کد خبر: ۱۱۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

جولان سگ های ولگرد در کوار

اکثر بیماریهای قابل انتقال از سگ به انسان، بدون گازگرفتگی و از راه هایی که اصلاً تصور نمی کنید به انسان منتقل می شود.

به گزارش شیرازه، معضل سگ های ولگرد در شهر کوار و روستاهای این شهرستان همچنان ادامه دارد، ماجرایی که به این راحتی دست از سر مردم بر نمی دارد و گویا مسئولین نیز عزمی راسخ برای مقابله با افزایش بی‌رویه آن ندارند، مسئله‌ای که با چند برگ صورتجلسه و امضا حل نمی‌شود و نیازمند تصمیمی جدی در این خصوص است.


یکی از مشکلات بهداشتی کشور که سال ‌ها است به ‌صورت یک معضل، منابع انسانی و مالی کشور را به خود اختصاص داده و هر از چند گاه به‌ صورت بحران جدی در استان ‌های مختلف و در قالب بیماری‌ های جدیدی خود را آشکار می‌ سازد، بیماری ‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است.


در میان حیواناتی که بیماریهایی را به انسان منتقل می کنند، سگ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، هاری‌، سالک، کیست‌ هیداتیک‌ و چند مورد دیگر، مهمترین بیماریهای قابل انتقال از سگ به انسان هستند، بیماریهایی که در صورت عدم رسیدگی سریع، حتی می تواند منجر به مرگ انسان شود و نکته وحشتناک تر اینکه اکثر این بیماریها بدون گازگرفتگی و از راه هایی که اصلاً تصور نمی کنید به انسان منتقل می شود.


هاری

هاری یک بیماری ویروسی فوق العاده کشنده است که موجب عفونت مرکز دستگاه عصبی می شود تمامی حیوانات خونگرم ممکن است به آن دچار شوند و به وسیله ی گاز گرفتن توسط حیوانات هار بیماری انتقال می یابد و علاوه بر اینکه راه درمانی ندارد در صورتیکه حداکثر تا 4 ساعت پس از گازگرفتگی به مراکز درمانی مراجعه نشود 100 درصد کشنده خواهد بود.


سالک

سالک یک بیماری پوستی طولانی ‌مدت و بدون درد و تب، قابل انتقال بین انسان و تعدادی از حیوانات از جمله سگ است هنگام خونخواری پشه ‌از زخم ‌های سالک در جوندگان و سگ، انگل بیماری وارد بدن پشه‌ شده و با نیش پشه ‌ی آلوده، بیماری به انسان منتقل می ‌شود.


کیست هیداتیک

کیست هیداتیک یک بیماری انگلی است که انسان و دام در اثر خوردن تخم نوعی انگل که در مدفوع سگ بیمار وجود دارد، به آن مبتلا می‌ شوند، این انگل به راحتی و از طریق خوردن میوه و سبزیجات به انسان منتقل می شود، این انگل با ورود به بدن انسان در اندام هایی همچون قلب، کلیه و مغز رشد می کند و حتی تا 9 کیلوگرم هم میرسد و در صورت عدم رسیدگی سریع می‌تواند منجر به مرگ انسان شود.


چند توصیه:

دست ‌های‌ تان را بعد از تماس با حیوان خانگی حتماً بشویید.

به بچه‌ ها اجازه ندهید در مکان ‌هایی که به‌ وسیله ‌ی مدفوع حیوانات خانگی یا سایر حیوانات آلوده شده است بازی کنند و هرگز بچه‌ های کوچک را با سگ ‌ها تنها نگذارید.

برای شستشوی سبزیجات از نمک استفاده کنید، وقتی که به طبیعت می روید از دست زدن به چمن ها بپرهیزید و قبل از غذا خوردن دست های خود را بشویید تا از انتقال انگل جلوگیری شود

منبع:بهار کوار

نظرات بینندگان