کد خبر: ۱۰۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۵
حجت الاسلام والمسلمین حدائق:

حوزه های علمیه سکان داران امربه معروف و نهی از منکرهستند

علما جز کسانی هستند که راه اهل بیت و انبیاء را طی می کنند.
حوزه های علمیه سکان داران امربه معروف و نهی از منکرهستند
به گزارش شیرازه ،حجت الاسلام والمسلمین حدائق در دیدار با دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس گفت: این دو فریضه تکلیف عمومی برای عامه مردم است اما خاصه کسانی که روش و منش انبیاء را طی می کنند بارشان سنگین تر است. 

وی ادامه داد: طلاب در تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و حساسیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر برای مردم رسالت دارند. شما وقتی می بینید سید الشهدا هدف مهم نهضت خودش را، رسالت و قیامش را برای امر به معروف و نهی از منکر قرار داد و شهادت هایی که در زیارت داریم نشانگر این است و از افتخارات اهل بیت (علیهم السلام) این است که این ها امر به معروف و نهی از منکر می کردند. پس عامه روحانیت که مفتخر هستند مسیرشان مسیر اهل بیت (علیهم السلام) است باید این فریضه بزرگ را جدی دنبال کنند و روحانیت مسئولیتش سنگین تر است.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق مدیر محترم حوزه علمیه منصوریه افزود: می طلبد که در حوزه های علمیه کمیته های تخصصی با توجه به حساسیتی که اسلام نسبت به امر به معروف و نهی از منکر نشان داده است تشکیل دهیم و زوایای امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت دقیق بررسی شود و اولویت این امر با حوزه-های علمیه است و در دانشگاه ها و مدارس هم باید این اتفاق مبارک بیفتد ، اما اولویت با حوزه های علمیه است. چون کار تخصصی، فقهی و علمی است و هم در بحث آموزش به مردم و در بحث تبادل آموزش معروف به مردم و تذکر منکر به مردم باید راهی را بپیماییم که اهل بیت (علیهم السلام) به آن سفارش کرده است. لذا اولویت با حوزه های علمیه می باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه حوزه های علمیه خروجی آن مراجع عظام تقلید هستند می طلبد در راستای پرورش شخصیت های شایسته موفق تر عمل کنند، علمای ما و بزرگان ما اهتمام دارند در سرعت بخشی به امر به معروف و نهی از منکر، تلاش می کنند و در هر زمانی که ضرورتی بود مراجع ما در دفاع از این دو فریضه کوشا بودند.

این شخصیت دینی گفت : افتخار جامعه ما انطباقش با احکام اسلامی است. اولاً امر به معروف و نهی از منکر در عامه جامعه به عنوان تکلیف است و در  جمهوری اسلامی تقابلی بین قانون و تکلیف وجود ندارد و در جاهایی که قانون نیز ضعیف عمل کرده است این ضعف اجماع است و تمام قوانین اسلامی در راستای توسعه معروف است و جاهایی هم که ضعفی دیده می شود یا شخصی امر به معروف می کند و از آن دفاع نمی شود این ضعف قانون است و در جمهوری اسلامی نباید احساس شود که بین تکلیف و قانون کدام یک مقدم است.

وی ادامه داد :  قطعاً وظیفه ما مقدم بر همه چیز است و قوانین هم احترامشان با انطباق با شرع است. اگر قانونی با شرع منطبق نبود آن قانون احترامی ندارد و دلیلی نیست بر اینکه اکثریت هم جهت هستند. در زندگانی انبیاء می بینیم که اکثراً در مقابل انبیاء هستند. 

وی خاطر نشان کرد: در زمان سید الشهداء (ع) 72 نفر در کنار امام حسین (ع) و بیش از 20 هزار نفر در مقابل امام حسین (ع) بودند. لذا ارزش قانون به انطباقش با شرع است. در تقابل بین قانون گرایی و تکلیف. تکلیف مقدم بر قانون است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راه اندازی شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در حوزه های علمیه با توجه به اینکه روحانیت با همه اعضای جامعه در ارتباط هستند باعث سرعت بخشیدن به بحث امر به معروف و نهی از منکر می باشد و این روحانیت می توانند بحث امر به معروف و نهی از منکر ادارات و دانشگاه ها را پوشش دهند.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان