کد خبر: ۱۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۰

بروجردي :عربستان اشغالگر است و بايد هرچه زودتر خاك بحرين را ترك كند

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ورود نيروهاي بيگانه به بحرين را اشغالگري خواند و به دولت عربستان توصيه كرد كه فوراً خاك بحرين را ترك كند.
علاء الدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديروز با اشاره به بيانيه اخير كميسيون متبوعش درباره تحولات منطقه كه در آن آمده بود «بازي با آتش به نفع عربستان نيست»، اظهار داشت: موضع مجلس شوراي اسلامي قبل از تعطيلات مجلس در مورد كشتار مردم بحرين در بيانيه اي و در اظهارات ناطقان ميان دستور بارها اعلام شده است.
وي افزود: حمايت از مردم سالاري و ملت هاي مستقل منطقه موضع جمهوري اسلامي ايران است و اين مأموريت از طرف مجلس به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي داده شد تا در طول دوران تعطيلات نوروز، كميسيون تحولات منطقه را رصد كرده و مورد بررسي و پيگيري قرار دهد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين در واكنش به اظهارات اخير يك مقام دولتي عربستان درباره بيانيه كميسيون مذكور كه گفته بود «ايران در امور كشورهاي منطقه دخالت نكند»، گفت: كميسيون سياست خارجي مجلس در بيانيه اي كه در ارتباط با تحولات منطقه از جمله ورود نيروهاي عربستان و امارات به خاك بحرين صادر كرد، خواستار خروج نيروهاي بيگانه از خاك اين كشور شد چرا كه تجربه نشان داده، اين گونه اقدامات هيچ گونه كمكي به حفظ امنيت منطقه نمي كند.
به گفته وي، از آنجايي كه بحرين كشوري مستقل و عضو سازمان كنفرانس اسلامي و سازمان ملل است، به همين دليل ورود نيروهاي بيگانه به اين كشور را اشغالگري تلقي مي كنيم و كشتار مردم و برخورد با كساني كه بدون دفاع و سلاح هستند را هم برخلاف قوانين اسلامي مي دانيم و هم مغاير با مقررات بين المللي.
بروجردي در ادامه عنوان كرد: اين موضع گيري مجلس در قبال ورود نيروهاي عربستان به بحرين، بدون ترديد يك موضع گيري منطقي است كه تعداد زيادي از كشورهاي جهان اين موضع را داشتند و اين موضع گيري دخالت در امور داخلي كشورها و ناديده گرفتن استقلال و تماميت ارضي آنها نيست.
«همچنان تأكيد داريم كه ضروري است نيروهاي بيگانه اي كه امروز در كشور بحرين حضور دارند، بايد خاك اين كشور را ترك كرده و از حمله مسلحانه به مردم بي دفاع خودداري كنند و اجازه دهند كه بحرين مسائل داخلي خودش را، خودش حل كند.»
رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس گفت: اينكه در مقابل مسائل مهم جهان اسلام مانند اشغال خاك فلسطين و حمله ناجوانمردانه رژيم صهيونيستي به مردم مظلوم غزه، كشوري مانند عربستان كه جزء كشورهاي بزرگ اسلامي است، هيچ گونه گام عملي برنمي دارد و سكوت مي كند و در ارتباط با اين مسئله اين گونه عمل مي كند، سياستي است كه به هيچ وجه مبتني بر منافع امت اسلامي نيست.
«ما همچنان از موضع اعلام شده كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي قوياً حمايت مي كنيم و همچنان به دولت عربستان توصيه مي كنيم كه خاك بحرين را ترك كند، ضمن اينكه به عنوان يك سياست علاقه مند به داشتن رابطه خوب با كشورهاي منطقه از جمله كشورهاي عربي حوزه خليج فارس هستيم و اين دو سياست را نه فقط با يكديگر متناقض نمي دانيم، بلكه مكمل هم تلقي مي كنيم.»
گفتني است به گزارش خبرگزاري فرانسه از رياض، عربستان سعودي در واكنش به بيانيه ايران در محكوميت اعزام نيروهاي عربستاني به بحرين براي سركوب تظاهرات، ايران را به دخالت در امور كشورهاي عربي متهم كرد.
سخنگوي دولت عربستان جمعه شب به خبرگزاري رسمي اين كشور اعلام كرد در بيانيه ايران دخالت هاي ايران در امور كشورهاي منطقه و نقض استقلال و حاكميت اين كشورها ناديده گرفته شده است.
