کد خبر: ۱۰۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۵

فیلم “یتیم خانه ایران” هلوکاست مظلوم و ناشناخته ایرانی

سازنده فیلم یتیم خانه ایران درباره زمینه داستانی اثرش نظر جالبی دارد، بطوری که می گوید: این فیلم قصه مردم است. مردم کوچه و بازار. نه از شاه خبری در آن هست و نه دربار. قهرمانان فیلم، مردمی هستند که در آن زمان نان را با خاک اره می خوردند.

به گزارش شیرازه ، ابوالقاسم طالبی بعد از ساخت فیلم سیاسی «قلاده‌های طلا» سراغ پروژه‌ای تاریخی و وقت‌گیر به نام «یتیم خانه ایران» رفت؛ این فیلم درباره قحطی سال‌های جنگ جهانی اول در ایران است که در پی اشغال ایران توسط روس‌ها و انگلیسی‌ها و تهاجم بی‌رحمانه روباه پیر و به غارت بردن منابع غذایی مردم و ایجاد قحطی در ایران رخ داد.

در این فیلم نقش پنهان و آشکار انگلیس در از بین رفتن نزدیک به نیمی از جمعیت ایران در آن سال‌ها به تصویر کشیده شده است.

ابوالقاسم طالبی درباره زمینه داستانی اثرش نظر جالبی دارد، بطوری که می گوید: «این فیلم قصه مردم است. مردم کوچه و بازار. نه از شاه خبری در آن هست و نه دربار. قهرمانان فیلم، مردمی هستند که در آن زمان نان را با خاک اره می خوردند.»

انگلیس به عنوان یکی از استعمارگران قرن بیستم، در جنگ جهانی اول، با وجود اعلام بی طرفی ایران، وارد ایران می شود. به دنبال اشغالگری انگلیس، قحطی بسیار بزرگی ایران را در بر گرفت. به طوری که به خاطر نقش‌آفرینی مستقیم اشغالگران انگلیسی، بیش از ۹ میلیون نفر از مردم ایران (از جمعیت ۱۸ میلیون نفری کشور) در اثر بیماری و گرسنگی درگذشتند، به طوری که از این اتفاق به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هولوکاست‌های تاریخ یاد می‌شود.

"ژنرال دنسترویل”، فرمانده نیروهای انگلیسی در شمال و غرب ایران در خاطرات خود از قحطی آن روزگار ایران چنین می نویسد: «هر کس که قدمی در شهر می‌زد با آزاردهنده‌ترین مناظر روبرو می‌شد. کسی نمی‌تواند این صحنه‌ها را تاب بیاورد. مردم می‌میرند و کسی نیست که کمکی کند. گاه جسد آدم‌ها آن قدر کنار جاده‌ها، بی‌آنکه کسی نگاهی به آنها بیندازد، می‌ماند، تا آنکه از بیم لطمه به دیگران، دیگر چاره‌ای جز دفن آنها نباشد.»

فیلم «یتیم‌خانه ایران» چندی پیش برای مقام معظم رهبری به نمایش درآمده است و رهبر معظم انقلاب نیز ضمن تمجید از این اثر سینمایی از توجه سینما به این مضامین مهم در تاریخ معاصر ابراز رضایت کرده‌اند؛ مضامین و سوژه‌هایی که جای خالی آنها به شدت در سینمای ایران احساس می‌شود؛ سوژه‌ای که بالاخره ابوالقاسم طالبی بعد از چند سال موفق به نهایی کردن نسخه تصویری آن شد.

همچنین این فیلم در مراسمی با حضور حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، حجت‌الاسلام شهاب مرادی، عباس سلیمی‌نمین، موسی حقانی، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار سیدمسعود جزایری معاون ستادکل نیروهای مسلح به اکران در آمد که در پایان این مراسم از کارگردان این فیلم تقدیر به عمل آمد.

امید است این فیلم با استقبال گرم مردم انقلابی شیراز روبرو شود تا سبد جبهه انقلاب در عرصه سینمای ایران اسلامی خالی نباشد.

این فیلم در شهر شیراز در سینما پیام واقع در چهارراه زند به اکران در آمده است.

منبع: موج ما

نظرات بینندگان