کد خبر: ۱۱۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
استاد دانشگاه‌ آزاد شیراز:

سخنان رییس جمهور باعث زیر سؤال بردن آموزه‌های دینی به‌ویژه ولایت‌فقیه است

استاد دانشگاه‌ آزاد شیراز گفت: این نوع سخنان مبنی بر انتخابی بودن امامت و ولایت هم ازنظر آیات و روایات و هم ازنظر علمای شیعه و به‌ویژه حضرت امام سازگاری ندارد و متأسفانه بیشتر ایجاد شبهه و قصد زیر سؤال بردن آموزه‌های دینی به‌ویژه ولایت‌فقیه را دارد.

به گزارش شیرازه، غلامرضا صفرپور در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به سخنان اخیر ریاست جمهوری که اصل امامت و ولایت را زیر سؤال برد، اظهار داشت: متأسفانه در سالروز شهادت حضرت علی شاهد زیر سؤال رفتن یکی از آموزه‌های مهم شیعه مبنی بر انتصابی بودن امامت و ولایت در جامعه هستیم که اگر به‌صرف نظریه مطرح می‌شد باید در بین علما و دانشمندان علوم اسلامی مطرح می‌شد تا به‌عنوان مباحثه در نظر گرفته شود.

وی افزود: طرح این شبهه در جامعه دلیل بر شائبه سیاسی آن دارد که خوشبختانه پاسخ‌های لازم نیز از سوی علما و مراجع به آن داده‌شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این نوع سخنان نوعی دروغ بستن به امام معصوم تلقی می‌شود، به‌اختصار به دلایل انتصابی بودن مقام امامت و ولایت‌فقیه از دید آیات و روایت و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اشاره کرد.

صفرپور با استناد به سه آیه مبارکه از آیات قرآن مبنی بر انتصابی بودن امامت و ولایت گفت: خداوند در آیه 124 سوره بقره می‌فرماید: قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ یعنی من تو را پیشواى مردم قرار خواهم داد و در ادامه می‌فرماید: امامت، عهدِ من است، و عهدِ من به کسانى از فرزندان تو که ستمکارند نمی‌رسد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: خداوند در آیه اطاعت می‌فرماید: َیا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را نیز اطاعت کنی و این امر می‌رساند که بین پیامبر و امام باید سنخیت وجود داشته باشد؛ پس همان‌طور که پیامبر منصوب خداوند است امام هم باید منصوب خدا باشد همان‌طور که پیامبر معصوم است، امام هم باید معصوم باشد.

وی ادامه داد: در آیه تبلیغ نیز خداوند می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ یعنی ای پیامبر! آنچه را از جانب پروردگارت به‌سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد. خداوند کافران را هدایت نمی‌کند.

صفرپور تصریح کرد: در این آیه، جریان معرفی حضورت علی در غدیر خم از سوی پیامبر و ابلاغ آن دلیل بر انتصابی بودن امامت حضرت علی از سوی خداوند بوده است که پیامبر مأمور به ابلاغان به مردم بوده است.

استاد دانشگاه‌های آزاد فارس گفت: اگر دیدگاه حضرت علمی مبنی بر انتخابی بودن امامت و ولایت بود؛ چرا حضرت علی در خطبه شقشقیه که شامل شکوائیه‌هایی است که علی بن ابی‌طالب در مورد ماجرای سقیفه و خلافت ابوبکر، عمر و عثمان ذکر کرده است، به جانشینی پیامبر اعتراض دارد و چرا حضرت زهرا (س) حکومت بعد از پیامبر را غصبی می‌داند.

وی در ادامه این گفتگوی خود به روایاتی که مبتنی بر انتصابی بودن امامت و ولایت است، اشاره و بیان کرد: روایت مقبوله عمر بن حنظله حدیث معروفی از امام صادق (ع) است که در مباحث مهم فقه و اصول مانند تعارض ادله و ولایت فقیه مورداستفاده قرارگرفته است که در این روایت معروف مقبوله، عمر بن حنظله از امام صادق می‌پرسد که اگر ما اختلافی پیدا کردیم پیش چه کسی اختلافات خود را حل کنیم که حضرت آنها را به علما ارجاع می‌دهد و می‌فرماید: فانی قد جعلته علیکم حاکما یعنی اینکه من او را حاکم بر شما قرار داده‌ام؛ پس آنگاه که به حکم ما حکم کرد و از وی نپذیرفتند بی گمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کرده‌اند و کسی به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد شیراز به توقیع امام زمان نیز اشاره و بیان کرد: حضرت صاحب عصر(عج) در این توقیع می‌فرمایند: و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فی‌ها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم. علما حجت من بر شما مردم هستند یعنی اینکه من آنها را منصوب می‌کنم که در غیبت صغری معروف به نواب خاص و در غیبت کبری به نواب عام جانشین هستند.صفرپور بیان داشت: هرچند همه علما و مجتهدین بعد از غیبت کبری از کلینی تا خمینی در انتصابی بودن ولی فقیه متفق‌القول بودند و آنچه بین علما اختلاف بوده است بحث حدود و اختیارات ولی‌فقیه بوده است نه انتصاب ولی‌فقیه.

وی به دیدگاه امام راحل نیز در باب انتصابی بودن امامت و ولایت نیز اشاره و تصریح کرد: در صفحه 308 جلد 10 صحیفه امام خمینی (ره) آمده است: قضیه ولایت‌فقیه یک‌چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کردهباشد. ولایت‌فقیه یک‌چیزی است که خدای تبارک‌وتعالی درست کرده است. همان ولایت رسول‌الله هست. و اینها از ولایت رسول‌الله هم می‌ترسند! شما بدانید که اگر امام زمان - سلام‌الله‌علیه - حالا بیاید، باز این قلم‌ها مخالف‌اند با او.

این تحلیلگر سیاسی گفت: امام در همان جلد در صفحه 407 می‌فرمایند: و هر کس بدون نصب از جانب شارع حکومت کند طاغوت است و اطاعت از او جایز نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حضرت امام در حکم خود خطاب به نخست‌وزیر بازرگان و تنفیذ روسای جمهور نیز کلمه نصب به کاربردند و برای مثال در حکم نخست‌وزیر بازرگان چنین مرقوم کردند: یک نفر آدمی هستم که به‌واسطه ولایتی که از طرف شارع مقدس دارم، ایشان را قراردادم.

صفرپور در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد: بنابراین این نوع سخنان مبنی بر انتخابی بودن امامت و ولایت هم ازنظر ای‌ات و روایات و هم ازنظر علمای شیعه و به‌ویژه حضرت امام سازگاری ندارد و متأسفانه بیشتر ایجاد شبهه و قصد زیر سؤال بردن آموزه‌های دینی به‌ویژه ولایت‌فقیه را دارد.

وی گفت: از دیدگاه اسلام مشروعیت امامت و ولایت از آن خداست و مقبولیت از آن مردم است و بیعت و انتخاب مردم در اعمال ولایت صورت می‌گیرد و حضرت امام هم جمهوریت را در قالب انتخابات و هم اسلامت نظام با نصب ولی‌فقیه پذیرفته است.

منبع: عصر فارس
برچسب ها: عصر فارس ، صفر پور
نظرات بینندگان