کد خبر: ۱۱۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۶ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
در جلسه ای با حضور فعالان حوزه فرش مطرح شد؛

کنسرسیوم فرش در فارس تشکیل شود

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: تقویت و گسترش صادرات فرش در گرو هم افزایی تشکل های فرش در فارس است.

به گزارش شیرازه، خسرو فروغان در جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی شیراز که با حضور اعضا و فعالان بخش فرش استان برگزار شد، بیان کرد: برای تقویت و گسترش صادرات فرش و حضور موفق در بازارهای بین المللی باید از تجربه پیشکسوتان این بخش استفاده شود که اگر فعالان و دست اندرکاران فرش استان فارس در کنار هم قرار نگیرند، موفق نخواهیم بود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی شیراز گفت: در گذشته فرش ایران و استان فارس جایگاه مناسبی در جهان داشت اما متاسفانه در حال حاضر وضعیت صادرات فرش ایران مناسب نیست و برخی کشورهای دیگر از جمله چین، ترکیه و پاکستان جای فرش ایران را گرفته اند.

وی افزود: مراکز متولی فرش در کشور بسیار زیاد است که موجب انجام کارهای موازی بسیاری شده است لذا این معضل از میزان تاثیرگذاری و موفقیت فعالیت ها می کاهد.

فروغان با بیان اینکه اگر ساختاری شکل بگیرد که همه امور مربوط به حوزه فرش را ساماندهی و حرکت ها در این زمینه را هماهنگ کند شاهد اتفاقات مثت در این بخش در استان خواهیم بود، اظهارداشت: برخی از فعالان بخش فرش در عرصه صادرات وارد شده و به دلیل عدم مهارت در صادرات بازار فرش ایرانی را خراب می کنند و در واقع بخش خصوصی ما باهم رقابت می کنند.

وی با بیان اینکه مبنای ما مشارکت و استفاده از توان و تخصص همه تشکل های حوزه فرش است، اضافه کرد: کالاهای با کیفیت بالایی در استان فارس تولید می شود که متاسفانه به دلیل فعالیت های انفرادی، حضور موفقی در بازارهای جهانی نداشته است.

او با اشاره به اینکه جزیره ای عمل کردن در هر بخش، یکی از دلایل عقب ماندگی ماست، ادامه داد: یکی از راه‌های به حداقل رساندن مشکلات بخش فرش و توسعه صادرات آن، تشکیل کنسرسیوم با حضور همه تشکل های فعال در این زمینه در اتاق شیراز به عنوان پارلمان بخش خصوصی است تا فعالیت ها در یک راستا ساماندهی شود.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه ایجاد شرایط انحصار دولتی در برخی از بخش ها نباید وجود داشته باشد، عنوان داشت: مدیریت نباید از اختیار بخش خصوصی خارج شود و هم اکنون اتحادیه ها و تشکل ها در حوزه فرش هر کدام کاری را برای خود انجام می دهند در حالی که باید کمک کنیم خوشه فرش استان تقویت و رشد کند.

فروغان افزود: یکی از اقدامات مثبت کمیسیون تجارت اتاق شیراز، ایجاد کنسرسیوم در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل و مدیریت صادرات برای انجام کارها به صورت گروهی است زیرا معتقدیم کار تیمی میزان موفقیت ما را بیش از پیش می کند.

وی بیان کرد: با هدف هم افزایی و همکاری گروهی کمیته خوشه های صادراتی استان فارس جلسه ای با حضور تمام تشکل های فعال در حوزه فرش در استان برگزار و برای ایجاد یک تشکل واحد با عضویت همه تشکل ها برنامه ریزی کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث صادرات به کشور قطر نیز اظهارداشت: مشکل صدور ویزا برای تجار و بازرگانان کشورمان به کشور قطر حل شده است و در حال حاضر روادید به این کشور برای مدت زمان شش ماه در کوتاه ترین زمان صادر می شود.

فروغان اضافه کرد: استان فارس سهم خوبی در صادرات به کشور قطر دارد که این موضوع همچنان در استان در حال انجام است.

