کد خبر: ۱۰۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
به مناسبت روز شهرستان فیروزآباد؛

14 بهمن سالروز تسخیر اولین ساواک توسط مردم فیروزآباد+ فیلم

در 14 بهمن 1357 جوانان انقلابی شهرستان فیروزآباد اولین ساواک جهنمی رژیم منحوس پهلوی را تسخیر و اولین رژه مسلحانه برعلیه رژیم شاه را انجام دادند.

به گزارش شیرازه  در 14 بهمن 1357 جوانان انقلابی شهرستان فیروزآباد اولین ساواک جهنمی رژیم منحوس پهلوی را تسخیر و اولین رژه مسلحانه برعلیه رژیم شاه را انجام دادند و برگ زرینی دیگر در تاریخ فیروزآباد به ارمغان گذاشتند.

اما در اینجا به سراغ چند نفر از جوانان نسل اولی انقلاب رفتیم تا خاطرات آن روز ها را در ذهن هایشان زنده کنیم آن روزهایی که پر از شور و شوق انقلابی بود.

علی محمدی یکی از جوانان نسل اول انقلاب اسلامی ایران است که در آن روزها به تحصیل مشغول بود وی در خصوص خاطرات آن روز های خود این چنین می گوید: در 14 بهمن مردم فیروزآباد از ساعت 15 آرام آرام در چهار راه ابوذر که مرکز و مبدا تجمع های مردمی آن زمان بود جمع شدند.

تظاهرات باید انجام شود

 بهنام هوشیار دیگر جوان انقلابی آن زمان از دیگر محل تجمع مردم می گوید: مردم در ساعتی که مقرر شده بود در میدان روزبه جمع شدند اما نیروی های ژاندارمری و ارتش به صورت مسلح که از قبل در میدان مستقر بودند و مردم به علت وجود نیروهای مسلح جر ئت تظاهرات نداشتند در اینجا دیدم که این طور نمی شود و به چند تا از دوستانم که همراهم بودند گفتم: اگر اینطور پیش برود که راهپیمایی صورت نمی گیرید.

یکی از بچه ها گفت: خوب میگی چکار کنیم.

گفتم: چند نفری از این طرف فلکه به اون طرفش حرکت کنیم و صلوات بفرستیم.

با این حرکت، که انگار مردم منتظر این بودند که یک نفر اقدامی انجام دهد به جمعیت ما اضاف شد و این جرقه ای بود برای آغازتظاهرات بر علیه رژیم شاه در فیروزاباد.

ساواک فیروزآباد 13 سال فعال بود

هوشیار در ادامه به قدرت و اُبهت ساواک در شهرستان فیروزآباد اشاره می کند و می گوید: به علت اینکه شهرستان فیروزآباد اغلب عشایر نشین بود و خوانین در فیروزآباد مستقر بودند، در استان فارس، فیروزآباد تنها شهرستانی بود که ساواک در آن مستقر بود و دیگر شهرستان ها را ساپورت می کرد و ساواک در زمان پهلوی بیش از 13 سال در این شهرستان در حال فعالیت بود.

ساواک فیروزآباد سومین ساواک پرقدرت رژیم شاه

منوچهر حیدری یکی دیگر از جوانان مبازر انقلابی درخصوص قدرت ساواک فیروزآباد می گوید: بعد از تهران و قم قویترین ساواک در فیروزآباد مستقر بود علت مهم بودن ساواک شهرستان فیروزآباد برای رژیم شاه حضور عشایر در این منطقه بود.

علی محمدی هم حضور ساواک در فیروزآباد را قدرت عشایر عنوان می کند و می گوید: حضور عشایر و مبارزاتی که مردم سلحشور عشایر در فیروزآباد بر علیه شاه و رژیم پهلوی داشتند باعث شده بود تا ساواک فیروزآباد یکی از ساواک های قدرتمند و قوی تری نسبت به بقیه مراکز ساواک باشد.

تیراندازی ساواکیان به مردم عامل تسخیر ساواک

محمدی واقعه تسخیر ساواک فیروزآباد به دست مردم را اینگونه توصیف می کند: مردم یواش یواش به سمت ساواک حرکت کردند و جلو ساواک که یک دژ بزرگ و محکمی بود رسیدند به محض حضور مردم در جلو ساواک درهای ساواک باز شد و نیرو های شهربانی که از قبل در این محل حضور داشتند اقدام به تیر اندازی به سمت و مردم و تیر هوایی کردند.

وی در ادامه می گوید: همین تیر هوایی هایی باعث شد تا عشایر با اسلحه به صحنه مبارزه بیایند و یک جنگ و گریز شدیدی در خیابان اتفاق بیافتد.

سومین ساواک پهلوی در عرض یک ساعت تسخیر شد

منوچهر حیدری از دیگر جبهه اتفاق افتاده در این درگیری بین مردم و ساواک می گوید: در این حین که درگیری بین مردم ونیروهای ساواک اتفاق افتاد تعدادی از جوانان انقلابی به یکی از خانه های پشتی ساختمان ساواک که در آن خانه کسی زندگی نمی کرد رفتند و از این فرصت که ساواکی ها با مردم درگیر بودند استفاده کردند و دیوار ساختمان ساواک را تخریب کردند و وارد ساواک شدند .

 این اتفاق باعث شد تا ساواک فیروزآباد در عرض یک ساعت تسخیر شود و نیرو های ساواک سراسیمه به هنگ ژاندارمری شهرستان فرار کنند.

علی محمدی می گوید: بعد از تسخیر ساواک، این ساختمان محلی برای بازدید عموم مردم شده بود و مردم از شهر ها و استان های همجوار علاوه بر جلوگیری نیروهای امنیتی رژیم شاه جهت ورود مردم به شهرستان، برای بازدید از هر طریقی خودشان را می رساندند و از این محل بازدید می کردند.

اولین تظاهرات مسلحانه بر علیه شاه توسط مردم فیروزآباد صورت گرفت

بعد از تسخیر ساواک جهنمی رژیم پهلوی در فیروزآباد اولین تظاهرات مسلحانه برعلیه شاه توسط مردم فیروزآباد با حضور 50 هزار نفری در در حمایت از انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) در شهرستان فیروزآباد صورت گرفت.

از شعار های انقلابی از زمان که در فیروزآباد توسط مردم سرداده می شد می توان به

قشقایی لار  اویاقدور          خمینیَ،انقلابَ دایاقدور

اگر امام امر اِلیهَ                  قوچ یِرینَ جان قووربان عدَرَیک

تا شاه کفن اوولمایا               بو وطن، وطن اوولمایا

جوانان دانشگاه بر خاک و خون افتاده                   صورت خود را بر خاک دانشگاه بنهاده

بهترین تسلیت بر پدر و مادران                          مرگ بر شاه مرگ بر شاه

 اشاره کرد.



دانلود


منبع:  فیروزنا

نظرات بینندگان