کد خبر: ۱۱۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
در نشست خبری مسئولان گروه های جهادی دانشگاه های شیراز مطرح شد:

فعالیت 86 گروه جهادی در فارس در تابستان 96/ نبود «عالم» و عدم پوشش شبکه دیجیتال بستری برای بروز آسیب های اجتماعی در روستاها

مدیر حرکت های جهادی بسیج دانشجویی فارس٬ بیکاری و کمبود یا عدم مدیریت منابع را مهمترین محرومیت ها در روستاها دانست.
فعالیت 86 گروه جهادی در فارس در تابستان 96/ نبود «عالم» و عدم پوشش شبکه دیجیتال بستری برای بروز آسیب های اجتماعی در روستاها
به گزارش شیرازه، صبح امروز نشست خبری مسئولین گروه های جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه های شیراز با حضور مسئولین گروه های جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز٬ دانشگاه های غیرانتفاعی شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز و مدیر حرکت های جهادی بسیج دانشجویی فارس و مدیر قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی فارس برگزار شد.

 اردوی جهادی بستری برای تربیت مدیر جهادی است

میثم فضل اله پور مسئول حرکت های جهادی بسیج دانشجویی فارس در این نشست خبری با بیان اینکه خدمت رسانی به محرومین یکی از فعالیت های اثرگذار در بسیج دانشجویی است؛ افزود: دانشجویان در اوغات فراغت خود مثلا تعطیلات نوروز٬تابستان و آخر هفته ها  درغالب گروه های جهادی دانشجویی٬ در عرصه های مختلف عمران٬بهداشت و درمان٬مشاوره٬ خدمات رسانی٬روانپزشکی٬ دامپزشکی٬مطالبه گری و اقتصاد مقاومتی خدمت رسانی هایی به مناطق محروم میکنند.

مسئول حرکت های جهادی بسیج دانشجویی فارس گفت: در استان۱۱۰ گروه جهادی دانشگاه محور و دانشجو محور داریم که حدود۸۰ درصد آنها فعالند. تابستان امسال ۸۶ گروه جهادی در قالب سه هزار دانشجو و تحت اکیپ های ۱۰ تا ۱۰۰ نفره تا آخر شهریور ماه در نقاط مختلف استان و خارج از استان فعالیت میکنند.

وی اولین هدف اردوهای جهادی را محرومیت زدایی از مناطق نیازمندی دانست که حتی مسئولین هم خبری از اوضاع آنها ندارند و ادامه داد: بحث دوم گروه های جهادی تربیت مدیر درد آشنا است. اردوی جهادی بستری برای تربیت مدیر جهادی است چرا که فرد در این اردوها محرومیت را لمس میکند و برای زدودن آن تلاش میکند. اردوهای جهادی میتوانند منشا تحول در مدیریت اینده کشور باشند و این دلیل تاکید رهبری بر اردوهای جهادی است.

فضل اله پور در ادامه٬ فعالیت های جهادی در حاشیه شهر و تلاش برای رفع اسیب های اجتماعی را یکی از فعالیت های دیگر گروه های جهادی عنوان کرد که  از مهرماه در مناطق محروم اطراف شیراز به طور ویژه دنبال خواهد شد.

مدیر حرکت های جهادی بسیج دانشجویی فارس٬ بیکاری و کمبود یا عدم مدیریت منابع را مهمترین محرومیت ها در روستاها دانست که موجب مهاجرت گسترده روستاییان می شود و نبود عالم در روستا و استفاده از ماهواره به علت عدم پوشش شبکه دیجیتال صدا و سیما را از دیگر محرومیت های مناطق کم برخوردارو  بستری برای بروز اسیب های اجتماعی دانست.

وی ماهیت گروه های جهادی را انجام کارهای بر زمین مانده دانست و گفت: گروه های جهادی می توانند با مطالبه گری نهاد ها را پای کار بیاورند و این مطالبه گری در قبل٬حین و بعد از اردو توسط گروه ها پیگیری می شود. در انتهای تابستان نیز مشکلات را جمع آوری کرده و به صورت متمرکز به دستگاه ها ارائه می کنیم.

