کد خبر: ۱۰۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۵
استاندار فارس مطرح کرد؛

صادركنندگان استان از مسير گمرك فارس، كالاهاي خود را صادر كنند/سهم ناچیز گمرگ از صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری استان فارس

استاندار فارس گفت: صادركنندگان استان فارس زماني تسهيلات دريافت خواهند كرد كه صادرات آن ها از كانال همين استان انجام شود و در غير اين صورت با آن ها برخورد خواهد شد.
به گزارش شیرازه، سيد محمدعلي افشاني در جلسه كارگروه توسعه صادرات استان كه با حضور مديرعامل صندوق ضمانت صادرات كشور برگزار شد، با بيان اين كه هدف اصلي از حضور مقامات ملي در استان بررسي مشكلات بخش هاي دولتي و خصوصي و تلاش براي رفع يا كم كردن اين مشكلات است، اظهار داشت: نبايد به برگزاري جلسات بسنده كنيم بلكه بايد با دسته بندي مسائل مطرح شده تلاش كنيم مشكلات به ويژه در بخش خصوصي كاهش يابد تا نفع آن به مردم برسد.

وي با اشاره به اين كه سهم صادرات استان فارس پائين بوده و نمودي در خود استان ندارد، ادامه داد: از 700 ميليون دلار صادرات استان تنها 126 ميليون دلار آن از گمرك فارس ثبت شده است و اتاق بازرگاني و دستگاه هاي مسئول بايد تلاش كنند صادركنندگان از مسير گمرك فارس، كالاهاي خود را صادر كنند تا مزاياي آن نصيب استان شود.

استاندار فارس با تاكيد بر اين كه اقتصادمقاومتي بايد براي همه اولويت باشد و نمود آن در اعداد و ارقام مشهود باشد، افزود: صادركنندگان استان فارس زماني تسهيلات دريافت خواهند كرد كه صادرات آن ها از كانال همين استان انجام شود و در غير اين صورت با آن ها برخورد خواهد شد؛ زيرا همه هزينه هاي آنان مانند آلودگي، كمبود آب و مشكلات كارگري آن ها براي فارس است اما گردش مالي آن ها در بانك هاي خارج از استان و صادرات آن ها نيز از گمرك هاي ديگر استان ها صورت مي گيرد.

 افشاني با بيان اين كه نظام مهندسي استان فارس از ظرفيت هاي زيادي مانند تعداد عظيم فارغ التحصيلان و دانشگاه شيراز كه يكي از بهترين دانشگاه هاي ايران محسوب مي شود، برخوردار است، افزود: بايد از مزيت ها و ظرفيت ها استفاده كرده و براي رشد صادرات خدمات فني و مهندسي استفاده كنيم؛ زيرا هم اشتغال و درآمد ارزي را نصيب استان مي كند و هم موجب آشنايي مهندسان استان با جوامع ديگر و شرايط كار در آن ها مي شود و باعث مي شود از تجربه ديگران براي رشد و توسعه استان استفاده كنيم.

وي با تاكيد بر اين كه كشورها به ميزان خام فروشي، عقب افتاده محسوب مي شوند، گفت: بايد به طرف فرآوري محصولات حركت كنيم و در اين صورت درآمدهاي ما از يك بشكه نفت ده ها برابر خواهد شد.

استاندار فارس با بيان اين كه رشد اقتصادي به معناي به دست آوردن پول بدون هيچ دانش و علمي مانند فروش نفت خام و سنگ خام است، ادامه داد: توسعه با تعميق علم و فن همراه است و موجب كسب درآمدهاي چندين برابري مي شود.

افشاني با اشاره به اين كه اولين لازمه صادرات رابطه و تعامل خوب با همه كشورهاي دنيا به ويژه كشورهاي منطقه و همسايه است، تصريح كرد: هرچه ارتباطات منطقي تر، دوستانه تر و بهتر باشد، صادرات بيشتري خواهيم داشت.

وي افزايش كيفيت كالاهاي صادراتي را ديگر عامل موفقيت در صادرات برشمرد و گفت: كشوري مي تواند در بازار رقابتي امروز سهمي از بازار را كسب كند كه كالاي با كيفيت مورد قبول كشورهاي هدف توليد كند.

استاندار فارس با بيان اين كه هرچه قيمت تمام شده كالاها با حفظ كيفيت، پائين تر باشد صادرات بيشتري خواهيم داشت، افزود: كشورها محصولي را مي پذيرند كه كيفيت بالاتر و قيمت پائين تري داشته باشد.

 افشاني با اشاره به اين كه صادركنندگان بايد توان بازاريابي را داشته باشند، افزود: بازاريابي امروزه يك دانش است و بر خلاف گذشته كه مي گفتند مشك آنست كه خود ببويد نه آن كه عطار بگويد، امروز معتقدند مشك آنست كه خود ببويد همان كه عطار بگويد.

وي با اشاره به اين كه محصولات صادراتي بايد پاسخگوي نياز كشورهاي ديگر باشد، گفت: عمل به تعهدات توسط صادركنندگان در به دست آوردن بازار تاثيرگذار خواهد بود.

استاندار فارس با اشاره به تلاش هاي صندوق ضمانت صادرات، افزود: صادركنندگان استان بايد از اين فرصت استفاده كنند و سهم بيشتري براي استان فارس به دست بياورند.

گفتني است در اين جلسه مديران دستگاه هاي دولتي و نمايندگان بخش خصوصي به بيان ديدگاه هاي خود در خصوص راه هاي افزايش صادرات پرداختند.

نظرات بینندگان