کد خبر: ۱۰۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
«بزرگ مرد کوچک» در حال طی کردن پله های موفقیت

نوجوان ربات ساز شیرازی: جوایز نقدیم را هزینه ساخت ربات جدید می کنم/ روزانه فقط یک ساعت در فضای مجازی هستم

صورت بچگانه اما اراده مردانه اش او را مصم، با اراده وجدی نشان می داد، از اعتماد بنفس بالایی برخوردار بود و آرزوهای زیادی را برای خودش ترسیم کرده بود، در ذهنم به دنبال واژه ای بودم تا او را توصیف کنم"بزرگ مرد کوچک".
نوجوان ربات ساز شیرازی: جوایز نقدیم را هزینه ساخت ربات جدید می کنم/ روزانه فقط یک ساعت در فضای مجازی هستم
شیرازه؛ محمد، تنها 13 سال دارد و کلاس هفتم یکی از مدارس شیراز است؛ او خاطرات محمد حسین های فهمیده در دوران جنگ را زنده می کند.
محمد اما، حالا در خط مقدم جبهه تحصیل علم ودانش  برای رسیدن به آرزوهایش تلاش می کند و با تکیه بر مادرش در حال طی کردن پله های موفقیت.

او تنها 5 سال داشته که دست پلید اعتیاد باعث جدایی پدر و مادرش می شود، خاطره ای از پدرش در ذهن ندارد، موقع صحبت کردن مدام به صورت مادرش نگاه می کند، اگر مادر موقع صحبت کردن بغض کند و چشمانش نمناک شود، او هم حال مادرش را پیدا می کند.

محمد و برادر22 ساله اش جز نخبگان و استعدادهای درخشان استان فارس وبه مدت هفت سال تحت حمایت کمیته امداد هستند که با حمایت های این نهاد علاوه بر تحصیل در مدرسه و دانشگاه  با علاقه و پشتکار ربات می سازند و در مسابقات کشوری شرکت می کنند.

این نوجوان شیرازی نزدیک 3 سال است که ربات می سازد و از سال 94  در رشته های ربات جنگجوی سنگین وزن، ربات های فوتبالیست، هوا و وفضا(راکت آبی و نجات محموله فضایی) موفق به کسب چندین مقام اول تا سوم کشوری در این رشته ها شده است که از جمله می توان به دو مقام اول و یک مقام دوم ربات جنگجوی سنگین وزن در سال 94، مقام سوم ربات جنگجوی سنگین وزن، مقام اول هوا و فضا ( نجات محوله فضایی)، مقام دوم هوا و فضا(راکت آبی) و مقام سوم ربات فوتبالیست در سال 95اشاره کرد.

 او درباره جوایزی که در مسابقات به دست آورده، گفت: برای ساخت یک ربات بین 500 هزار تا 2 میلیون تومان هزینه نیاز است، برای همین جوایز نقدی خودم را برای خرید وسایل و ابزاری  هزینه می کنم که برای ساخت ربات نیاز دارم.

محمد می گوید: برای شرکت در هر مسابقه ربات جدید می سازد، هرچند موتور و بعضی از وسایل و ابراز اولیه تغییر نمی کند اما هر ربات ویژگی خاص خود را دارد و نیاز به تغییر و ارتقاء دارد.

 او درباره مستمری کمیته امداد گفت: مبلغی که ماهیانه به عنوان مستمری از کمیته امداد دریافت می کنیم شاید زیاد نباشد،اما خیلی از مشکلات ما را حل می کند، همین کمک به ظاهر کم، به مادرم آرامش می دهد و آرامش مادرم به من و برادرم کمک می کند تا با خیال آسوده تری به درس و فعالیت های خود برسیم.

محمد از آرزوهایش گفت.
آرزو های که دور از ذهن و دور از دست نیست، آرزو دارد با کمک کمیته امداد بتوانند صاحب خانه شوند، آرزو دارد، در آینده نزدیک بتواند حامی بچه های بی سرپرست شود چرا که خودش از داشتن حامی محروم است، آرزو دارد مورخ، خلبان، روانپزشک، معلم یا پلیس شود، اما هنوز تصمیم  نگرفته کدام یک را به طور جدی دنبال کند.

محمد درباره حضورش در فضای مجازی اظهار داشت: تنها یک گوشی ساده دارم، پس در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مثل واتس آپ، تلگرام، اینستاگرام و ... عضو نیستم و روزانه تنها یک ساعت به تحقیق درباره کارهای علمی، انرژی هسته ای و کارهای درسی در اینترنت اختصاص می دهم.

او به داشتن دوستان زیاد اعتقادی ندارد و می گوید: برادرش بهترین دوستی است که دارد و غیر از برادرش یکی دونفر دوست بیشتر ندارد چرا که کیفیت دوستی را بر کمیت آن ترجیح می دهد.

و این گونه  تصویر محمد این "بزرگ مرد کوچک" شهر و دیارمان با لبخندی بر لب بر قاب دلمان حک شد تا در آینده نظاره گر موفقیت هایش باشیم.
*گزارش:معصومه رحمانی
نظرات بینندگان