اين منبع گفت: ايراني ها اين مورد را فراموش كرده اند كه خودشان حق ندارند حاكميت بحرين را نقض و در امور داخلي كشورهاي حاشيه خليج فارس دخالت كنند. همچنين فراموش كرده اند حق ندارند امكان كمك گرفتن بحرين را از نيروهاي شوراي همكاري خليج فارس رد كنند.
دومين بيانيه كميسيون امنيت مجلس درباره رويدادهاي منطقه
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ديروز دومين بيانيه خود درباره تحولات منطقه را صادر كرد.
در اين بيانيه به نقش عربستان سعودي پرداخته شده و آمده است عربستان سعودي به جاي تبعيت از سياست هاي آمريكا در منطقه، به فكر منافع كشور خود و جهان اسلام باشد و براي خارج كردن نيروهاي خود از بحرين، براي آرامش و امنيت منطقه و نه بحراني تر شدن آن حركت كند.
اين بيانيه مي افزايد: تحولات جاري منطقه مسير تاريخ منطقه را تغيير خواهد داد و مشكل بيشتري در آن ايجاد خواهد شد كه آمريكا و هم پيمانانش با وجود بسيج همه امكانات خود جايگاه خود را از دست خواهند داد و ملت ها منافع خود را رقم خواهند زد.
عربستان سعودي و امارات متحده عربي با اعزام نيرو به بحرين فقط بر پيچيدگي موضوع افزوده اند كه اين اقدام همانند اشغال خاك كويت از سوي صدام است، با اين تفاوت كه اين اشغال با موافقت آمريكا صورت گرفته است و اين امر در ماهيت موضوع هيچ تفاوتي ايجاد نمي كند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: اشغال، اشغال است؛ مردم مظلوم بحرين براي هميشه تاريخ از آن به زشتي ياد خواهند كرد و آنها را در مقابله با اشغالگران جدي تر خواهد كرد.
آنچه كه امروز در ليبي و يمن و بحرين مي گذرد و دولت هاي اين كشورها مردم را با سلاح هاي سنگين كه بايد در برابر رژيم صهيونيستي شليك كنند به خاك و خون مي كشند، لكه ننگي است كه براي هميشه بر دامان مسئولان اين كشورها خواهد نشست.
در بخش ديگري از اين بيانيه با توجه به نقش آمريكا در اين رويدادها تاكيد شده است: نقش آمريكا به عنوان مدعي اصلي حقوق بشر در جهان بسيار قابل توجه است؛ آمريكايي ها در اين تحولات نشان دادند كه براي آنها فقط يك اصل مهم است و آن منابع آمريكا است و هر پديده و تحولي در جهان با اين معيار سنجيده مي شود؛ اگر اين تحولات منطبق بر منافع آنها بود مثبت است و اگر در نقطه مقابل آن قرار داشت، منفي است.
سكوت آمريكا در برابر كشتار بي رحمانه در ليبي، در همين چارچوب قابل تحليل و ارزيابي است و فقط زماني كه احساس كردند ممكن است مردم زمام امور را در دست بگيرند و يك حكومت مردمي به قدرت برسد و سلطه آنها را بر منافع عظيم نفت ليبي قطع كند سراسيمه با صدور قطعنامه در شوراي امنيت و با مسئوليت ناتو اقدامات نظامي خود را آن هم با هدف گسترش سلطه خود بر منافع انرژي يك كشور ديگر اسلامي در اين جهان آغاز كردند.
اين بيانيه مي افزايد: آمريكا و رژيم صهيونيستي دشمنان اصلي جهان هستند و طرح هاي آنها با هدف گسترش سلطه بر جهان اسلام صورت مي گيرد؛ ايجاد اختلافات قومي و قبيله اي و جنگ داخلي يكي از مكرهاي شيطاني است كه براساس سنت الهي موجب شكست ملت هايي خواهد شد كه در اين دام قرار بگيرند.
طرح موضوع شيعه و سني يكي از مكرهاي شناخته شده استعماري در منطقه است كه انگليس يد طولايي در آن دارد، موضع گيري برخي از چهره هاي شناخته شده روحاني در منطقه، نشان دهنده اين واقعيت است، فردي در سن هشتاد سالگي هم ممكن است فريب بخورد، پس مسلمانان منطقه بايد با اتحاد و يكپارچگي اين توطئه شوم را خنثي كنند.
موضوع بحرين نيز همانند مسئله ليبي است در اين كشور مردم براي دستيابي به آزادي و مردم سالاري در حال مبارزه هستند بنابراين طرح مسئله طائفي در بحرين توسط هركسي مطرح شود صداي آمريكا و انگليس است.
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: دولتهاي اين كشورها به جاي كشتار مردم خود اجازه دهند براساس اصول مردم سالاري و براساس اصل راي مردم، سرنوشت آنها رقم بخورد.
كشتار مردم در منطقه را صدام در بي رحمانه ترين شكل خود انجام داد و نتيجه آن را ديد.

انتهای پیام/16

نظرات بینندگان