کد خبر: ۱۰۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

وحدت، رمز پیشرفت و نیاز حیاتی امت اسلام

امروز بر ما لازم است برای عبور از اختلاف ها، تکیه کنیم بر حدیث نبی اسلام(ص‌) که فرمودند: "هر گاه‌ فتنه‌ها مانند پاره‌های‌ شب‌ تار، شما را دربرگرفتند، به‌ قرآن‌ پناه‌ ببرید."

به گزارش شیرازه   وحدت موضوعی است که در تمامی اجتماعات، عنصری مثبت محسوب شده و نوعی اقتدار به همراه دارد و در مقابل آن، وازه تفرقه وجود دارد که عنصری منفی می باشد.

همه ما جمله معروف "تفرقه بیانداز و حکومت کن" را شنیده ایم؛ این جمله این روزها پا را از شنیدار فراتر نهاده و هر روز با نگاهی به اخبار جهان و تحلیل این اخبار می توان دریافت که ایادی استکبار، این جمله را یکی از زیربنایی ترین عناصر سیاست خود قرار داده اند.

آنها با سیاستهای یک بام و دو هوای خود، بین دو گروه تفرقه می اندازند، در جایی با حمایت از ظالم، آن را مظلوم جلوه داده و از او چه از نظر ﺗﺄمین سلاح و چه از نظر تصویب قطعنامه های مختلف، پشتیبانی می کنند و پس از چندی که می بینند ظالم قدرت گرفته و می تواند مدعی قدرت شود، نقش پلیس خوب را بازی کرده و برای جبران مظلومیت مظلوم، رژیم ظالم را منکوب می کنند.

حال این وسط دو گروه که خسارات جبران ناپذیری دیده اند تا مدت های طولانی می بایست به عمران و آبادی زیربنایی بپردازند و از پیشرفت دور بمانند.

همان اتفاقی که در هشت سال دفاع مقدس رخ داد و رژیم بعث عراق تلاش می کرد کشورمان را که مشت محکمی بر دهان آمریکا کوبیده و اولین کشوری بود که ایادی استکبار را از کشور خود بیرون رانده بود و همچنین انقلاب اسلامی نیز در حال تبدیل شدن به الگویی برای منطقه و جهان بود، با ایجاد تفرقه بین عرب، کرد، فارس و ...، از طریق نیروهای خودی و به واسطه همین تفرقه افکنی ها، سرنگون کند.

اما جوانان این مملکت از کرد، بلوچ، گیلک، سنی، شیعه، عرب و فارس با مراجعه به آموزه های دینی خود و کتاب مقدس قرآن، سلاح مبارزه در برابر تفرقه را وحدت جامعه دیدند و هشت سال در برابر تجاوز دشمنان ایستادگی کردند.






مسئله وحدت تنها مربوط به مسلمانان نیست و شهدای مسیحی کشورمان که همراه با مردم مسلمان ایران از خاک این سرزمین دفاع کردند، شاهدی بر اثبات این موضوع می باشند.

مواردی از این قبیل در تاریخ کم نبوده و کتب تاریخی پر است از داستان حکومت هایی که با وحدت و یکپارچگی به پیروزی رسیده اما با ایجاد تفرقه، شکست خورده اند.

واژه وحدت مختص ما ایرانی ها و یا مسلمان ها نیست و در زبان انگلیسی نیز ضرب المثلی تحت عنوان in unity there is strength وجود دارد که ترجمه آن یعنی قدرت در اجتماع است.

همه ما داستان پدری که به فرزندان خود سپرد یک قطعه چوب را بشکنند و در ادامه نیز از آنها خواست ده قطعه چوب بشکنند شنیده ایم؛ این داستان که به زبان های مختلف نیز ترجمه شده، به معنای درک مشترک تمامی جوامع بشری از کلمه وحدت می باشد و اهمیت بالای آن را نشان می دهد.

