کد خبر: ۱۰۵۸۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

ابهام در برگزاری آزمون «برون سپاری خدمات شهر سازی» شهرداری شیراز

پیگیری‌های انجام شده از منابع موثق نشان می دهد که در آزمون اخیر تعداد پذیرفته شدگان اولیه تنها 3 نفر بوده اند که با روندی مبهم این تعداد به 38 نفر افزایش یافته است!
به گزارش شیرازه، گروه مطالعات شهری «فاطر» خواستار شفاف سازی در نحوه و اعلام نتایج آزمون برون سپاری خدمات شهر سازی شهرداری شیراز شد.

«فاطر» طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نوشته است:«بی نظمی و بی‌برنامگی در برگزاری دو ‌آزمون شناسایی دفاتر مهندسی (جهت برون‌سپاری خدمات شهرسازیِ شهرداری)، کاملا  مشهود بوده است. در آزمون سال گذشته اطلاعات شخصی افراد توسط شهرداری شیراز منتشر شده و شهرداری شیراز حتی از یک عذرخواهی بابت این اشتباه خودداری کرد. در این آزمون هیچ کس حدنصاب لازم و مذکور در آیین نامه را کسب نکرده و شهرداری بدون ارائه هیچ دلیل یا روشی علمی، حد نصاب را ازعدد 70  به عدد 50 کاهش داد. در آزمون اخیر مدت زمان نامتناسب با تعداد و پیچیدگی سوال‌ها، نشان داد که حتی تجربه برگزاری آزمون قبلی هم نتوانست مانع از این گونه بی‌تدبیری‌ها شود. چنانچه یکی از کارکنان گیشۀ با تجربۀ شهرداری، به عنوان نمونه و برای سنجش تناسب زمان، تعداد و  پیچیدگی سوالات، در شرایط آزمون کاملا مشابه قرار گیرد، به سادگی این مدعا اثبات خواهد شد.

همچنین بر اساس اطلاعات موثق، تعداد پذیرفته‌شدگان اولیه در آزمون اخیر فقط 3 نفر بوده که با دلایلی نامشخص و شیوه‌ای نامعلوم، تعداد پذیرفته شدگان به ۳۸ نفر افزایش یافته است»


این گروه مطالعاتی در نامه آورده است: تخلفاتی در روند برون‌سپاری خدمات شهرسازی مشاهده شده که متاسفانه همچنان ادامه دارد، به عنوان نمونه افرادی با وجود عدم پذیرش در آزمون سال گذشته، به ارائه خدمات شهرسازی ادامه‌ داده‌اند. همچنین فردی بدون داشتن صلاحیت‌های قانونی لازم و مصرح در آیین‌نامۀ مصوب شورای اسلامی شهر شیراز، طی سه سال اخیر به ارائه خدمات مذکور به عنوان کارگزار شهرداری (دفتر برون سپاری خدمات شهرسازی شهردرای شیراز) پرداخته است. وی بر خلاف آیین‌نامه در آزمون شرکت کرده و ظاهرا مجوز نیز برای ایشان صادر شده است.

فاطر اعلام کرده که علیرغم وظایف نظارتی شورای شهر و با وجود حضور نمایندگانی از شورای شهر شیراز در کمیته راهبری برون‌سپاری خدمات شهرسازی، بر روند برون‌سپاری و برگزاری آزمون‌های مربوطه نظارت کافی صورت نگرفته و صحت و سلامت بخش هایی از فرآیند برون سپاری محل تشکیک است.