فضل اله پور  عدم شناخت کافی درباره گروه های جهادی و عافیت طلبی را عوامل عدم حمایت دستگاه ها از این گروه ها دانست و اظهار کرد: راه حل این مشکلات٬ مطالبه گری و کمک رسانه ها در انعکاس این مطالبات است تا همگان از فعالیت های گروه های جهادی مطلع شوند.

مدیر حرکت های جهادی بسیج دانشجویی فارس در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران گفت: گروه جهادی باید مطالبه گری را به مردم یاد دهد تا پیگیر حل مشکلات خود شوند و بهترین  گروه جهادی٬گروهی است که مردم روستا را به سمت مطالبه گری از مسئولین حرکت دهد.

نگاه انقلابی و جهادی باید به جامعه و سپس دستگاه های دولتی منتقل شود

در ادامه این نشست خبری٬ دکتر سجاد آزمند مدیر قرارگاه دانشجویی جهادی بسیج دانشجویی فارس خلاء خدمت رسانی به مناطق محروم با نگاه جهادی را ناشی از ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی دانست و افزود: بخشی از این خلاء با دستور رهبری تحت عنوان اردوهای هجرت پر شد. بخشی قابل توجه و چه بسا فراتر از کارهای جهاد سازندگی را گروه های جهادی چه بسا فراتر دنبال می کنند ولی چون پشتیبانی دولتی ندارند قاعدتا در سطح کلان برد کمتری نسبت به یک وزارتخانه دارند.

مدیر قرارگاه دانشجویی جهادی بسیج دانشجویی فارس با تاکید بر اینکه بستر اردو های جهادی دانشگاه بوده است٬ گفت: در سال های اخیر شاهد رشد کمی خوبی در گروه های جهادی بوده ایم و اردوی جهادی به عنوان فعالیت فرادرسی و فراسیاسی در دانشگاه به گفتمانی غالب تبدیل شده است. این گفتمان حتی به سطح جامعه هم منتقل شده و گروه های خودجوش مردمی هم وارد فعالیت شده اند.

وی با تاکید بر لزوم تقویت نگاه کیفی در کنار نگاه کمی برای جهت دهی به اهداف٬ عنوان کرد: بواسطه همین نیاز قرارگاه دانشجویی حرکت های جهادی در بسیج دانشجویی فارس شکل گرفت که به کمک خود دانشجویان و گروه های جهادی تا حدی برطرف کننده مشکلات محتوایی گروه های جهادی باشد.

آزمند گفت: مهمترین دغدغه ما٬ نیاز به یک بانک اطلاعاتی از مناطق روستایی استان است چرا که گروه های جهادی نمیدانند روستاها را بر اساس چه مولفه هایی هدف خدمات خود قرار دهند. لذا در صددیم با کمک دستگاه های دولتی٬ اطلاعاتی حداقلی را بر اساس شناسه های مختلف و با نگاهی جامع جمع بندی کنیم تا گروه های جهادی بتوانند برای اردوی خود مناطق محروم را متناسب با توانمندی خود انتخاب کنند.

مدیر قرارگاه دانشجویی جهادی بسیج دانشجویی فارس با تاکید بر اینکه نگاه انقلابی و جهادی باید به جامعه و سپس دستگاه های دولتی منتقل شود؛ بیان کرد:بعد از تابستان با هماهنگی با دستگاه های هنری٬ جشنواره فرهنگی هنری حرکت های جهادی را در شیراز برگزار می کنیم تا فرهنگ جهادی که خود را در مناطق روستایی نشان داده را٬ مردم هم با استفاده از ابزار هنر لمس کنند و با پیگیری به گفتمانی در سطح جامعه تبدیل شود.

وی در ادامه ضعف دستگاه ها را یکی از دلایل محرومیت روستاها دانست و با تاکید بر لزوم مطالبه گری توسط گروه های جهادی برای حل این مشکل؛ افزود: در قرارگاه حرکت های جهادی میخواهیم این مطالبه گری را سازماندهی و متمرکز شود تا مشکلات مناطق را در سطح مدیریتی استان پیگیری کنیم که به راهکارهای مشخص برسیم.

آزمند در پایا به لزوم تشکیل ستاد مرکزی حرکت های جهادی در سطح استان و استفاده مسئولین از تجربه های بچه های جهادی اشاره کرد و اظهار کرد: هدف قرارگاه حرکت های جهادی٬ گسترش کیفی و کمی حرکت های جهادی دانشجویی است.

