کد خبر: ۱۰۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
در جلسه ستاد سرمایه گذاری فارس مطرح شد:

نرخ مشارکت اقتصادی در فارس پایین است/مدیران استان خوب نتوانستند طرح بدهند/فارس در اولویت جذب سرمایه گذار قرار دارد

افشانی استاندار فارس گفت: کمتر از دو ماه، 770 میلیون دلار فاینانس برای اجرای خط دوم متروی شیراز به طول 15 کیلومتر به تصویب شورای اقتصاد رسیده است.
به گزارش شیرازه، جلسه ستاد سرمایه گذاری استان فارس پیش از ظهر روز چهارشنبه 13 بهمن سال جاری، با حضور محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی کشور در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد.

استاندار فارس در این جلسه با بیان اینکه اگر انسانها سر جای خودشان قرار بگیرند تمام مشکلات جامعه حل می شود، گفت: اگر ما در استان خوب کار کنیم بهره فراوانی از سفر هیئت دولت خواهیم برد؛ امیدواریم با تلاش جمعی مدیران بخش های دولتی و خصوصی بتوانیم قدم های مهمی برداریم.

سید محمدعلی افشانی با اشاره به اینکه استان فارس از لحاظ تقسیمات کشوری اولین استان کشور است، خاطرنشان کرد: جمعیت فارس بر اساس سرشماری سال 95 بالای 5 میلیون است.
وی نرخ اقتصاد و مشارکت اقتصادی استان را 37/5 درصد و اشتغال نیز 87/9 اعلام کرد و گفت: این اعداد متوسط برای استانی چون فارس که این همه مزیت و پتانسل دارد پذیرفته شده نیست و ما از متوسط هم پایین تر هستیم.

استاندار فارس نرخ بیکاری را 12/1 درصد بیان کرد و اظهار داشت: این رقم از نرخ بیکاری کشوری بیشتر است.

افشانی با اشاره به اینکه فارس به لحاظ صنعتی یک استان صنعتی محسوب نمی شود، افزود: 4720 واحد صنعتی، 62 شهرک، منطقه ویژه اقتصادی در شیراز و یک منطقه ویژه اقتصادی هم در لامرد داریم.

رئیس شورای تامین فارس در خصوص حوزه گاز، نفت و پتروشیمی بیان کرد: ما میادین نفت و گاز داریم و استان به لحاظ جایگاه گاز دومین استان است.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه اولویت دولت برای بهره برداری از مخازن مشترک با کشورهای همسایه است، در اینجا کمتر سرمایه گذاری شد؛ در سفری که آقایان زنگنه و جهانگیری به اینجا آمدند گفتند که در صورتی که سرمایه گذار باشد رسیدگی به این حوزه در فارس در اولویت است.

افشانی با اشاره به اینکه شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت در کشور دارای جاذبه تاریخی منحصربفرد و از طرفی هم آثار تاریخی بسیاری در استان که به ثبت رسیده است و 50 درصد صنایع دستی کشور نیز در فارس تولید می شود، گفت: این خطه از لحاظ گردشگری ظرفیت بسیار بالایی دارد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه ما همواره به عنوان قطب درمان جنوب کشور شناخته شده هستیم، تصریح کرد: همچنین از لحاظ علمی و امکانات در سطح کشور مطرح هستیم ولی چون از استان های دیگر و حتی در سطح خاورمیانه به شیراز برای درمان مراجعه می کنند هر میزانی هم که کار کنیم و امکانات داشته باشیم باز هم کم است.

وی با بیان اینکه برجام گشایش بسیاری برای کشور و استان ما داشته است، اظهار داشت: فارس میزبان 36 هیئت اقتصادی و تجاری خارجی از کشورهای مختلف پس از اجرای برجام تاکنون از جمله هیئت هایی به ریاست وزیر کشاورزی، اقتصاد و انرژی هلند، معاون وزیر کشاورزی آلمان و وزیر گردشگری ترکیه و روسای مجلس لوکزامبورگ و مجارستان بوده است که این از گشایش برجام بود؛ تفاهم نامه هایی امضا شد که امیدواریم نتایج خوبی بگیریم.

افشانی همچنین با تاکید بر اینکه پروژه قطار شهری شیراز از مهمترین پروژه های استان است، بیان کرد: در کمتر از دو ماه، 770 میلیون دلار فاینانس برای اجرای خط دوم متروی شیراز به طول 15 کیلومتر به تصویب شورای اقتصاد رسیده است و ما برای تکمیل و اتمام آن به سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی نیاز داریم.

وی با انتقاد از مدیران استان، گفت: مدیران ما خوب نتوانستند طرح بدهند انتظار بیش از این است، ما نباید فکر کنیم کسی از تهران مشکلات ما را حل می کند خودمان باید بیشتر به فکر باشیم و طرح های خوبی ارائه بدهیم و توجه داشته باشیم که بایستی طرح ارائه شده توجیه فنی، مالی و اقتصادی داشته باشد تا قابلیت اعتماد و سرمایه گذاری بر روی آن باشد.

استاندار فارس با اعلام اینکه در زمینه سنگ های تزیینی و خاک نسوز استان جایگاه خیلی خاصی دارد و بعضی از معادنمان در کشور منحصربفرد هستند به ارائه اهم پروژه های نیازمند سرمایه در بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات و عمران شهری پرداخت.

افشانی با بیان اینکه صنعت فارس به خصوص در زمینه کشت های گلخانه ای و دانه های روغنی پتانسیل بالایی دارد، گفت: اولین کارخانه دانه های روغنی سال گذشته در فارس افتتاح شد که علاوه بر تاثیرگذاری اش آب کمتری مصرف می کند و درآمد کشاورز را حتی به 15 برابر افزایش درآمد اولیه می رساند.

وی با اشاره به اینکه در فارس پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز داریم، افزود: در استان در حوزه نفت و گاز ظرفیت بسیار بالایی داریم؛ لازم به ذکر است هر سرمایه گذاری که به اینجا بیاید وزارت نفت و گاز برای پذیرش آنها برای ساخت و ساز میادین نفتی و گازی آماده است.

رئیس شورای تامین استان فارس در بحث زیربنای آب گفت: یکی از مهمترین منابع آب پایدار در فارس پساب های شهری و صنعتی است که نه با خشکسالی در ارتباط است و نه شرایطی خاص دارد؛ که از این ها می توانیم پس از تصفیه شان در بخش فضای سبز و صنعت استفاده کنیم.

وی افزود: از آبهایی که در دو بخش فضای سبز و صنعت تاکنون استفاده می کرده ایم نیز می توانیم برای شرب و کشاورزی به خصوص برای محصولات گلخانه ای که کم آب هستند استفاده کنیم.

فارس در اولویت جذب سرمایه گذار قرار دارد
خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور گفت: فارس و شیراز یکی از قدیمی ترین مرکز تمدن بشری است که از لحاظ فرهنگ و تمدن جایگاه ویژه ای دارد.

وی فارس را به عنوان هاب منطقه خلیج فارس مطرح کرد و افزود: این ویژگی مهم را حتی خیلی از مناطقی که در نزدیک خلیج فارس هستند ندارند ولی استان فارس از این ویژگی برخوردار است.
رئیس کل سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی کشور همچنین بیان کرد: فارس به دلیل پتانسیل و ظرفیت بالایی که دارد در اولویت جذب سرمایه گذار قرار دارد لیکن این مسئله منوط به ارائه طرح های خوب و دقیق و آمادگی استان برای اجرای طرح ها است.

نظرات بینندگان