کد خبر: ۱۰۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵

کلاس آموزشی کشاورزان پاسارگاد با حضور کارشناسان فرانسوی

یکی از راه های گریز از وضعیت فعلی و حفاظت از داشته های اقتصادی در بخش کشاورزی شهرستان پاسارگاد علاوه بر توسعه آبیاری مکانیزه، تغییر الگوی کشت است.

به گزارش شیرازه؛به نقل از  طنین پاسارگاد، طبق آمار موجود در شهرستان پاسارگاد ۹۰ درصد آب های استحصالی در بخش کشاورزی مصرف می شه که از این میزان 50 درصد آب های اختصاص یافته به دلیل آبیاری سنتی  و آن هم برای کشت محصولات  پر آب هدر می رود.

کشت محصولات پر آب و استفاده از شیوه های سنتی آبیاری، مشکلات را در شهرستان پاسارگاد دو چندان کرده است و ادامه این روند می تواند کشاورزی و اقتصاد این شهرستان را به خطر بیندازد.

یکی از راه های گریز از وضعیت فعلی و حفاظت از داشته های اقتصادی در بخش کشاورزی شهرستان پاسارگاد علاوه بر  توسعه آبیاری مکانیزه، تغییر الگوی کشت است.

رحیم هوشیار مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد گفت: با توجه به کاهش منابع آب در شهرستان پاسارگاد و نیاز کشور به خود کفایی در زمینه روغن، جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد تلاش کرده تا کشت کلزا را در شهرستان پاسارگاد توسعه بدهد به طوری که در سال جاری بیش از 280 هکتار از مزارع شهرستان پاسارگاد به کشت این محصول اختصاص داده شده است.

کشت کلزا به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک در دشت های شهرستان پاسارگاد در حالی رو به توسعه است که به نظر می رسد تغییر الگوی کشت مهمترین گام در راستای مقابله با خشکسالی است.

کشاورزهای شهرستان پاسارگاد هم اعتقاد دارند با توجه به خشکسالی های اخیر کشت دانه های روغنی به صرفه بود و امیدوارند که بتوانند سطح زیر کشت از این محصول استراتژیک را سالانه بیشتر کنند.

اما در راستای افزایش بهره وری و تشویق کشاورزان به رعایت الگوی کشت، جمعی از کلزا کاران شهرستان پاسارگاد در کلاس آموزشی که متخصصانی از کشورمان و کشور فرانسه حضور داشتند، شرکت کردند.

خانم اندری لگروس کارشناس شرکت اورالیس فرانسه که در این کلاس آموزشی حضور داشت،گفت: حدود دوسال پیش طی یک تفاهم نامه با کشور فرانسه وکشور ایران، تحقیقات خود را به کمک همکارانم در مورد توسعه کشت کلزا در این کشور شروع کردیم و در این دو سال به وضع مشخص شده است که کشاورزان ایرانی پیشرفت های بسیاری داشته اند.

وی گفت: وضعیت مزارع گلزا در شهرستان پاسارگاد فوق العاده است و این شهرستان می تواند به عنوان پایلوت مزارع کلزا در منطقه باشد.

کشت دانه های روغنی و به ویژه کشت کلزا در برنامه های اقتصاد مقاومتی کشور قرار دارد و می تواند نیاز کشور ما را از واردات روغن های خارجی کمتر و حتی قطع کند.

علیرضا مهاجر مشاور وزیر و مجری کشت دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت دانه‌های روغنی در تناوب با کشت گندم منجر به پایداری تولید گندم می‌شود، گفت: علاوه بر این کنجاله حاصل از تولید دانه‌های روغنی برای تأمین خوراک دام و طیور بسیار حائز اهمیت است.

مجری کشت دانه‌های روغنی با بیان اینکه احتمالا دستیابی به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست، تصریح کرد: ما می‌توانیم ماده اولیه 70 درصد از نیاز روغن‌خام را در داخل کشور تأمین کنیم در حالی که هم اکنون نیاز روغن کشور ما به 94 درصد است و برای این منظور توسعه کشت کلزا در تمام استان‌های کشور در تناوب با گندم  و توسعه کشت آفتابگردان و سویا در مناطقی از کشور که امکان کشت دارد.

هم اکنون کشت کلزا به عنوان کشت جایگزین  در پاسارگاد که از خشکسالی شدید رنج می برند در دستور کار قرار گرفته و کشاورزان سعی می کنند با کشت این چنین محصولاتی اقتصاد خانواده های خود را سرپا نگاه دارند.

اما به نظر می رسد شتاب گرفتن تغییر مسیر کشاورزی از تولید محصولات آب بر به تولید محصولات اقتصادی به فرهنگ سازی و حمایت های عملی دستگاههای متولی نیاز دارد.




نظرات بینندگان