کد خبر: ۱۱۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
رئیس اداره اجرایی زكات فارس خبر داد

پیش‌بینی احصای بیش از هزار میلیارد تومان زکات در فارس/ جمع‌آوری ۱۳ میلیارد تومان زكات طی ۴ ماه نخست امسال

رئیس اداره اجرایی زكات فارس از جمع‌آوری ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان زكات طی ۴ ماه نخست سال جاری در این استان خبر داد.

پیش‌بینی احصای بیش از هزار میلیارد تومان زکات در فارس/ جمع‌آوری ۱۳ میلیارد تومان زكات طی ۴ ماه نخست امسالبه گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام سیدعلی اكبر جعفری، رئیس اداره اجرایی زكات استان فارس در نشست خبری با بیان اینكه زكات یكی از پایه‌ها و اركان حكومت اسلامی در آیات قرآن و احادیث و روایات اسلامی است، گفت: در حکومت اسلامی نیز انتظار است كه زكات برجسته‌تر از گذشته بوده و شیرینی آن به كام فقرا و نیازمندان بیشتر چشیده شود.

وی به ارائه آماری از پرداخت زكات در استان فارس پرداخت و افزود: در سال گذشته ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان زكات در استان فارس جمع‌آوری شد كه توانستیم رتبه اول را در كشور به دست آوریم.

جعفری با یادآوری اینكه پرداخت زكات در ۷ مورد شامل غلات اعم از گندم، جو، خرما، كشمش و دام شامل گاو، گوسفند و شتر واجب است، گفت: فارس یكی از معدود استان‌هایی است كه هر ۷ مورد زكات در آن وجود دارد.

رئیس اداره اجرایی زكات فارس با تصریح اینكه هنوز با فضای ایده‌آل و چشم‌‌انداز مطلوب خود در بحث جمع‌آوری زكات فاصله داریم، گفت: در فارس بیش از هزار میلیارد تومان زكات پیش‌بینی شده است كه می‌تواند احصا شود لذا هنوز در ابتدای راه هستیم.

رشد ۳۰۰ درصدی جمع‌آوری زكات در ۴ ماهه نخست سال جاری

وی اظهار كرد: در ۴ ماهه نخست سال جاری نیز با رشد بیش از ۳۰۰ درصدی در بحث جمع‌آوری زكات در فارس مواجه بودیم كه باز هم در كشور رتبه نخست را به دست آوردیم.

جعفری همچنین به جمع‌آوری زكات فطره اشاره كرد و گفت: سال گذشته مردم فارس یك میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زكات فطره پرداخت كردند در حالی كه امسال این رقم به بیش از ۸ میلیارد تومان رسید.

رئیس اداره اجرایی زكات فارس با یادآوری اینكه زكات هم واجب دارد و هم مستحب است و هر كسی می‌تواند در هر حیطه‌ای زكات پرداخت كند، گفت: خبرنگاران و فعالان فرهنگی نیز كسانی هستند كه می‌توانند با همكاری با اداره زكات، زكات كار خود را نیز پرداخت كنند.

وی به انجام مقایسه‌ای نسبت به جمع‌آوری زكات واجب و مستحب ۴ ماهه نخست سال گذشته و امسال پرداخت و افزود: در ۴ ماه نخست سال گذشته ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان زكات واجب و مستحبی در فارس جمع‌آوری شد اما امسال این رقم به ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا كرده است كه شاهد رشد چند برابری در این بخش بودیم و امیدواریم تا پایان سال نیز با همین روند رشد چند برابری، بیش از ۴۰ میلیارد تومان زكات را در فارس احصا كنیم.

جعفری در ادامه دلایل ایجاد این رشد چند برابری در جمع‌آوری زكات را برشمرد و گفت: طرح‌ها و ایده‌هایی نویی در دیبرخانه شورای دبیرخانه زكات ایجاد شده كه موجب افزایش جمع‌آوری زكات شود؛ همچنین استفاده از مبلغان زكات، اجرای طرح سفیران آدینه كه در آن مبلغان دینی از پنجشنبه بعدازظهر به سمت روستاها رفته و به تبلیغ فرهنگ زكات می‌پردازند از جمله این اقدامات است.

وی با یادآوری اینكه امسال طبق شیوه‌نامه زكات در این بخش حركت كرده‌ایم، گفت: اداراتی نظیر اوقاف، تبلیغات اسلامی، نمایندگی ولی فقیه در سپاه فجر، نهاد نماینده ولی فقیه در فارس همكاری خوبی با دبیرخانه شورای زكات فارس داشتند.

رئیس اداره اجرایی زكات فارس همچنین حضور رسانه‌ها و تلاش و توجه آن‌ها به مبحث زكات و راه‌اندازی سامانه‌های مجازی را از دیگر عوامل رشد جمع‌آوری زكات برشمرد و گفت: تبلیغ چهره به چهره هم از دیگر مواردی بود كه در این بخش انجام شد و بسیار مؤثر واقع شد.

وی از خبرنگاران در شیراز و شهرستان‌ها خواست تا نهایت همكاری را با اداره زكات جهت تبلیغ این فریضه الهی داشته باشند و گفت: گروهی در فضای مجازی ساخته شده و در آن لینك اخبار رسانه‌ها درباره زكات قرار خواهد گرفت ضمن اینكه این اخبار حتماً ارزیابی شده و در پایان مدت چند ماهه، از بهترین و بیشترین رسانه‌ای كه در بحث جمع‌آوری زكات همكاری داشته، قدردانی به عمل خواهد آمد.

۵۰۰ بار در قرآن واژه انفاق تکرار شده است

جعفری در ادامه با یادآوری اینكه زكات در یك منطقه، در بخش پروژه‌های عام‌المنفعه همان منطقه هزینه خواهد شد، گفت: زكات در فرهنگ اسلام فقط برای سیر كردن شكم گرسنگان نیست بلكه برای بالندگی و ایجاد فضای مناسب برای زندگی بشر نیز قرار داده شده است لذا ۸۰ درصد از زكات جمع‌آوری شده به فقرا اختصاص یافته و ۲۰ درصد آن صرف پروژه‌های عام‌المنفعه هر منطقه می‌شود.

رئیس اداره اجرایی زكات فارس با بیان اینكه در آیات قرآن كریم زكات ۳۲ مرتبه در كنار واژه نماز آمده است، گفت: خداوند بیش از ۵۰۰ مرتبه در قرآن كریم از واژه انفاق استفاده كرده و در بیش از ۵۰ بار نیز از واژه زكات استفاده نكرده است اما مفسران درباره این آیات تفسیر به زكات كرده‌اند.

كمك به طرح‌های محرومیت‌‍زدایی

وی به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در مناطق حاشیه‌نشین اشاره كرد و گفت: طرح شهید اسكندری به‌همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق حاشیه‌ای شیراز اجرا خواهد شد كه امیدواریم بتوانیم بخشی از زكات جمع‌آوری شده در شیراز را به مستمندان این مناطق اختصاص دهیم البته برنامه‌های خاصی نیز برای حاشیه‌نشین‌ها داریم كه به عموم اعلام خواهیم كرد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان