دارد و خانه دار است، ادامه می دهد: این نذری از پدر و پدر بزرگ هایمان به ما رسیده که از ابتدا برای سلامتی و عاقبت بخیری فرزندان بوده است تا الان که به لطف خداوند و کمک ائمه اطهار به ویژه امام حسین(ع) ادامه دارد.

این بانوی شیرازی با بیان اینکه از استان گیلان،شهر رشت برایش مهمان آمده تا به مراسم پختن نذری برسد، خاطر نشان می کند: این مهمانان که از فامیل های عروسم هستند، چند سال پیش پای دیگ آش نذری امام حسین(ع) حاجت گرفته اند که از آن سال تاکنون به هر طریقی شده به شیراز می آیند تا باز هم از کرامات اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین بهره مند شوند.

خانم حسینی اضافه می کند: پختن نذری برای امام حسین(ع) علاوه بر آرامش،شور،شوق و لذتی که دارد،باعث می شود تمام فرزندان، نوه ها، نتیجه ها، فامیل و برخی از آشنایان دور هم جمع شوند که هم دیدارها تازه می شود هم به صورت دسته جمعی دعای توسل، زیارت عاشورا و... قرائت می شود.

وی با بیان این که علاوه بر یکی از پسرانم که حاجت قلبی خود را از پختن آش نذری گرفته است و هر سال زودتر از سال پیش برای پختن آش نذری بی تابی می کند، یادآورشد: خیلی از فامیل و آشنایان نیت و حاجت قلبی خود را از پای همین دیگ گرفته اند که هر ساله مقداری از مواد لازم را به عنوان هدیه برای پختن آش به منزل ما می آورند.

پخت نذری با طعم عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان

یکی دیگر از بانوان شیرازی درباره نذری اش می گوید: حلیم گندم نذر داریم و بیش از 20 سال است آن را برای ایام اربعین امام حسین(ع) می پزیم که نیتمان سلامتی و عاقب بخیری فرزندانم بوده است.

خانم مرادی با بیان این که هر کسی با توجه به توانی که دارد، نیت وآن را ادا می کند، از انتخابش برای پختن حلیم می گوید و ادامه می دهد:حلیم گندم غذایی ساده اما خوشمزه و مقوی است که برای صبحانه پخته می شود.

وی اضافه می کند: پختن نذری باعث می شود، فرزندان و نوه هایم به منزل ما بیایند و شور و شوق وصف ناپذیری در خانه حاکم بشود که علاوه بر این شوق و ذوق بچه ها و کودکانمان با پختن نذری و اینکه چرا نذری می پزیم آشنا می شوند.

مادری جوان که نذریش، آش سبزی و درحال توزیع است، می گوید: پسر بزرگم 10 سال پیش در حالی که 9 ساله بود، به بیماری مهلک سرطان خون مبتلا شد که بعد از درمان های طولانی نیت کردم اگر شفا پیدا کند، در اربعین امام حسین نذری بپزم.

خانم خوبیاری با صدای بغض آلود و در حالی که اشک چشمانش را با گوشه روسریش پاک می کند، ادامه می دهد: بعد از این نیت حال پسرم روز به روز بهتر شد تا جای که کاملا بهیود پیدا کرد.

وی با بیان اینکه از همان سال تا الان که نزدیک به 10 سال است، هر ساله و همزمان با ایام اربعین نذرم را ادا می کنم و از خدا و امام حسین (ع) که نذرم را قبول کردند تشکر می کنم.

این بانوی شیرازی اضافه می کند: هر ساله و همزمان با پختن نذری حال و هوای خاصی بر خانه حاکم می شود و صدای دعا و صلوات آرامشی وصف ناپذیر را برایمان به ارمغان می آورد.

پخت نذری با طعم عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان

خبرنگار شیرازه در ادامه شنونده صحبت های نذری گیرندگان بود که همه آنها از برکت نذری حرف زدند و آن را شفا بخش نامیدند.

آقای زارع می گوید: وقتی می بینم پیروان دیگر ادیان برای نذری امام حسین(ع) صف می کشند و آن را تبرک می داند،ضمن احساس غرور مشتاقانه برای گرفتن نذری امام حسین(ع) بیدار می شوم و حاضرم حتی ساعت ها در صف منتظر بمانم.

وی اضافه می کند: نذری امام حسین(ع) تبرک است و سلامتی خود و خانواده ام را بیمه می کند و به سفره هایمان خیر و برکت می دهد.

به گزارش شیرازه، بیشتر مردم شیراز در ایام اربعین ترجیح می دهند به جای پلو و قیمه، آش سبزی که آش مخصوص شیراز است، نذری می دهند و بر این باور هستند این آش ضمن خوشمزه و لذیذ بودن غذای سنتی شهرشان است که باعث می شود پخت و صرف این آش فراموش نشود.

لازم به ذکر است شله زرد و حلیم نیز از دیگر نذری های است که مردم شیراز در این ایام می پزند.

پخت نذری با طعم عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان

نظرات بینندگان