کد خبر: ۱۰۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
روحانی فعال در فضای مجازی:

تكليف نظام بانكي جمهوري اسلامي را مشخص كنيم

روحانی فعال در فضای مجازی در کانال تلگرامی خود نوشت: يا بايد رسماً و به صراحت و قاطعيت سلامت شرعي نظام بانكي به مردم اعلام شود و خيال مردم را راحت كنيم، يا اگر واقعاً نظام بانكي ما ربوي است و پول بانک‌ها حرام و سودشان حرام و حقوقي كه به كارمندانشان می‌دهند، حرام است تكليف نظام بانكي جمهوري اسلامي را مشخص كنيم!
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام محمد رضا زائری، روحانی فعال در فضای مجازی، در کانال تلگرامی خود در مطلبی با تیتر« تكليف را يكسره كنيد!» در کانال تلگرامی خود نوشت: اعلام صريح و علنی نظرات فقهي برخي از مراجع بزرگوار تقليد در مورد كاركرد بانک‌ها بار ديگر اين مسأله حساس و مهم را به صورت جدي و براي عموم مردم مطرح ساخت.   
از سويي خطر ربا و نقش تعيين كننده نظام ربوي در تخريب بنیان‌های اجتماعي چنان است كه نمی‌توان به آساني از كنار اين تهديد گذشت و از سوي ديگر شرايط جديد زندگي اجتماعي و روابط گسترده اقتصادي افراد و طبقات مردم با نظام بانكي جدا ماندن از تعاملات بانكي و پرهيز از اين موضوع را کاملاً غير ممكن ساخته است.    
شايد تا پنجاه يا صدسال می‌شد از نهادهاي مدرن اقتصادي و اجتماعي پرهيز نمود و راه زندگي خود را جدا کرد، اما امروز به ناچار بايد شناسنامه داشت و گواهينامه گرفت و از كارت بانكي استفاده كرد تا جايي كه حتى برخي بانک‌های خارجي در كشورهاي غربي براي مشتريان مسلمان خود پيشنهاد تعاملات غير ربوي را ارائه می‌کنند.
حال كه با وقوع انقلاب اسلامي، اراده جدي مردم ما به مسلمان زيستن تعلق گرفته و نقش بانک‌ها در زندگي روزمره هر روز بيش از پيش شده است بايد تكليف را يكسره كرد و يا زنگي زنگ بود يا رومي روم!  
برخي كارشناسان پولي و اساتيد اقتصاد با قاطعيت نظام بانكي ايران را ربوي می‌دانند و بسياري از فقهاي بزرگوار نيز به صراحت فتوا به حرمت تعامل با اين بانک‌ها داده‌اند و در همين حال برخي ديگر از كارشناسان اقتصادي نظر کاملاً مخالف دارند و فقهاي بزرگواري هستند كه نظام بانک‌ها را صحيح می‌دانند و اشكالي در سپرده‌گذاری يا استفاده از سود تعاملات اقتصادي بانک‌ها نمی‌بینند.
شايد اگر اين اختلاف نظر پيش از پيروزي انقلاب اسلامي وجود داشت مشكلي پيش نمی‌آمد و مقلدين اين فقهاي بزرگوار كارهاي مالي خود را به صورت غير بانكي انجام می‌دادند يا حداكثر خود به تأسیس صندوق قرض‌الحسنه يا موسسه‌ای اعتباري می‌پرداختند، چنان كه برخي از مؤمنان پيش از انقلاب هيچ مراجعه‌ای به بانک‌ها نداشتند.
اما پس از تأسیس جمهوري اسلامي شرايط کاملاً متفاوت است و اكنون در آستانه چهل سالگي انقلاب، ديگر كسي از ما ادبيات حرمت و پرهيز را نخواهد پذيرفت.
اكنون مراجع تقليد و فقهاي بزرگوار ما -لااقل به ظاهر- اداره كننده جامعه‌اند، نه فقهاي گمنامي در گوشه حجره‌های حوزه كه بتوانند خود را از مسائل اجتماعي و سازوکارهای زندگي عمومي مردم كنار بكشند.
امروز فقها و مراجع ما در يك نظام غير ديني زندگي نمی‌کنند كه اعلام موضعشان راه مردم دین‌دار را جدا كند بلكه خواسته يا ناخواسته، بخشي از حاكميت جامعه و نظام دینی‌اند و با اعلام چنين مواضعي از سوي اين بزرگان ناکارآمدی اين نظام ثابت می‌شود.
يا بايد رسماً و به صراحت و قاطعيت سلامت شرعي نظام بانكي به مردم اعلام شود و خيال مردم را راحت كنيم، يا اگر واقعاً نظام بانكي ما ربوي است و پول بانک‌ها حرام و سودشان حرام و حقوقي كه به كارمندانشان می‌دهند، حرام است تكليف نظام بانكي جمهوري اسلامي را مشخص كنيم!
از سوي ديگر اگر براي این‌گونه مشكلات چاره‌ای نیندیشیم و مسأله را به شكل رسمي روشن نكنيم، تكرار اين مواضع از سوي فقهاي بزرگوار به مرور باعث بی‌اعتنایی مردم و زدوده شدن حساسيت آنان می‌شود و نقش فقهايي را ضعيف می‌کند كه روزي می‌توانستند فتواي تحريم تنباكو بدهند و اندروني پادشاه را برآشوبند.  
زيرا اگر منطق آتشين و عبارت آهنين"اليوم استعمال تنباكو حرام و در حكم محاربه..." به ادبيات ضعيف "بارها گفته‌ایم و كسي اعتنا نمی‌کند" تبديل شود بايد خيلي خيلي براي آينده جامعه ديني نگران باشيم.
شایان‌ذکر است، حجت‌الاسلام محمد رضا زائری، سردبیر ماهنامه خیمه و استاد دانشگاه است، کانال تلگرامی«محمد رضا زارعی» دارای بیش از هشتاد هزار عضو است و از نشانی https://t.me/morzaeri قابل مشاهده است.
نظرات بینندگان