کد خبر: ۱۰۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
اساتید بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فارس:

عدم پخش زنده مناظرات ریاست جمهوری، اقدام علیه آزادی بیان و مردم‌سالاری دینی است

جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه‌های فارس در نامه‌ای به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مخالفت خود را با لغو برنامه زنده مناظرات کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.
عدم پخش زنده مناظرات ریاست جمهوری، اقدام علیه آزادی بیان و مردم‌سالاری دینی است
به کزارش شیرازه، جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس در نامه‌ای سرگشاده خطاب به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مخالفت خود را با لغو برنامه زنده مناظرات کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.

متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقایان محترم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

سلام‌علیکم

همان‌طور که خداوند در آیات ١٧ و١٨ سوره مبارکه زمر می‌فرمایند: فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

پس به بندگان من بشارت ده، همان کسانی که (تنها) به تمامی سخنان (اصحاب گفتمان) گوش فراداده و بهترین آنها را انتخاب و پیروی می‌کنند.

این آیه علاوه در آنکه استماع اقوال و نظرات و رویکردهای گوناگون را راهی برای رسیدن به بهترین انتخاب عنوان می‌کند، بلکه گزینشی عمل کردن در شنیدن نظرات و گفتمان را نیز رد می‌کند.

اگر بخواهیم از این آیات شریفه برای انتخابات استفاده کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که: مناظره‌ها در حقیقت بستری برای ظاهر ساختن قول و گفتمان هر یک از کاندیداها است و برای رسیدن به یک انتخاب درست، همچنان که خداوند در آیه شریفه فرمودند، باید بدون هیچ‌گونه سانسور، کمی و کاستی باشد و باید به شکل کامل ارائه گردد.

با رعایت این شروط است که انسان می‌تواند بهترین انتخاب را برگزیند، برای آنکه مردم به انتخاب احسن برسند باید به آنها اجازه داد که مناظره بدون سانسور و به شکل زنده را مشاهده نمایند.

تصمیم ناگهانی عدم پخش مناظره‌ها به مهم‌ترین چالش روز تبدیل شده که باوجود اصرار صداوسیما بر پخش زنده مناظرات انتخاباتی، کمیسیون تبلیغات انتخابات که رئیس آن وزیر کشور است با پخش زنده این مناظره‌ها مخالفت کرد.

این اقدام وزارت کشور درصورتی‌که عملی گردد تأثیر بسیار بدی بر روند گردش آزاد اطلاعات در جریان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دارد.

حذف پخش زنده مناظرات از برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما خواه‌ناخواه شائبه جهت‌گیری رسانه‌ ملی را به‌سوی احزاب و شخصیت‌های خاص به اذهان عمومی متبادر می‌کند.

بدیهی است که پخش غیرزنده مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری از رسانه‌ی ملی به‌طور غیرمستقیم نقض ماده 24 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به‌نوعی توهین به شعور بینندگان و علاقه‌مندان به مسائل روز سیاسی است، چراکه برنامه اصلی برخی نامزدها حضور در این مناظرات و گفتگوی بی‌واسطه و بدون سانسور با اقشار مختلف مردم بوده است.

در جوامع توسعه‌یافته آزادی بیان از ارکان اصلی‌ دموکراسی محسوب می‌شود و آزادی بیان و عدم سانسور روزنامه‌ها رادیوتلویزیون در هر سیستمی‌ به استحکام پایه‌های دموکراسی و رسیدن به یک گفتمان دمکراتیک در آن جامعه منجر می‌‌شود و تأثیر بسزایی که بر توده‌ مردم دارد، رشد خرد جمعی‌ و درنتیجه پیروی افراد جامعه از قانون و احترام به حقوق شهروندی است که متأسفانه در صورت عملی شدن این اقدام موجب خدشه‌دار شدن نام انتخابات سالم در اذهان عمومی می‌گردد.

به هر صورت امیدواریم با توجه به سابقه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در امر برگزاری انتخابات پرشور و سالم، این دوره نیز همانند دوره‌های گذشته با برنامه‌ریزی دقیق و اقدام صحیح موجبات اعتماد مردمی به روند برگزاری انتخابات فراهم گردد.

فارغ از چرایی سانسور در پخش مناظره‌ها که می‌توان گفت دولت برای فرار از پاسخگویی و طفره رفتن از ناکارآمدی در مقابل رقبای خود به این کار روی آورده است و به دلیل همین نگرانی‌ها علی‌رغم وجود کاندیدای پوششی که بدعتی جدید و ناپسند به‌حساب می‌آید با پخش زنده مناظره انتخاباتی مخالفت و از تشریح عملکرد بسیار ضعیف دولت به مردم نگران است که این امر نوعى دیکتاتورى نرم را از سوى دولت در اذهان تداعى می‌کند.

این رفتارها موجب محدودیت آزادی‌های اجتماعی مردم می‌شود و با شعارهایی که در خصوص آزادی‌های فردى و حقوق شهروندی که دولت ادعای آن را دارد اما اجرا نمی‌کند، در تضاد است و نشان مى‌دهد براى برخى منافع خودشان بر منافع ملى برترى دارد و این برگرفته از خوى خودبزرگ‌بینی و اشرافی گری است و بدعت خطرناک حذف مناظره زنده را نباید محدود به مناظره خاموش دید؛ چراکه این تازه آغاز حذف بزرگ مردم توسط مدعیان حقوق شهروندی است.

به نظر می‌رسد پخش ضبط‌شده مناظره کاندیداهای ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۶ توهینی بزرگ به شعور و فهم و بینش سیاسی عموم مردم ایران محسوب می‌گردد و عملی ناپسندیده و غیراصولی و غیر کارشناسی صادقانه است.

بدیهی است مردم ما قدرت تمیز و تشخیص و قضاوت در مورد شناخت صداقت و حقانیت و عدالت را دارند و خودشان باید با مشاهده گفتمان آزاد در مورد سپردن سرنوشت خویش و کشور عزیز ایران به دست کاندید اصلح تصمیم به انتخابی صحیح بگیرند در غیر این صورت گناه عدم تصمیم‌گیری و انتخاب درست مردم به گردن مسئولین خواهد بود و تاریخ از این تصمیم‌گیری نامیمون به نیکی یاد نخواهد کرد.

نظرات بینندگان