کد خبر: ۱۰۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۵

حلواهایی با اصالت چند ساله در نیریز

حلوای ارده یکی از سوغاتی‌های اصیل نی‌ریز است که از قدیم الایام پخت آن در این شهر رواج داشته است.

به گزارش شیرازه به نقل از نبض نی ریز؛  حلوای ارده یکی از سوغاتی‌های اصیل نی‌ریز است که از قدیم الایام پخت آن در این شهر رواج داشته است از همین رو مصاحبه ای از دو تن از قدیمی ترین حلوا پزان نی ریز را در زیر می خوانید.

حلوایی خواجه ای
حاج عبدالحسین خواجه ای  متولد 1318 به خبرنگار ما گفت: 70  سال است که در زمینه تولید حلوا فعالییت میکنم و تا جایی که یادم است از همان کودکی در حلوایی کار میکردم.

وی  میگوید: در زمان هایی که اصلا فروش نداشتم به کار خود ادامه دادم و دست از تلاش باز نمیداشتم.

خواجه ای معتقد است: در فصل زمستان فروش و استقبال مردم بیشتر است .

وی در خصوص وضعیت خشکسالی نی ریز و تاثیر آن در حلوای می گوید: کنجد را در گذشته از اطراف نی ریز و روستاها تهیه میکردم ولی اکنون به دلیل خشکسالی و عدم کشت این محصول از کنجد وارداتی از کشورهای دیگر استفاده میکنم.

حاج عبدالحسین خواجه ای نسبت به اینکه حلوای بهتری تولید شود بیان میکند: در تولید حلوا باید ابتدا از مواد اولیه مرغوبی استفاده کنیم . کنجد نباید تلخ و شور باشد کنجدی  که برشته باشد حلوای بهتری تولید میشود.

وی ادامه می دهد: به خارج از کشور صادراتی نداریم ولی در سطح استان و اطراف استان به عنوان سوغات شهرستان حلوا خریداری میکنند.

خواجه ای معتقد است : حلوای شهرستان نی ریز از دیگر حلواهای سایر شهرستان ها کیفییت و طعم بهتری دارد و اصالت خود را حفظ کرده است.

وی افزود: در گذشته حلوا به صورت دستی و با سختی های فراوان تولید میشد ولی امروزه با پیشرفت و توسعه علم دستگاه های مکانیکی و برقی روند تولید را بهبود بخشیده است

حاج حسین خواجه‌ای از حلواپزهای قدیمی نی‌ریز می‌گوید: در قدیم «عصاری»(کارگاه روغن‌گیری) بود و مثل حالا حلوایی نبود. اسبی بود و سنگی و در آنجا روغن خشخاش، کرزک و... برای روشنایی چراغ و استفاده‌های دیگر می‌گرفتند. در قدیم آب را از چاه می‌گرفتند تا با آن کنجدها را شیرین کنند و به‌جای گاز از هیزم و بعدازآن از گازوئیل استفاده می‌کردند.

وی در پایان بیان کرد: اکنون 8 سال است که از دستگاه های مکانیکی استفاده میکنیم  ولی هزینه های را در بر دارد و همچنین علاوه بر حلوا ; ارده و روغن کنجد نیز تولید میکنیم و شیره را خریداری میکنیم.

حلوای سلامتی

حاج محمد سلامتی متولد 1321 دارای 70 سال سابقه به خبرنگار ما گفت: از کودکی در حلوا فروشی مشغول بودم قبل از من، پدرم در تولید حلوا فعالییت داشت و ما از اولین تولید کنندگان حلوا در شهرستان هستیم.

وی در خصوص طعم حلوا می گوید: حلوا  باید ترد باشد- عطر خاص کنجد برشته را دهد – در دماهای پایین خشک نشود و حالت اولیه خود را از دست ندهد.

سلامتی معتقد است : باید در تولید حلوا از مواد اولیه درجه یک( شیره خرما و کنجد مرغوب) استفاده شود.

وی در خصوص تهیه حلوا در گذشته میگوید: در حدود 40 سال پیش ارده گیری توسط اسب انجام میشد ولی اکنون با  الکتروموتور انجام میشود.

وی میگوید: با گذشت سالیان اکنون اصول بهداشتی به طور چشمگیری رعایت میشود و ایمنی افزایش پیدا کرده است.


حاج محمد سلامتی هم مانند خواجه ای بیان میکند: در نیمه دوم سال فروش بیشتری نسبت به سایر ماه های سال داریم.

امروزه به دلیل کمبود بارش و نزولات جوی کشت کنجد متوقف شده و فقط در برخی از نقاط کشور این محصول زیرکشت است و کنجد داخلی کیفیت بهتری نسبت به نوع وارداتی خود دارد.

وی در پایان گفت: دعا میکنم تا بارش رحمت الهی بر ما نازل شود تا شاهد رونق در کسب و کار و همه امور باشیم.







نظرات بینندگان