کد خبر: ۱۰۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵
بانوی کار آفرین پاسارگادی:

هیچ سازمان دولتی از کارآفرینان فرش دستباف حمایت مالی نمی کند

بانوی کار آفرین پاسارگادی گفت: اگر دولت با ارائه تسهیلات از ما کار آفرینان حمایت کند کار ماهم رونق پیدا می کند و می توانیم بجای 150 نفر برای بیش از 500 نفر در کارگاه ایجاد شغل کنیم اما متاسفانه هیچ سازمان دولتی از کارآفرینان فرش دستباف حمایت مالی نمی کند.

به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، فرش دستبافت ریشه در فرهنگ بومی استان فارس و شهرستان پاسارگاد دارد و هنری سنتی است که زنان این خطه نسل به نسل آن را انتقال داده و زنده نگه داشته اند، هنری که با کار و درآمد توام است. زمانی نه چندان دور در گذشته فرش دستباف این منطقه در بازارهای کشور جایگاه ویژه ای داشت.

 اما در سال های اخیر تمایل نسل جدید به ویژه بانوان به فرش دستبافت به دلیل تحصیل و گرایش به شغل های پشت میز نشینی کاهش پیدا کرد و همین امر باعث شد تا خانواده ها از این هنر سنتی درآمد آفرین فاصله بگیرند.

پروین دولت آبادی بانوی کار آفرین پاسارگادی که این هنر سنتی فرش بافی را با تمام چالش هایی که در استان و شهرستان با آن مواجه هست، زنده نگه داشته و از همین طریق و آموزش برای  تعدادی از بانوان پاسارگادی نیز ایجاد اشتغال کرده است.

دولت آبادی می گوید: چون مادرم بافنده  فرش بود از کودکی به این هنر علاقه مند شدم  و شروع به فرش بافی کردم  و دیپلم فرش را گرفتم.

 وی در ادامه می گوید: علاقه به فرش دستبافی در من به اندازه ای بود که سعی کردم کارم را توسعه دهم و تصمیم به راه اندازی کارگاه قالی بافی گرفتم و در همین رشته فرش در دانشگاه ادامه تحصیل دادم.

وی ادامه داد: بعد از سالها سابقه کار خانگی  در حال حاضر حدود شش سال است که کارگاه قالی بافی اکباتان  را راه اندازی کردم.

به گفته این کارآفرین فرش و تابلو فرش دستباف، تاکنون با آموزش بیش از 150 نفر برای همین تعداد نیز ایجاد شغل کرده است و عمدتا به بافت تابلو فرش مشغول هستند و همگی آنها بصورت خانگی در خانه ها مشغول به بافت فرش هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

 این بانوی کار آفرین می گوید: علاقه اهرمی قوی است که فرد را در راه اندازی کسب و کارش یاری می کند اما فراتر از علاقه به این هنر، هدف والاتری داشتیم و آن ایجاد شغل برای زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار بود.

وی  از کسادی بازار فروش فرش دستباف و مشکلات آن گلایه می کند و ادامه می دهد: با وجود آنکه بازار فرش دستباف به دلایل مختلف از رونق افتاده و درآمد چندانی عایدمان نمی شود اما از اینکه توانسته ام برای چندین نفر اشتغال زایی کنم واقعا از این کار لذت می برم.

 هیچ سازمان دولتی از کارآفرینان فرش دستباف حمایت مالی نمی کند

دولت آبادی می گوید:  تاکنون  فقط 10 میلیون تومان  تسهیلات از کمیته امداد دریافت کردم  و به دلیل اینکه کارگاه کنونی که کار آموزش بانوان را در آن انجام می دهیم بسیار کوچک است، برای توسعه کارگاه به دنبال وام تکمیلی هستم اما همچنان موفق به دریافت آن نشده ام.

 این بانوی کار آفرین پاسارگادی که سختی های زیادی در این راه متحمل شده است، می گوید: در بانک ها بارها مشاهده کرده ایم که فرد با عنوان کارآفرینی در خواست وام حتی چند صد میلیون تومانی کرده است بدون آنکه واقعا صرف اشغالزایی کند، اصلا منصفانه نیست ما که برای بیش از 150 نفر در کارگاه اشتغالزایی کرده ایم فقط 10 میلیون تومان وام دریافت کنم و بقیه سرمایه با کلی مشقت از جیب خودمان تامین کنم.

وی از وضعیت بازار فرش و تابلو فرش دستباف نگران هست و می گوید: بازار فروش فرش و تابلو فرش دستباف در حال حاضر اصلا مناسب نیست و فرش های کارگاه ما با قیمت مناسب به فروش نمی رسند، چون هنوز روی  طرح های سنتی کار می کنیم.

 به گفته این بانوی کار آفرین، آنها توانایی خرید طرح های جدید را ندارند و اگر  بتوانند وام تکمیلی را دریافت کنند می توانند طرح های جدید را خریداری کرده و بر اساس نیاز مشتری تولید کنند.

 دولت آبادی می گوید: در استان فارس تاجر قدری در حوزه فرش دستباف نداریم که فرش های تولیدی ما را صادر و بفروش برساند حتی آنهایی که حرفه ای کار می کنند باز هم راضی نیستند و باید بازار فرش و صادرات آن به خارج از کشور تکانی بخورد.

 در ادامه از نبود حمایت مالی برای بازاریابی تولیدات کارگاه خود شکایت دارند که نمایشگاه ملی فرش هرساله در تهران برگزار می شود ولی ما حتی توانایی شرکت در این نمایشگاه و عرضه کردن تولیدات خود را نداریم.

وی می گوید: اگر دولت با ارائه تسهیلات از ما کار آفرینان حمایت کند کار ماهم رونق پیدا می کند و می توانیم بجای 150 نفر برای  بیش از 500 نفر در کارگاه ایجاد شغل کنیم.

طنین پاسارگاد، پروین دولت آبادی این بانوی کار آفرین پاسارگادی از ابتدای فعالیت خود در این رشته هنری، همواره در طول این چند سال به عنوان یکی از کار آفرینان نمونه شهرستان و استان فارس بوده است.



نظرات بینندگان