کد خبر: ۱۰۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

در حوزه بهداشت حرفه‌ای نباید در شعارها بمانیم بلکه باید عامل باشیم

معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حوزه بهداشت حرفه‌ای نباید در شعارها بمانیم بلکه باید عامل باشیم و همه فعالین این حوزه برای کاهش حوادث و بیماری‌های ناشی از شغل تلاش کنند.
در حوزه بهداشت حرفه‌ای نباید در شعارها بمانیم بلکه باید عامل باشیم

به گزارش شیرازه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در همایشی که به مناسبت هفته سلامت و روز جهانی بهداشت حرفه‌ای در سالن صدرا و سینا برگزار شد گفت: با توجه به شعار سال که «بهینه سازی مجموعه داده‌های ایمنی بهداشت حرفه ای و استفاده از آن» است باید در جهت تحقق این شعار تصمیم‌های دقیقی برای اصلاح مکانیسم جمع آوری اطلاعات از مراکز بهداشت اخذ شود. پر شدن بایگانی‌ها و عدم استفاده از اطلاعات مراکز بهداشت، امر صحیحی نیست و مدیریت سلامت را بی ضابطه و با شکست مواجه می‌کند بنابراین داده‌ها نباید در کشور میز مدیران خاک بخورد.

محمد هادی ایمانیه افزود: استان فارس در تامین ایمنی کار با استفاده از افراد دلسوز و کارآمد در مراکز بهداشت حرفه‌ای، همچنین با تشکیل شورای تجزیه و تحلیل و عمق بخشی به اطلاعات برای حوزه های مختلف بهداشت، باید در کشور پیشتاز باشد.

ایمانیه ادامه داد: امیدواریم با اصلاح شاخص‌های جمع‌آوری اطلاعات و ورود همکاران متخصص به حوزه طب کار جامعه ایمن شود و در زمینه پیشگیری و آموزش سلامت نقش‌آفرینی جدی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در حوزه بهداشت حرفه ای استفاده از دانشجویان دانشکده بهداشت باعث عمق بخشی علمی دانشجویان در مواجه با محیط کار و امیدواری آنها به آینده می شود زیرا اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای جوانان از وظایف اصلی ما است.

"
عمل به شعارها در حوزه بهداشت حرفه‌ای"

معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حوزه بهداشت حرفه‌ای نباید در شعارها بمانیم بلکه باید عامل باشیم و همه فعالین این حوزه برای کاهش حوادث و بیماری‌های ناشی از شغل تلاش کنند.

عبدالرسول همتی تاکید کرد: واحد بهداشت حرفه‌ای با بخش‌های آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط است و لازم است برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر این ارتباط‌ها افزایش یابد.

وی متذکر شد: باید در بهداشت حرفه‌ای اطلاعات مورد نیاز جمع‌اوری شود که البته سامانه ثبت اطلاعات استان به طور کامل داده‌ها را جمع‌آوری کرده و لازم است این اطلاعات با تجزیه و تحلیل در برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

"
تحت پوشش قرار دادن واحدهای کارگاهی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی توسط بهداشت حرفه‌ای"

مسوول واحد بهداشت حرفه اي دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: واحد بهداشت حرفه‌ای استان در راستای رسالت خود در سال 95 اقدام به پیگیری تحت پوشش قرار دادن واحدهای کارگاهی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی کرد که انجام بازرسی و ثبت اطلاعات واحدهای کارگاهی جهت تهیه بانک اطلاعات بازرسی بهداشت حرفه‌ای در سامانه جامع بازرسی، شناسایی و ارزیابی وضعیت کارگاهها و شاغلین بازرسی شده و اعلام نقص به کارفرمایان کارگاههای دارای نقص بهداشتی، همچنین پیگیری جهت انجام اقدامات کنترلی و انجام بهسازی در کارگاههای دارای تاسیسات و تسهیلات بهداشتی از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

زهرا مومنی در ادامه تعریف دستاوردهای فعالیت بهداشت حرفه‌ای در سال 95 افزود: انتخاب دانشگاه برتر از طرف مرکز سلامت محیط و کار در زمینه پوشش بهداشت حرفه‌ای بیمارستان، راه‌اندازی واحد طب کار در شهرستان‌های قادرآباد، بیضا و کوار و انتخاب بیمارستان مادر و کودک شیراز بعنوان بیمارستان برتر در کل کشور از جمله افتخارات کسب شده در این سال است که به دست‌آوردن این توفیق را مرهون زحمات مسئولین بهداشت حرفه‌ای 32 شهرستان بویژه شیراز می‌دانیم.

وی متذکر شد: عقد تفاهم نامه با بعضی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله شهرداری، زندان‌ها و جهاد کشاورزی در راستای الزامات بهداشت حرفه‌ای از دیگر فعالیت‌های انجام شده است. به دلیل اینکه استان فارس صنعتی نیست، سعی می‌کنیم با کارگاهای تولیدی، معادن و کشاورزی در حوزه بهداشت حرفه ای با مسالمت و تعاون پیش برویم تا جان کارگر و شاغلین که صیانت از آنها وظیفه ماست، به خطر نیفتد. همچنین امیدواریم با حمایت بی‌شائبه معاونت بهداشت همکاران ما در سال 96 به دستگاه ثبت بازرسی مجهز خواهند شوند.

در پایان این مراسم که به مناسبت اعیاد شعبانیه با جشن و مولود خوانی همراه بود از مدیران تولیدی، کارشناسان برتر مراکز بهداشت درمانی و مسئولین مراکز بهداشت‌ نمونه شهرستان‌ها تقدیر به عمل آمد.

نظرات بینندگان