کد خبر: ۱۰۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۶

تخریب غیرقانونی ۲ بنای تاریخی در لار

مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار با اشاره به تخریب ۲ بنای با ارزش تاریخی در این شهر گفت: شناسایی و ثبت اضطراری بناهای تاریخی راهکار اصلی حفظ آنهاست.
به گزارش شیرازه، در گوشه گوشه شهر قدیم لار می‌توان آثاری را از تمامی دوره‌های تاریخی پیدا کرد، از بازار قیصریه که متعلق به پیش از اسلام است تا کاروان‌سراها و خانه‌هایی که متعلق به دوران قاجار هستند، اما هر از چندگاهی خبری مبنی از بین رفتن این بناها به گوش می‌رسد که سبب آزردگی خاطر دوستداران میراث فرهنگی می‌شود.

 خانه شریفی و ساباط بی‌بی ماهک دو بنای تاریخی شهر لار بودند که به سبک قاجاری ساخته شده و فرم معماری آن به شکل حیاط مرکزی و با تزئیناتی بسیار زیبا بوده، این بنا در روزهای اخیر توسط مالک تخریب شده است. 

به گفته سیما علویه، رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان این دو بنا ثبت نشده بود اما ماده 559 قانون حفاظت از بناهای تاریخی را به عهده میراث فرهنگی گذاشته و در آنجا ثبتی بودن یا نبودن بنا قید نشده است. براساس این قانون هر گونه دخل و تصرف در منازل یا بناهای تاریخی باید با مجوز میراث فرهنگی صورت بگیرد. 

خشایار شیبانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار نیز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: بارندگی که در اواخر بهمن ماه رخ داد سبب شد که مالک با این بهانه که بنا مخروبه شده و برای عابران خطرساز است تصمیم به تخریب بگیرد در صورتی که این بناها در منطقه خالی از سکنه واقع شده و شهرداری هم برای اطمینان بیشتر اقدام به چیدن بلوک و کشیدن نوار خطر پیرامون آن کرده بود. 

به گفته وی بعد از اقدام مالک از طریق مراجع قضایی، دادستانی لار از میراث استعلامی انجام داد و پایگاه میراث نیز درخواست کرد که مهلتی برای ثبت اضطراری و آغاز مراحل تعمیر و مرمت داده شود، اما متاسفانه با استفاده از فرصت تعطیلات مالک اقدام به تخریب کرده که به دلیل تعطیلات و ارسال نشدن رونوشتی از دادستانی میراث فرهنگی اطلاعی از داشتن مجوز یا نداشتن آن ندارد. 

به باور شیبانی اگر این رویه ادامه یابد هیچ اثری از بافت تاریخی لار باقی نمی‌ماند به همین دلیل وی شناسایی و ثبت اضطراری بناهای تاریخی را راهکاری برای حفظ این بناها می‌داند. 

آن طور که مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار می‌گوید: هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های مسئول و منصرف کردن مالکان از تغییر کاربری و تخریب این منازل راهکارهای دیگری هستند که برای حفظ بناهای تاریخی می‌توان استفاده کرد. 

علویه نیز معتقد است که از آنجا که برای ثبت این خانه‌ها باید رضایت مالک جلب شود باید برای حفظ بناهای تاریخی فرهنگ‌سازی بیشتری انجام شود. 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان