کد خبر: ۱۰۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵

آنچه در مورد بهداشت پوست باید بدانیم

پوست‌ با غدد مواد چربی‌، یکی‌ از اعضای مهم‌ و وسیع‌ بدن‌ است‌ و از فعالیت‌ این‌ غدد، آب‌، مواد زائد، املاح‌ و مقداری‌ چربی‌ از راه‌ پوست‌ بدن،‌ دفع‌ می‌ شود.
به گزارش شیرازه، کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: دفع‌ این مواد به‌ همراه‌ فعالیت‌ باکتری هایی‌ که‌ در نقاط‌ مختلف‌ پوست‌، به ویژه در نواحی‌ گرم‌ و مرطوب‌ زندگی‌ می‌ کنند، سبب‌ تخمیر مواد موجود در عرق‌ و پوست‌ می‌شوند و به‌ این‌ ترتیب‌ بوی‌ نامطبوعی‌ ایجاد می‌ کنند.

"ایمان رستمی"، افزود: فعالیت‌ غدد تولید کننده عرق‌ در سنین‌ بلوغ‌ بسیار‌ زیاد است‌ و با ورزش‌، گرمی‌ هوا، پوشیدن‌ لباس های‌ ضخیم‌، خستگی‌، عصبانیت‌، نگرانی‌ و هیجان‌، بیشتر می‌شود و به‌ منظور محافظت‌ از پوست‌ و رعایت‌ بهداشت‌، هر فردی‌ باید بدن‌ خود را‌ همه‌ روزه‌ یا دست کم‌ هفته‌ ای‌ دو بار با آب‌ و صابون‌ بشوید، همچنین تعداد دفعات‌ حمام رفتن‌ با توجه‌ به‌ دمای‌ هوا‌، میزان‌ فعالیت‌، آلودگی‌ هوا و محل‌ کار، متفاوت‌ است.‌

این کارشناس بهداشت محیط، اضافه کرد: شستشوی‌ بدن‌ با آب‌ و صابون‌، پوست‌ را از وجود مواد زائد پاک‌ می‌کند؛ زیرا مواد قلیایی‌ موجود در صابون‌، سبب‌ حل‌ شدن‌ در چربی ها و مواد زائد موجود بر پوست‌ می شود و جلوی‌ بسته شدن منافذ پوستی‌ را می‌ گیرد.

رستمی، ادامه داد: حمام کردن با آب‌ گرم‌ نه‌ تنها سبب‌ بهتر حل‌ شدن‌ مواد زائد و نرمی‌ و لطافت‌ پوست‌ می‌شود، بلکه‌ باعث رفع‌ خستگی‌ عضلانی‌ و افزایش‌ خون‌ گیری‌ پوست‌ می‌شود.

او اضافه کرد: از آنجا که‌ بسیاری‌ از بیماری های‌ انگلی‌ و عفونت های‌ روده‌ای،‌ از راه‌ دست ها و ناخن های‌ آلوده‌ منتشر می شوند، شستن‌ صحیح‌ دست ها و کوتاه‌ کردن‌ ناخن‌ ها به طور مرتب‌، ضروری‌ است.

این کارشناس بهداشت محیط، در پایان، گفت: پیش‌ از غذا خوردن‌، پخت‌ غذا، هنگام‌ آماده‌ کردن‌ ظروف‌ و وسایل‌ سفره‌، پس از رفتن‌ به‌ توالت‌، دست‌ زدن‌ و نظافت‌ کردن‌ حیوانات‌، باغبانی‌ و زراعت‌ و پس‌ از ملاقات‌ و تماس‌ با بیماران‌ مبتلا به‌ بیماری های‌ واگیر، شستن‌ صحیح‌ دست ها، توصیه‌ می‌شود و شست‌ و شوی‌ روزانه‌ پاها نیز، از تجزیه‌ عرق‌ و بوی‌ نامطبوع‌ پا جلوگیری‌ می‌کند.

نظرات بینندگان