وی با اشاره به ارائه طرح اصلاح ماده یک قانون صادرات و واردات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف از اصلاح این قانون ممنوعیت ورود کالاهایی است که مشابه آن در کشور وجود دارد که هر گونه واردات و فروش این کالاها قاچاق محسوب می شود.

فروغان عنوان داشت: اصلاح این قانون در حمایت از تولیدات و تولیدکنندگان در کشور است.

اتاق بازرگانی شیراز با ایجاد کنسرسیوم فعالان حوزه فرش را ساماندهی کند

رئیس اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استانفارس نیز گفت:تعدد بخش های دولتی، خصوصی و خصولتی بر بخش فرش خدشه وارد کرده است که انجمن و یک ساختار واحد باید با محوریت اتاق شیراز برای ساماندهی وضعیت فرش و توسعه صادرات این بخش در استان ایجاد شود.

سلمان گورنگی افزود:متاسفانه یکی از مشکلات حوزه فرش در استان فارس جزیره ای عمل کردن است که اگر اتاق بازرگانی شیراز با ایجاد یک ساختار، تشکل و یا کنسرسیوم بتواند همه بخش های فعال در حوزه فرش را تحت حمایت خود قرار دهد، می توان این بخش را مدیریت و ساماندهی کرد.

وی با بیان اینکه در ساختار مورد حمایت اتاق شیراز می توان کمیته های فنی و تخصصی در بخش های مختلف مربوط به فرش از جمله طراحی، تولید، برند سازی و بازاریابی ایجاد و مسایل را به صورت تخصصی پیگیری کرد، گفت: عملکرد خوشه فرش در استان فارس موفق بوده لذا باید برنامه ریزی شود از این فرصت استفاده شود.

او اظهارداشت: همچنین سازمان نظام مهندسی فرش به عنوان پایلوت در استان فارس ایجاد شود که این مهم منجر به استاندارد سازی در حوزه فرش می شود و می تواند توسعه صادرات را محقق می کند.

گورنگی اضافه کرد: اگر فارغ التحصیلان فرش مهر نظام مهندسی فرش را بگیرند، حوزه فرش در کشور ساماندهی می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر استان فارس با توجه به سابقه دیرینه ای که دارد در بحث فرش مظلوم واقع شده است به طوری که مواد اولیه مرغوب در حوزه فرش استان فارس به کشورهای دیگر ارسال می شود و خود استان فارس از این محصولات کم بهره و یا بی بهره است.

برای جلوگیری از حرکت های جزیره ای، اتاق بازرگانی محور فعالیت های صادراتی باشد

دبیر کارگروه ساماندهی هیات ها و نمایشگاه های اتاق بازرگانی شیراز هم گفت: متاسفانه موازی کاری یکی از مشکلات کشور ما در عرصه های مختلف است که برای جلوگیری از حرکت های جزیره ای در حوزه اقتصاد، اتاق بازرگانی باید محور فعالیت های صادراتی هر بخش باشد.

رضا سرابی عنوان داشت: وظیفه اتاق بازرگانی ایجاد شرایط بهبود فضای کسب و کار است که مشکلات موجود در هر بخش را رصد و در استان حل و فصل می کند.

وی افزود: استان فارس در بحث فرش ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی دارد که باید با هم افزایی از این ظرفیت ها استفاده مطلوب شود.

نماینده انجمن صنفی کارفرمایی در استان فارس نیز گفت: تولیدکنندگان ما باید با صادرکنندگان تعامل داشته باشند تا حضور موفقی در بازارهای جهانی داشته باشند که در این زمینه شرکت هایی باید بین فروشنده و خریدار قرار گیرد.

محسن قهرمانی بیان کرد: اتاق های بازرگانی در خارج از کشور به عنوان معین بخش اقتصاد در خارج از کشور دفاتر ایجاد کرده و بخش صادرات و بازار کالاهای ایرانی را ساماندهی کنند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان