کد خبر: ۱۱۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۶

انفجار هایپرمارکت شیراز؛ از اوج تا فراموشی/ خانه‌ای که با دسترنج معلمی خریدم بر باد رفت

چندی پیش بود که صدای انفجار مهیبِ هایپرمارکتی در بلوار نصر شیراز، همه توجهات را به خود جلب کرد. حالا بیست روز بعد از این حادثه تلخ، خبرنگار ما از ترکش‌های این انفجار و زندگی آوارشده ساکنان ساختمان فرهاد گزارش می‌دهد.
انفجار هایپرمارکت شیراز؛ از اوج تا فراموشی/ خانه‌ای که با دسترنج معلمی خریدم بر باد رفتبه گزارش شیرازه، نیمه شب نیمه‌ی خرداد بود که خبر انفجار مهیبِ هایپرمارکتی در شیراز، در صدر اخبار استان فارس و فضای مجازی کشور قرار گرفت. با وقوع این رویداد آتش‌نشانان بلافاصله وارد عمل شده و آتش را مهار کردند و از سوی دیگر، صبح‌هنگام و پس از آنکه مسؤولان فارس از خواب خوش برخاستند، هریک خود را به صحنه انفجار رسانده و در مصاحبه‌های پیاپی از رسیدگی به موضوع گفتند و گفتند. اما حالا و با گذشت بیست روز از آن مصاحبه‌های شدید و غلیظ، ساکنان ساختمان فرهاد تمام زندگی خود را بر باد رفته می‌بینند.

یکی از ساکنان ساختمان فرهاد که شامگاه 13 خرداد سال جاری بر اثر انفجار هایپرمارکت بلوار نصر، علاوه بر خسارت‌های مالی زیاد، با صدمه جانی خانواده‌اش هم دست و پنجه نرم می‌کند، در گفت‌وگو با خبرگزاری ما به شرح این روزهای سخت خود پرداخت.

غریب زارع اظهار گفت: شب حادثه در منزل نبودم اما اعضای خانواده این‌طور تعریف می‌کردند که نیم ساعت قبل از حادثه بوی بنزین را استشمام کردند و پس از آن، ساختمان دچار انفجار و حریق شده و آنها هم بر اثر موج انفجار پرتاب شدند و زیر آوار مانده بودند که با کمک همسایگان و آتش‌نشانی خود را نجات دادند.

وی خاطرشان کرد: واحد مسکونی را با دسترنج سال‌ها خدمت خود و همسرم در آموزش و پرورش و با وام 20 میلیون تومانی خریداری کردیم و دیگر ساکنان این ساختمان هم با زحمت خانه خریدند که متاسفانه با بروز این اتفاق دیگر قابل سکونت نیست.

انفجار هایپرمارکت شیراز؛ از اوج تا فراموشی/ خانه‌ای که با دسترنج معلمی خریدم بر باد رفت

ساکن خسارت دیده ساختمان فرهاد با اشاره به اینکه تقاضا داریم هرچه سریعتر، یک کارشناس از سوی دادسرا به محل حادثه اعزام شود و خسارت وارده را برآورد هزینه کند، گفت: لااقل در این شرایط که پرداخت اقساط وام برای برخی ساکنان ممکن نیست، وام‎هایی را در اختیار آسیب‌دیدگان قرار دهند یا با هماهنگی بانک، اقساط وام را ببخشند.

وی با اشاره به حضور نیروهای آتش‌نشانی، اورژانس و نیروی انتظامی پس از حادثه، ضمن تقدیر از خدمات‌رسانی آنها ادامه داد: همان شب مصدومان به بیمارستان منتقل شدند که از سوی دادستانی هم اعلام شد درمان به صورت رایگان انجام شود، اما دستور دادستانی تا از طریق سیستم اداری به بیمارستان منعکس شد کمی زمان برد و در بدو انجام مراحل درمانی، هزینه‌هایی از ما دریافت کردند که قول مساعد دادند هزینه‌ها را برگردانند.

