کد خبر: ۱۰۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

چرا ضریب خطاهای پزشکی افزایش یافته است؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ناگفته نماند که بروز خطای پزشکی در کشور نمی‌تواند دور از ذهن باشد چراکه با آغاز طرح تحول سلامت حجم و فشار کاری پزشکان نیز افزایش یافته است که همین امر سبب شده تا ضریب خطاها افزایش یابد.
به گزارش شیرازه، احمد حمزه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره افزایش یا کاهش میزان خطای پزشکی در کشور، افزود: در همه کشورهای دنیا خطاهای پزشکی وجود دارد و عمدتا درصدی را برای این نوع خطاها در نظر می‌گیرند که طبیعی است کشور ما نیز از این قائده مستثنی نباشد.

نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عوامل زیادی در بروز خطای انسانی دخالت دارد که از جمله آن می‌توان به فشردگی کار پزشک، بی‌دقتی یا عوامل انسانی که در تصمیم‌گیری پزشکان نقش دارند اشاره کرد.

حمزه، با بیان اینکه نمی‌توان با قاطعیت اعلام کرد که میزان خطای پزشکی در کشور افزایش داشته است، تصریح کرد: اکنون دستگاه‌های نظارتی در بیمارستان‌ها فعال هستند و سایت های اجتماعی و شبکه های مجازی نیز این خطاها را گزارش می کنند این بدان معنا است که خطاها افزایش نیافته بلکه این خطاها بیشتر دیده می شود.

وی یادآور شد: البته ناگفته نماند که بروز خطای پزشکی در کشور نمی‌تواند دور از ذهن باشد چراکه با آغاز طرح تحول سلامت حجم و فشار کاری پزشکان نیز افزایش یافته است که همین امر سبب شده تا ضریب خطاها افزایش یابد.

حمزه با تاکید بر اینکه برای کاهش چشمگیر خطای پزشکی نیازمند مراقبت بیشتر از کادر درمان هستیم، تصریح کرد: افزایش نظارت بر عملکرد کادر درمان و کاهش حجم کاری پزشکان می‌تواند درصد خطای پزشکی را تا حد زیادی کاهش دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خانه ملت، گفت: از سویی دیگر کمبود شدید پرسنل گاهی منتهی به خطای پزشکی می‌شود چراکه گاهی این خطا از سوی پرستاران درحالی صورت می‌گیرد که فشار کاری زیادی به جهت کمبود نیروی انسانی وجود دارد و می‌طلبد وزارت بهداشت در جهت افزایش نیروی انسانی اقدام کند.
نظرات بینندگان