کد خبر: ۱۰۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵

فلسفه بزرگداشت اربعین حسینی چیست؟ +نظر بزرگان شیعه

در در سالهای اخیر پیادروی اربعین دوباره زنده شده است مومنین از سرسر جهان با پای پیاده به سمت شهر کربلا پیادروی می کنند و هرساله شاهد رشد چشمگیرحضور مردمی می باشیم.

به گزارش شیرازه، چند سالی می گذرد که رژیم فلسفه بزرگداشت اربعین حسینی چیست؟ +نظر بزرگان شیعهدیکتاتور بعث سرنگون شده است رژیمی که  زمان حیات خود از حضور مومنین و زیارت قبر مطهر حسین ابن علی (ع) ترس و واهمه داشت. به راستی که این رژیم درک کرده بود که زیارت قبور ائمه معصوم چگونه باعث براندازی حکومتش در عراق خواهد شد که در حد توان از زیارت قبور ائمه مخصوصا امام سوم شیعیان جلوگیری می کرد. چه برسد به اینکه بگذارند مردم ایام اربعین پیادروی کنند و اجتماع عظیمی در کنار قبر این امام عظیم  تشکیل دهند.

اما چند سالی است که این رژیم سرنگون شده و حکومتی مردمی روی کار آمده است. از آن به بعد بود که مسئله اربعین حسینی و پیاده روی این ایام دوباره زنده شد.

پیادروی که طبق روایات به سال 1281 قمری برمی گردد. در روایات آمده است جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند. روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.

در در سالهای اخیر پیادروی اربعین دوباره راه افتاده است مومنین از سرسر جهان با پای پیاده به سمت شهر کربلا پیادروی می کنند طبق آمار شور و اشتیاق حضور مردم در اربعین شهادت حسینی دو چندان شده است و هرساله شاهد رشد چشمگیرحضور مردمی می باشیم.

این اجتماع عظیم که رزمایشی برای ظهور آقا امام زمان است توانسته است تا حد زیادی دسیسه ها، فتنه هاو حیله های دشمن اسلام را خنثی کند تا جایی که رسانه ای بزرگ غرب تلاش می کنند آثار این همایش عظیم را سانسور و مخفی کنند و حاضر نیستند حتی یک خط یا یک عکس از آن منتشر کنند. اما نا توانی این غول های رسانه را شاهد بوده ایم که بار ها از آن به عنوان بزرگترین مراسم مذهبی جهان توصیف کرده اند.

 امام خمینی(ره) درباره اهمیت کربلا فرمودند: «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، و امروز به نظر میرسد این اجتماع عظیم یکی از جلوه‌های بسیار زیبای فرمایش حضرت امام است. و برای باز کردن این موضوع باید مقاله ها نوشت.

ایت الله بهجت هم در باب این موضوع می گوید: «امام زمان (عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین (ع) به همه عالم معرفی می‌کند، بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین (ع) را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.»

گفتنی است این اجتماع بزرگ مانور و رژه عظیمی در راستای تبری جستن از اقدامات ضد بشری تکفیری‌ها و دشمنان اهل بیت (ع) به شمار می‌رود، ضمن آنکه از سویی اعلام صریح وفاداری و علاقه شدید محبان و ارادتمندان به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) است.»

رهبر انقلاب هم با اشاره به درسهای اربعین می فرمایند: اين است كه بايد ياد حقيقت و خاطره‏ى شهادت را در مقابل طوفان تبليغات دشمن زنده نگهداشت. شما ببينيد از اول انقلاب تا امروز، تبليغات عليه انقلاب و امام و اسلام و اين ملت، چه قدر پرحجم بوده است. چه تبليغات و طوفانى كه عليه جنگ به راه نيفتاد جنگى كه دفاع و حراست از اسلام و ميهن و حيثيت و شرف مردم بود. ببينيد دشمنان عليه شهداى عزيزى كه جانشان - يعنى بزرگترين سرمايه‏شان - را برداشتند و رفتند در راه خدا نثار نمودند، چه كردند و مستقيم و غيرمستقيم، با راديوها و روزنامه‏ها و مجله‏ها و كتابهايى كه منتشر مى‏كردند، در ذهن آدمهاى ساده‏لوح در همه جاى دنيا، چه تلقينى توانستند بكنند.

حتّى افراد معدودى از آدمهاى ساده‏ دل و جاهل و نيز انسانهاى موجّه و غير موجّهى در كشور خودمان هم، در آن فضاى ملتهب جنگ، گاهى حرفهايى مى ‏زدند كه ناشى از ندانستن و عدم احاطه به حقايق بود. همين چيزها بود كه امام عزيز را برمى‏آشفت و وادار مى‏كرد كه با آن فرياد ملكوتى ، حقايق را با صراحت بيان كند.

اگر در مقابل اين تبليغات، تبليغات حق نبود و نباشد و اگر آگاهى ملت ايران و گويندگان و نويسندگان و هنرمندان، در خدمت حقيقتى كه در اين كشور وجود دارد، قرار نگيرد، دشمن در ميدان تبليغات غالب خواهد شد. ميدان تبليغات، ميدان بسيار عظيم و خطرناكى است. البته، اكثريت قاطع ملت و آحاد مردم ما، به بركت آگاهىِ ناشى از انقلاب، در مقابل تبليغات دشمن بيمه هستند و مصونيت پيدا كرده‏اند. از بس دشمن دروغ گفت و چيزهايى را كه در مقابل چشم مردم بود، به عكس و واژگون نشان داد و منعكس كرد، اطمينان مردم ما نسبت به گفته‏ها و بافته‏ها و ياوه‏گوييهاى تبليغات جهانى ، بكلى سلب شده است.


میرزا جوادآقا ملکی تبریزی که بارها با پای پیاده از عتبه علویه، رهسپار عتبه حسینی شده بود، درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین می‌گوید: «به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش(ع) زیارت کند، هر چند تنها یک‌ بار در تمام عمرش باشد(ترجمه المراقبات، کریم فیضی، صفحه ۸۵)

انتهای پیام/

نظرات بینندگان