کد خبر: ۱۰۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۶

اماکن تفریحی و گردشگری شهرستان کوار +تصاویر

آثار تاریخی و اماکن زیارتی و تفریحی شهرستان کوار در طول ایام سال و بویژه عید نوروز میزبان خیل عظیم مسافران و مردم شهرستان کوار و استان فارس می باشد.

به گزارش شیرازه، در طول ایام سال و بویژه تعطیلات عید نوروز مردم شهرستان کوار و استان فارس و همچنین مسافران دیگر شهرها از آثار باستانی چند هزار ساله ای مانند بند بهمن، قصر قباد (قلعه قلات) و پل ساسانی گرفته تا اماکن زیارتی و بقاع متبرکه ای همچون شاهزاده ابوالقاسم و قدمگاه خضرنبی (ع) و دیگر اماکن دیدنی در این شهرستان دیدن می کنند.


در زیر به معرفی تعدادی از این اماکن دیدنی و تفریحی می پردازیم:


زیارتگاه های کوار

شهرستان کوار دارای زیارتگاه های متعددی است که همواره مورد توجه خاص مردم با ایمان این خطه بوده است.

بقعه شاهزاده ابوالقاسم (ع)

در کیلومتر 40 جاده شیراز - کوار و به فاصله حدود 500 متری روستای ولیعصر(عج) و در ابتدای سه راهی طسوج، جاده ی آسفالته بقعه ی امامزاده شاهزاده ابوالقاسم از جاده شیراز- کوار جدا می شود و با طی حدود 1300 متر به آن مکان مقدس می رسد.


قدمگاه و زیارتگاه خضر نبی (ع)

این تفرجگاه و زیارتگاه در کیلومتر 45 جاده شیراز - جهرم و در دامنه کوه اکبرآبادکوار قرار دارد و دسترسی به آن با هر وسیله نقلیه ای امکان پذیر است. درونی ترین قسمت زیارتگاه محل تلاقی سه سنگ عظیم است که زیارتگاه اصلی می باشد. سنگ سوم عمود بر راستای قبله می باشد و روی آن علامت یک دست به صورت کنده کاری مشاهده می شود و کلمه جلاله «الله» نیز درون دست دیده می شود. البته سند معتبری وجود ندارد که نشان دهنده قدمت و دلیل این علامت ها باشد

اطلاعات تکمیلی را می توانید در اینجا مشاهده نمائید.


بقعه ی شاه غیب

در ارتفاع 1507 متری از سطح دریا و به فاصله یک کیلومتری روستای ده شیب، بقعه ی این زیارتگاه در محوطه پنج هزارمتری قرار دارد. ساختمان بقعه ی این امامزاده هشت ضلعی است و یک راهرو دارد. ضریح فلزی ساده کوچکی در بقعه قرار دارد و گنبد هم ندارد.

اطلاعات تکمیلی به همراه معرفی دیگر اماکن زیارتی شهرستان را می توانید در اینجا مشاهده نمائید.



بند بهمن کوار

بند بهمن، اثر باستانی است که چند کیلومتری غرب شهر کوار روی رودخانه قره آغاج زده شده است. بنابر اظهار نظر متخصصان، این سد در دوره ی هخامنشی احداث شده و هم چنین در طول 25 سده سرفراز ایستاده و کشتگران و کشاورزان کواری رهین منت آنند. درازی این سد 126 متر،(2) پنای آن 4 متر و ارتفاع آن به طور متوسط 5 متر می باشد.

اطلاعات تکمیلی را می توانید در اینجا مشاهده نمائید.


پل ساسانی کوار

پل ساسانی کوار اثر تاریخی بجا مانده از دوران ساسانیان می باشد که بر روی رودخانه قره آغاج و در ابتدای خروجی شهر کوار به سمت فیروزآباد بنا شده است.

پایه های این پل در دوره ساسانی ساخته شده و در دوره اسلامی بازسازی شده است.

نوع پلان این پل به صورت شش دهانه با عرض متفاوت است. دو دهانه ی میانی آن ویران شده و پل روی صخره ی طبیعی ساخته شده است.(مخلصی، محمدعلی،1379، ص 318)

حوضچه ی آرامش آن نیز به طور طبیعی در قسمت صخره انتخاب شده و دست ساز نیست.

آب بر های این پل با شکلی مثلثی و نیم دایره می باشد. مصالح به کار برده شده در آن شامل سنگ های حجاری شده ی تراش دار در پایه ها و در بدنه ی آن سنگ لاشه و ساروج ، و در تاق ها آجر به کار رفته و تزیینات هم ندارد.( همان،همان ص)

شماره ی ثبت تاریخی این اثر در آثار ملی ایران 947 می باشد.


قلعه قلات (قصر قباد)

قصر قباد (قلعه قلات) ظاهراً در زمان ساسانیان مربوط به حاکمی به اسم قباد بوده و در بالای کوه بلند و صعب العبوری در بخش کوار، کیلومتر 40 جاده شیراز به جهرم و نرسیده به اکبرآباد (بین ارباب علیا و روستای بورکی نزدیک به معدن شن و ماسه) قرار دارد.

اطلاعات تکمیلی را می توانید در اینجا مشاهده نمائید.



باغ آرین

این باغ در جنوب دهستان فرمشکان و در نزدیکی کوه سفیدار و کنار روستای خُرمایی (زبان محلی) یا حُرمایی (hormaei) می باشد.

احداث این باغ در سال 1327 خ . آغاز و به صورت مهندسی ساز تا سال 1335 به طول انجامید. شادروان جلال آرین ، یکی از مالکان فرمشکان این باغ را می سازد. (1)

این باغ در مجموع 110 هکتار بوده و از چهار قسمت درست شده و هر قسمت نام ویژه ای دارد.

باغ آرین دارای خیابان کشی و جدول بندی است و درختان سایه گستر چنار، بید، کاج، سرو و غیره زیبایی آن را دو صد چندان کرده و به گونه ای هوای محوطه ی باغ را لطیف کرده که گویی شمال ایران، در اینجا تکرار شده است.

اطلاعات تکمیلی را می توانید در اینجا مشاهده نمائید.

منبع: بهارکوار

برچسب ها: کوار ، فارس ، گردش
نظرات بینندگان