این گروه مطالعاتی از رئیس شورا خواسته است تا در ماه‌های پایانی شورای چهارم در راستای وظایف نظارتی شورا، ضمن انتشار عمومی سوالات و کلید هر دو آزمون، گزارش کامل و تفصیلی نحوه برگزاری هر دو آزمون از تعیین منابع و طراحی سوالات و قرنطینه تا اعلام نتایج به انضمام فهرست کامل ثبت نام کنندگان، حاضرین، غایبین، نمرات، قبول شدگان و تحلیل آماری نتایج توسط گروهی مستقل تهیه و به صورت عمومی البته با رعایت و حفظ حریم خصوصی منتشر شود. همچنین متخلفین اصلی و فرعی (آمر، عامل و مباشر) در تخلف از آیین نامه و همچنین مقصرین و متخلفین احتمالی در خصوص تغییر نتایج آزمون شناسایی و برخورد لازم صورت پذیرد و ایشان به افکار عمومی خصوصا جامعه مهندسی معرفی شوند.


یک فرد مطلع نیز در مصاحبه‌ای مکتوب‌ با شیرازه نوشت: در مورد ورود به سومین سال فرآیند برونسپاری فعالیت های شهرداری مبتنی بر مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز و مستند به مفاد مختلف قوانین بالادستی و همچنین برگزاری دومین آزمون رسمی آن و ابهامات و نتایج مربوط، چند نکته قابل ذکر است:

1- شهرداری شیراز در سال گذشته نتایج آزمون را به همراه کلیه مشخصات شرکت کنندگان بر روی خروجی سایت خود اعلام عمومی نمود، نتایج امتحان به راحتی قابل تحلیل آماری است. میانگین نمرات حاضرین در امتحانی که حدنصاب پذیرش آن 70بوده است 33.7 از 100 به دست می آید. تعجب آور اینکه هیچ کس حدنصاب آزمون را کسب ننمود و شهرداری بدون ارائه روشی علمی حد نصاب را به 50 کاهش داد. با این تغییر که البته با اعتراض شرکت کنندگان مواجه شده بود، پذیرفته شدگان حدود 10.9 درصد شرکت کنندگان در آزمون بودند. در آزمون سال جاری که آزمون البته با نظم بیشتری برگزار گردید، آمار دقیقی از نتایج اعلام نشده است. اما طبق گفته های بعضی از مسئولین شهرداری، تنها 7.5 درصد از شرکت کنندگان (5.7 درصد از ثبت نام کنندگان) پذیرفته شده اند.

2- فاجعه آمیزترین رفتار غیرمسئولانه در 2 آزمون گذشته عدم توجه به شفافیت و انتشار سوالات و پاسخ های آزمون است. اصرار مسئولان برگزاری آزمون در شهرداری شیراز بر عدم انتشار سوالات و پاسخ نامه آزمون این دوره با توجه به درخواست های مکرر شرکت کنندگان، علاوه بر اینکه نشان دهنده نگرانی و واهمه احتمالی مسئولین امر از افشای غیراستاندارد بودن ماهیت سوالات می باشد، ایشان را در معرض جدی اتهام وجود رانت خواری قرار می دهد. مسلما در هر آزمون، شرکت کنندگان با اطلاع از کم و کیف سوالات آزمون می توانند به نحو مناسب تری برای موفقیت در آزمون برنامه ریزی کنند و قرار گرفتن سوالات یک آزمون در اختیار افراد خاص که اصلا در روند سامانه عریض و طویل برگزاری آزمون ها دور از ذهن نیست، می تواند باعث ایجاد امتیاز ویژه برای آن افراد شود.


3- آنچه بر اساس ابهامات و اتهامات مطرح شده محل توجه است، نقش نظارتی شورای اسلامی شهر در این میان است. تصمیم شورای اسلامی شهر و ورود کمیته مربوطه به این کارزار و بررسی فرآیند آزمون، انتشار سوالات و کلید آزمون ها گامی مؤثر در شفاف سازی ابهامات خواهد بود، استعلام از مرجع برگزاری آزمون یعنی دانشگاه صنعتی شیراز، جهت بیان روند آزمون و نتایج و ارائه کارنامه تفصیلی به تمامی متقاضیان گام مهم دیگری است.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
0
شهرداری در همه امور با ابهام و به صورت کاملا بسته رفتار میکند و از شفاف سازی واهمه دارد و به هیچ نهاد و شخصی پاسخگو نیست