زارع درباره میزان مصدومیت اعضای خانواده خود افزود: همسرم از ناحیه لگن، کتف و دندنه‌ها دچار شکستگی شده است و آسیب‌هایی بر سر و صورت و چشمش وارد شده که پس از 11 روز ترخیص از بیمارستان همچنان با برانکارد و آمبولانس به پزشک مراجعه می‌کند و هربار حدود 100 هزار تومان هزینه نقل و انتقال آمبولانس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پسرم مهره 4 کمرش، فک، دندان‌ها و بینی‌اش دچار آسیب شده که در حال حاضر تحت نظر پزشک است و هر روز برای فیزیوتراپی و انجام مراحل درمانی به بیمارستان مراجعه می‎کند. دخترم دچار کوفتگی بدن شده و شب حادثه دامادم هم در منزل ما بود که او هم مهره 6 کمرش آسیب دیده است.

به گفته زارع، تاکنون و تنها در مدت 20 روز، 2 میلیون تومان هزینه انجام مراحل درمانی اعضای خانواده‌اش شده است که یک میلیون تومان آن برگردانده شده و مابقی به دلیل تحت پوشش بیمه نبودن، آزاد حساب شده است.

زارع با اشاره به اینکه ساکنین ساختمان جایی برای زندگی و وسیله‌ای برای حمل و نقل خودشان ندارند، بیان کرد: خودروهای ما در پارکینگ ساختمان محبوس شده و تاکنون اجازه خروج ندادند؛ می‌گویند ساختمان ایمن نیست و نمی‎شود خودروها را خارج کرد. از یکی از همسایگان هم شنیدم که گفته بودند مسئولیت خروج خوردوها برعهده خود ساکنان است.

انفجار هایپرمارکت شیراز؛ از اوج تا فراموشی/ خانه‌ای که با دسترنج معلمی خریدم بر باد رفت

وی با اشاره به اینکه اسکان موقت در باغ جنت که با بروز حادثه ترتیب داده شده بود به خاطر شرایط مصدومان قابل استفاده نبود، تصریح کرد: از دستگاه‌های دولتی که جنبه خدماتی و اجتماعی دارند، کمکی دریافت نکردیم و فقط مدیر آموزش و پرورش استان فارس محلی را برای سکونت در اختیار خانواده من و یکی از همکاران فرهنگی قرار داد که از آقای آذری و معاونین تشکر می‌کنم.

زارع که این روزها پیگیر مراحل درمان اعضای خانواده‌اش است، برای جبران خسارات مالی وارده به پزشکی قانونی، پلیس امنیت و دادسرا نیز مراجعه کرده است و امید دارد مسؤولان برای کم کردن آلام او و دیگر ساکنان متضرر همت کنند و مقصران حادثه انفجار هایپر مارکت نیز شناسایی، دستگیر و به اشدّ مجازات محکوم شوند.

انفجار هایپرمارکت شیراز؛ از اوج تا فراموشی/ خانه‌ای که با دسترنج معلمی خریدم بر باد رفت

وی با اشاره به اینکه هیچ‌یک از اموال و اثاثیه منزل دیگر قابل استفاده نیست، گفت: اعضای خانواده من و دیگر مصدومان موقع ترخیص از بیمارستان، حتی یک جفت لباس و کفش مناسب نداشتند و متاسفانه همه اسناد و مدارک از کارت ملی تا دفترچه خدمات درمانی، گواهینامه و دیگر مدارک مورد استفاده به دلیل آتش‌سوزی و ریزش آوار از بین رفت که از مسؤولان مربوطه تقاضا داریم برای تهیه مدارک به صورت المثنی و صدور مجدد، مساعدت داشته باشند.

زارع در عین حال با تشکر از خدمات‌رسانی آتش‌نشانی و نیروی انتظامی در حادثه انفجار بیان کرد: اگر اقدام به موقع این نیروهای زحمت‌کش نبود، احتمالاً حادثه چند فوتی داشت.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس دو روز پس از این حادثه در تاریخ 18 خرداد از عمدی بودن انفجار هایپرمارکت در بلوار نصر شیراز خبر داده و با اشاره به آنکه احتمالا قصد افراد متهم در این پرونده، اخذ غرامت از بیمه بوده است گفته بود: برای دو نفر از عوامل حادثه انفجار در این فروشگاه قرار بازداشت موقت صادر شده و درباره نفر سوم نیز تحقیقات ادامه دارد.

گفتنی است در این حادثه 36 نفر مصدوم شدند که از این تعداد 16 نفر به بیمارستان منتقل شدند و یکی از مصدومان نیز با سوختگی بالای 80 درصد به کما رفت.
منبع: فارس
نظرات بینندگان