مصداق دیگری از اهمیت بالای وحدت و اینکه ایجاد تفرقه موجب شکست می شود، اتفاقات رخ داده در کشور سوریه می باشد.

این کشور همیشه یکی از امن ترین کشورهای عرب بوده است اما از چندین سال قبل، آرام آرام به اختلافات قومی، مذهبی، شهری و طایفه ای در این کشور دامن زده شد و اخبار و شایعاتی پخش می شد که خیلی راحت موجب اختلاف مذاهب، قومیت ها، ساکنان شهرهای مختلف و حتی طرفداران تیم های مختلف می گردید.

به طور مثال یک روز شایع شده بود پزشکی کُردتبار، مردم قبایل عرب را مسموم کرده است و روزی دیگر شایع شد راننده ای از شهر حمص، پانزده مسافر اهل حلب را به داخل دره فرستاده و خودش از اتوبوس بیرون پریده است.

وقتی جنگ داخلی در سوریه به راه افتاد، ناگهان همه این اختلاف ها، کینه ها و نفرت ها سر باز  کرد و تسویه حساب ها همسایه به همسایه، شهر به شهر، دین به دین، مذهب به مذهب و قوم به قوم آغاز شد.

امروز اما می بینیم مردم سوریه و عراق با ایجاد اتحاد و برادری میان سنی، شیعه، کُرد و عرب، رمز نجات کشورشان را در وحدت دیده اند و روز به روز پیروزی های بیشتری بدست می آورند و این موفقیت ها، اهمیت بالای وحدت را نشان می دهند.

نگاهی به مسائل داخل کشور نیز که بیندازیم خواهیم فهمید دشمن برای نابودی ما نیز برنامه هایی از این قبیل دارد.

جوک هایی که تمسخر قومیت های مختلف بوده و در فضاهای مجازی به دستمان می رسد و ما نیز برای دیگران ارسال می کنیم؛ بالا رفتن پرچم ترکیه در ورزشگاه آزادی در بازی بین دو تیم ایرانی؛ اخبار و شایعات گوناگون و مطالبی از این دست که با اندکی دقت و تحلیل می توان دریافت که دشمن چه نقشه ای برای ما تهیه کرده و هدفش چیست.

امروز بر همه ما لازم است دقت خود را بالا برده و همواره وحدتمان را حفظ نماییم و برای عبور از تمامی بحران ها و اختلاف ها، تکیه کنیم بر این حدیث نبی مکرم اسلام(ص‌) که فرمودند: "اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ"؛ یعنی "هر گاه‌ فتنه‌ها مانند پاره‌های‌ شب‌ تار، شما را دربرگرفتند، به‌ قرآن‌ پناه‌ ببرید."


در پایان توجه کنید به شعری بسیار زیبا در خصوص وحدت که آقای محمد علی آبادی از شاعران اهل سنت زاهدان در مراسم شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) قرائت نمود و مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.

مسجد یکی، مناره یکی و اذان یکی است
قبله یکی، کتاب یکی، آرمان یکی است
ما را به گرد کعبه قراری است مشترک
یعنی قرار و مقصد این کاروان، یکی است

حسام الدین پریدخت

فرموده است «واعتصموا ...، لا تفرقوا»
راه نجات خواهی اگر، ریسمان یکی است
توحید حرف اول دین محمد است
اسلام ناب در همه جای جهان، یکی است

مکر یهود عامل جنگ و جدایی است
پس دشمن مقابلمان بی گمان، یکی است
سنی و شیعه فرق ندارد برایشان
وقت بریدن سرمان، تیغشان یکی است

سادات، پیش اهل تسنن گرامی اند
اکرام و احترام به این خاندان، یکی است
دشمن! دسیسه تو به جایی نمی رسد
تا آن زمان که رهبر بیدارمان، یکی است

*حسام الدین پریدخت

منبع:   خنج کهن

برچسب ها: وحدت ، خنج ، سنی ، شیعه
نظرات بینندگان