کد خبر: ۱۰۹۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶

مرگ تدریجی تولیدات داخلی با کالای قاچاق/ تیشه دختر وزیر به ریشه تولیدکنندگان

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک می گوید:ما هیچ علاقه‌ای به وجود محصولات چینی در بازار و بیکاری جوانان خود نداریم. اگر از مبدا با قاچاق کالا مبارزه شود ما هم به عنوان آخرین حلقه به سهم خود با بازرسی و نظارت، بازار را جهت حمایت از تولید داخلی آماده می‌کنیم.
مرگ تدریجی تولیدات داخلی با کالای قاچاق/ تیشه دختر وزیر به ریشه تولیدکنندگان
به گزارش شیرازه، از بازار پوشاک که رد شوی و نگاهی به ویترین مغازه ها بیندازی به خوبی جای خالی محصول ایرانی را حس می‌کنید.  جایی که این روزها با کالاهای چین و ترکیه ای و حتی ایتالیایی! پر شده و این میهمانان ناخوانده آن قدر در دل مغازه ها جا خوش کرده ‌اند که جای میزبان را گرفته و خود صاحب خانه شده اند! از برچسب پشت شیشه‌ها گرفته تا پوشاک به نمایش گذاشته شده در ویترین مغازه‌ها، همه حکایت از رکود تولید داخلی دارد. به سراغ یکی از مغازه‌دارها می رویم تا ساعتی را پای صحبت هایش بنشینم.

محمد نوذری که سال‌ها مغازه‌دار است و با زیر و بم‌ بازار پوشاک آشناست، می‌گوید:پوشاک از کالاهایی است که به صورت قاچاق وارد می‌شود.  به دلیل رکود در بازار پوشاک و نبود تقاضای مناسب برای پوشاک ایرانی، بازار بیشتر در اختیار پوشاک چینی  و ترک است و مصرف کنندگان نیز بیشتر به این نوع پوشاک روی می‌آورند. به همین دلیل تولید داخلی شرایط مساعدی ندارد.

نوذری ادامه می‌دهد: خریداران معمولا کالاهای داخلی و خارجی موجود در بازار را از نظر کیفیت و قیمت مقایسه کرده و سپس برای خرید اقدام می‌کنند. وقتی کالای خارجی نسبت به کالای داخلی با قیمت ارزان عرضه می شود، خریداران از کالای داخلی استقبال نمی‌کنند و در مقابل تولید کنندگان به دلیل عدم حمایت دولت و پرداخت‌ مالیات‌های سنگین انگیزه‌ای برای تولید نخواهند داشت.

وی چاره مشکل را در این می‌بیند که؛ دولت باید جلوی کالای قاچاق را بگیرد و با کاهش مالیات و حمایت از تولید کنندگان به تولید داخلی جان دوباره ببخشد، وگرنه تا چند سال دیگر پوشاک تولید ایران نه در داخل و نه در خارج هیچ جایگاهی نخواهد داشت.

چند قدم آن طرف‌تر با خانم خریداری که مشغول چانه زنی برای خرید لباس است در مورد ملاک‌ انتخابش می‌پرسم، می‌گوید: کیفیت حرف نخست را می‌زند و سپس قیمت مهم است. بعضی از کالاهای ایرانی با کیفیت پایین و قیمت بالا عرضه می‌شود و مسلماً در سبد خانواده‌ها جایی ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک نیز در گفتگو با شیرازه با تاکید بر لزوم حمایت جدی مسئولین از تولید داخلی می‌گوید: لازم است ستاد مبارزه با قاچاق، اداره گمرک و نیروی انتظامی در جلوگیری از ورود کالای قاچاق وارد عمل شوند.

احمد ابراهیمی می‌افزاید: ما هیچ علاقه‌ای به وجود محصولات چینی در بازار و بیکاری جوانان خود نداریم. اگر از مبدا با قاچاق کالا مبارزه شود ما هم به عنوان آخرین حلقه به سهم خود با بازرسی و نظارت، بازار را جهت حمایت از تولید داخلی آماده می‌کنیم.

به گزارش شیرازه، تا زمانی که مواد اولیه به صورت ارزان در دسترس تولیدکنندگان قرار نگیرد و دولت عزم جدی برای مبارزه با قاچاق و کاهش مالیات تولید کنندگان نداشته باشد و همچنین تولیدکنندگان با افزایش کیفیت و در نظر گرفتن سلیقه مشتریان نهایت تلاش خود را به کار نگیرند، نمی‌توان انتظار احیا و رونق تولید داخلی را داشت.
البته سهم دختر وزیر از واردات پوشاک را باید جدا در نظر گرفت! سهمی که تیشه بر ریشه واحد های تولیدی می زند.
نظرات بینندگان