کد خبر: ۱۰۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
کارشناس مسائل سیاسی:

اقدام متقابل نسبت به امریکا بر مبنای عزت و مصلحت کشور باشد

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: جمهوری اسلامی نسبت به مصوبه کنگره آمریکا، اقدام متقابلی که بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت کشور است انجام خواهد داد.

به گزارش شیرازه به نقل از لادستان مهدی زارع کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران در مجلس سنای آمریکا اظهار داشت: تمام مقامات جمهوری اسلامی ایران اجماع دارند که موضوعاتی که در کنگره آمریکا مطرح‌شده، ناقض برجام است. چون تحریم‌هایی را دربرمی‌گیرد که مربوط به مسائل هسته‌ای هم می‌شود.

وی افزود: تابه‌حال با شگردهایی سعی می‌کردند تحریم‌های هسته‌ای را از طریق غیرهسته‌ای به ایران تحمیل کنند. اما مسئله ISA صراحتاً تحریم‌های هسته‌ای را دربرمی‌گیرد. البته این مسئله چیز عجیب و دور از انتظاری هم نبود. چون کنگره از روز اول مخالفتش با برجام را اعلام کرده بود و در روزهای آخر عمر ریاست جمهوری آقای اوباما و باجان گرفتن جمهوری‌خواهانی که قبل از انتخاب ترامپ هم به‌شدت مخالف برجام بودند و در حال حاضر جان تازه‌ای گرفتند، این مسئله خودش را به‌صورت آشکارتر در عرصه سیاست نشان داده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: چون تمدید تحریم‌ها در مجلس سنا با اتفاق آراء تصویب شد، طبیعتاً دست اوباما هم برای وتو بسته می‌شود. اگر امکان وتو هم برای رئیس‌جمهور آمریکا فراهم بود، بازهم در شرایط فعلی، اوباما تمایل ندارد در روزهای آخر عمر ریاست‌جمهوری‌اش با کنگره درگیر شود و به خاطر ایران بخواهد یک‌تنشی با کنگره در تاریخ ریاست‌جمهوری خودش به یادگار بگذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان بابیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در این شرایط به‌هیچ‌عنوان اعتبار و موقعیت خودش را فدای مسائل ایران نخواهد کرد، گفت: این برای ما درسی است که بدانیم همه کشورها منافع ملی خودشان را بر رضایت همه افراد در خارج از کشورها و مرزهای خودشان ترجیح خواهند داد.

زارع در پاسخ به این سؤال که اقدام متقابل ما باید چگونه باشد، خاطرنشان کرد: چون مسئله هسته‌ای، مسئله‌ای پیچیده و سنگین و با امنیت ملی ما گره‌خورده است، من معتقدم که هم عزتمندانه حرکت کنیم تا بتوانیم جواب محکم بدهیم و هم از رفتارهای شتاب‌زده و عجولانه پرهیز کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آمریکایی‌ها خیلی تمایل دارند که از این طریق ایران را متهم کنند که نقض برجام را ابتدا ایران شروع کرده است، درحالی‌که خودشان این را آغاز کرده‌اند. ابتدا باید در سطح کلان کشور، کار کارشناسی شود. همه کارشناسان از همه جناح‌ها و گروه‌های مختلف جمع شوند و راهکارها را ارائه دهند و درنهایت و پس از بررسی همه راهکارها، بهترین آن توسط مسئولین عالی کشور اتخاذ شود.

وی بابیان اینکه اگر بخواهیم غنی‌سازی را از نو شروع کنیم کار عجولانه‌ای است، بیان کرد: باید مسئولین کشور را تشویق کرد تا سیاست عزتمندانه هسته‌ای خودشان را پیش بگیرند. باید موضعمان در کنار اینکه قدرتمندانه و باعزت است با حکمت و منطق هم همراه باشد تا فضا برای صهیونیست‌ها و گروه‌های ضد ایرانی و وهابی که مترصد این هستند که نظام بین‌الملل را علیه ایران تحریک کنند، مهیا نشود.

زارع در پایان صحبت‌هایش گفت: جمهوری اسلامی در نهایت یک اقدام متقابلی که بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت کشور است و رهبر انقلاب هم همیشه به آن اشاره دارند، انجام خواهد داد ولی نباید انتظار واکنش فوری و بدون کار کارشناسی شده را داشته باشیم که هیچ‌ آدم منطقی آن را نمی‌پسندد.

نظرات بینندگان