 لزوم پیوستگی فعالیت های جهادی و رسانه ای

مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز نیز بر لزوم پیوستگی فعالیت های جهادی و رسانه ای تاکید کرد و عنوان کرد: مناطقی محروم هستند و مناطقی هم در اثر دیده نشدن محروم شده اندکه باید سازمان ها توسط رسانه ها و مطالبه گری ما تحریک شوند به وظایف خود عمل کنند.

علی عطفی تاکید کرد:  فعالیت های جهادی فقط در زمینه عمرانی نیست و وظیفه اصلی گروه های جهادی محرومیت زدایی فرهنگی است؛ چراکه اگر تفکر افراد را تغییر دهیم٬خودشان برای رفع محرومیت دست به کار می شوند.

کمک اصحاب رسانه به مطالبه گری دانشجویان جهادی آن را اثرگزارتر میکند

مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه دانشجویان جهادگر٬برای جبران کم کاری مسئولین آتش به اختیار هستند؛ ادامه داد: بیکاری از اصلی ترین مشکلات روستاها است که خشکسالی استان٬آن را تشدید کرده و باعث مهاجرت به شهر و حاشیه نشینی و ایجاد مشکلات عدیده شده است. این درحالی است که اگر مسئولین همت به خرج می دادند و راه دیگری برای اشتغال پیش روی مردم روستا قرار میدادند خیلی از کسانی که به شهر آمده اند به منطقه خود  بر می گشتند.

 محمد امین پورخسروانی با بیان اینکه کمک اصحاب رسانه به مطالبه گری دانشجویان جهادی آن را اثرگزارتر میکند٬ افزود: مشکلات اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی زیادی هم به خاطر نبود عالم در روستا ایجاد میشود که ماهواره هم آن را تشدید میکند.

حرکت های جهادی بستری  برای تربیت نسل جوان مومن انقلابی است

مسئول گروه جهادی دانشگاه های غیر انتفاعی شیراز نیز با بیان اینکه حرکت های جهادی زمینه اشنایی محرومین با انقلاب و بستری برای خودسازی و تربیت نسل جوان مومن انقلابی است؛ گفت: محرومیت زدایی مادی و معنوی٬توسعه فرهنگی و ایجاد روحیه سازندگی و تربیت مدیر جهادی از جمله بزرگترین اهداف اردوهای جهادی است.

حسین نصیری با گلایه از اینکه مردم اردوی جهادی را به عرصه عمرانی محدود میدانند؛ اضافه کرد: باید مردم بدانند گروه های جهادی در عرصه هایی از جمله از بین بردن فقر فرهنگی٬کارهای علمی و اموزشی٬ اشتغال و کارافرینی با محوریت اقتصاد مقاومتی و کسب و کارهای روستایی فعالیت های بسیاری دارند.

وی تاکید کرد: معرفی این عرصه ها به عهده اصحاب رسانه است که اردوی جهادی صرفا عمرانی نیست بلکه یک اردوی کامل و جامع است که اثراتش را در سه قشر افراد مناطق محروم٬جهادگران و مسئولین مناطق می بینیم.

مسئول گروه جهادی دانشگاه های غیر انتفاعی شیراز یکی از عرصه های اردوی جهادی را مطالبه گری دانست و گفت: مسئولین  باید در قبال مناطق محروم در گام اول احساس مسئولیت کنند و در گام بعد در صدد حل مشکلات باشند که متاسفانه برخی ارگان ها در مواجهه با مطالبه گری دانشجویان جهادگر نامهربانی میکنند در حالی که باید با دقت و در جهت حل نقصان کار خود به مطالبات گروه های جهادی گوش دهند.

 نصیری در پایان با اشاره به فعالیت گروه های جهادی در حاشیه شهر شیراز ٬ بیان کرد: مسئولین باید به فکر حاشیه های شهر باشند و برای ما قابل قبول نیست شهرکی اطراف شیراز باشد ولی از نظر مدرسه و آب مشکل داشته باشد. اصحاب رسانه باید با انعکاس این محرومیت ها باید به مسئولین گوشزد کنند.
نظرات بینندگان