کد خبر: ۱۰۸۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۶
در نوروز 96 رقم خورد:

رشد 7 درصدی بازدید از اماکن تاریخی فارس/ خالی ماندن 50 درصد ظرفیت هتل های استان/ اسکان ۱۷۰ هزار خانوار در مراکز اسکان فرهنگیان

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به بازدید یک میلیون و ۶۳۳ هزار و ۹۶۰ مسافر نوروزی از اماکن تاریخی استان فارس از رشد ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
به گزارش شیرازه، مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به بازدید یک میلیون و 633 هزار و 960 نفر از اماکن تاریخی استان اظهار داشت:  تعداد بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی استان فارس تا پایان روز سیزدهم فروردین نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7 درصد رشد داشته است. 

وی با بیان اینکه در دور نخست سفرهای نوروزی این میزان 20 درصد بود، گفت: بارندگی‌ها، شرایط آب و هوایی و پایان یافتن تعطیلات رسمی سبب شد که تعداد بازدیدها و حجم سفرها در دور دوم کاهش یابد. 

امیری با بیان اینکه از 25 اسفند 95 تا پایان 13 فروردین امسال 449 هزار و 661 نفر از آرامگاه حافظیه بازدید کردند، گفت: این مکان تاریخی و فرهنگی در طول سال‌های گذشته و امسال بیشترین تعداد بازدیدکنندگان نوروزی را به خود اختصاص داده‌ است. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس 24 ساعته بودن بازدید از این مکان را در تعداد بازدیدکنندگان موثر دانست و افزود: شهرت حافظ، شاعر شیرازی هر ساله مسافران بسیاری را به این مکان می‌کشاند. 

امیری بیان کرد: تخت جمشید با374 هزار و 506 نفر، آرامگاه سعدی با 279 هزار و 80 نفر، مجموعه جهانی پاسارگاد با 161 هزار و 991 نفر و ارگ کریم‌خان زند با 151 هزار و 717 نفر بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را پس از آرامگاه حافظ داشته‌اند. 

وی با اشاره به اقامت 2 میلیون و 912 هزار و 466 نفرشب در مراکز اقامتی استان فارس عنوان کرد: این تعداد در بازه زمانی 25 اسفندماه 95 تا 13 فروردین 96 در مراکز اقامتی استان فارس اقامت کردند که بیشترین سهم مربوط به مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی بوده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در پاسخ به این سوال که چرا  از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها استقبال کمتری شده است، گفت: هتل‌ها و مسافرخانه‌های استان فارس در مجموع 15 هزار تخت دارند که به نسبت پر شده است اما ارزان قیمت بودن اسکان در مدارس یکی از دلایل پر شدن مدارس است. 

وی افزود: دلیل دیگری که برای این امر می‌توان ذکر کرد این است که فرهنگیان بیشترین قشری هستند که در ایام نوروز امکان سفر دارند و به همین دلیل از مراکز تحت پوشش آموزش و پرورش بیشتر استفاده می‌کنند.

۵۰ درصد هتل‌های استان فارس در دور دوم تعطیلات نوروزی خالی ماند

سیدحسن سیادتان  رئیس جامعه هتلداران استان فارس نیز در گفتگو با تسنیم با اشاره به کاهش استقبال از هتل‌های استان فارس برای اقامت در ایام نوروز گفته است: در دور دوم سفرهای نوروزی هتل‌های استان فارس 50 درصد ظرفیت خالی داشتند که این امر ضرر و زیان بسیاری به هتلداران وارد کرد.

۱۷۰ هزار خانوار در مراکز اسکان فرهنگیان استان فارس اسکان یافتند
خدابخش شهبازی دبیر ستاد اسکان نوروزی آموزش و پرورش استان فارس اظهار داشت: از 25 اسفندماه تا آخرین روز پذیرش مهمانان نوروزی یک میلیون و 856 هزار  و 643 نفر روز در قالب 170 هزار خانوار در مدارس و مراکز وابسته به آموزش و پرورش استان فارس اسکان یافته‌اند.

وی با بیان اینکه در مجموع 623 هزار و 800 نفر در مراکز اسکان فرهنگیان استان فارس اسکان یافته‌اند، افزود: با وجود اینکه اسکان مهمانان نوروزی در مدارس فارس در نوروز 96 نسبت به نوروز 95 حدود 11 درصد کاهش داشت ولی این استان برای پنجمین سال متوالی موفق به کسب رتبه نخست میزان اسکان شد.

دبیر ستاد اسکان نوروزی آموزش و پرورش استان فارس بیان کرد: برای اسکان نوروزی فرهنگیان در این استان 18 هزار و 200 کلاس درس در قالب 1960 مدرسه تجهیز شده بود و علاوه بر آن تمام خانه معلم‌های استان، 36 سالن ورزشی، 3 خوابگاه دانشگاه فرهنگیان، 3 خوابگاه دانش‌آموزی و 2 خوابگاه ورزشی نیز آماده‌سازی شده بود.

وی بیان کرد: در شهر شیراز 5 هزار و 150 کلاس درس در قالب 570 مدرسه، 5 خانه معلم با ظرفیت 120 اتاق، 5 خوابگاه دانش‌آموزی با ظرفیت 400 تخت، 3 خوابگاه دانشجویی با ظرفیت 600 تخت آماده پذیرش فرهنگیان در ایام نوروز 96 بوده است

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان