کد خبر: ۱۱۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
شهردار شیراز در آخرین نشست خبری خود مطرح کرد:

افتتاح فاز دوم خط یک متروی شیراز پس از یک ماه انتظار / طلب های شهرداری بیش از بدهی اش است/ شهر فروشی در شیراز واقعیت ندارد

شهردار شیراز گفت: فاز دوم خط یک قطار شهری شیراز فردا صبح با حضور وزیر کشور افتتاح خواهد شد.
افتتاح فاز دوم خط یک متروی شیراز پس از یک ماه انتظار / طلب های شهرداری بیش از بدهی اش است/ شهر فروشی در شیراز واقعیت ندارد
به گزارش شیرازه، شهردار شیراز ظهر امروز (دوشنبه) سی ام مرداد ماه در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران، از افتتاح فاز دوم خط یک قطار شهری شیراز در صبح فردا با حضور وزیر کشور خبر داد و گفت: پروژه شهری پایانه مسافربری شهید شیرودی نیز افتتاح خواهد شد.

لازم به ذکر است متروی شیراز طی ماه های گذشته از آمادگی کامل برای بهره برداری برخوردار بود و تنها به دلیل تاکید استانداری جهت حضور وزیر در این پروژه، بیش از یک ماه در معطلی و بلاتکلیفی بسر می برد.

علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه چند برنامه‌ نرم‌افزاری توسط سازمان فاوا و حمل و نقل در ایستگاه شهید دستغیب همزمان با افتتاح پروژه قطار شهری افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: این پروژه های نرم افزاری برای نخستین بار در کشور نوشته شده و استفاده می شود.

وی از ایجاد 50 هزار شغل توسط شهرداری خبر داد و افزود: این شغل ها هنوز هم پایدار است.

شهردار شیراز با بیان اینکه در گذشته مردم شهرداری را آنچنان که باید نمی شناختند، اظهار داشت: توانستیم شهرداری را به مردم معرفی کنیم، به سمت مدیریت یکپارچه شهری رفتیم و اکنون در حوزه شهری توانسته ایم تحول ایجاد کنیم.

پاک فطرت اظهار داشت: طبق وعده ای که داده بودیم سال 96، سال بهره برداری از پروژه هایمان بود و بیش از 200 پروژه افتتاح شد.

شهردار شیراز در خصوص طلب و بدهی های شهرداری گفت: تمامی طلب ها و بدهی هایمان را طی نامه ای برای استانداری ارسال کرده ایم.

وی با اظهار اینکه 700 میلیارد تومان بدهی در قالب وام داریم و پیمانکارها و افرادی که املاکشان بر سر مسیر قرار گرفته بود نیز 300 میلیارد تومان از ما طلب دارند که در حال پرداخت این بدهی ها هستیم، افزود: تقریبا چهار برابر این مقدار را طلب داریم.

پاک فطرت با بیان اینکه تمامی پروژه های نیمه تمام شهرداری را لیست کرده ایم و تمامی این پروژه ها تا آخر سال 96 قابل افتتاح هستند، بیان کرد: هر ماه یک الی دو پروژه قابل بهره برداری است.

این مدیر شهری در خصوص طرح های نیمه تمام با بیان اینکه تعداد این پروژه ها 655 عدد است، تصریح کرد: 293 طرح تقریبا 10 الی 50 درصد، 362 طرح عمرانی بیش از 50 درصد و برخی دیگر بیش از 90 درصد پیشرفت داشته اند.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال 89 با مقدار 400 میلیارد تومان و سرانه بودجه 290 هزار تومان به ازای هر نفر در رتبه پنجم قرار داشت، گفت: بودجه سال 96 بالغ بر سه هزار و 280 میلیارد تومان و سرانه بودجه هر نفر به دو میلیون تومان رسیده است.

پاک فطرت در ادامه با اظهار اینکه سرانه بودجه سال 96 از 75 درصد به 82 درصد افزایش پیدا کرده است، از وابستگی 31 درصدی بودجه به عوارض و پروانه های ساختمانی در سال جاری خبر داد.

این مدیر شهری در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تاکنون مدیری را در مجموعه شهرداری بدون مشورت بکارگیری کرده است یا خیر، گفت: به غیر از معاونت فرهنگی هیچ مدیر دیگری را بدون هماهنگی انتخاب نکرده ام.

وی در خصوص این نکته که آیا اگر باز هم شهردار شوید تمامی مدیران فعلی را انتخاب می کنید؛ اظهار داشت: قطعا همه انتخاب ها صد در صد کامل و خوب نیست و اگر باز هم شهردار می شدم تقریبا 20 درصد مدیران را تغییر می دادم.

پاک فطرت مقداری از خلأ موجود در شهر را مربوط به حوزه فرهنگی دانست و بیان کرد: باید به دنبال ارتقای فرهنگ شهروندی باشیم چرا که با امر و نهی شهری تغییر و تحولی در شهرداری رخ نمی دهد.

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه مرکز شهر باید برای خالی شدن از ترافیک، سنگفرش شود تا پیاده محوری در مرکز شهر به یک فرهنگ تبدیل شود، تأکید کرد: در شهر شیراز باید به گونه ای برنامه‌ریزی و طراحی شود که دوچرخه‌سواری نیز به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی در پاسخ به خبرنگار شیرازه در خصوص اینکه عده ای می گویند شهرداری در قبال وام هایی که می گرفته شهرفروشی داشته تا بتواند بدهی هایش را بپردازد، این موضوع را نفی و تصریح کرد: خرید و فروش املاک در شهرداری یک روال معمولی است که هر لحظه علاوه بر خریدها و تملک هایی که داریم، برای پرداخت برخی بدهی ها هم به امر فروش املاک می پردازیم.

شهردار شیراز همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می شود پروژه های نیمه تمام شهرداری برخی ادامه خواهند داشت و درباره ادامه بعضی از پروژه ها نیز پس از مشورت و بررسی های لازم تصمیم گیری خواهد شد، تاکید کرد: وقت و هزینه بیت المال در این پروژه صرف شده و نباید در این موارد سهل انگاری بشود.

به گزارش شیرازه، علیرضا پاک فطرت هشتم مهرماه سال 89 در دوره سوم شورای اسلامی شهر شیراز برای تصدی شهرداری شیراز انتخاب شد و به مدت 7 سال مدیریت مجموعه شهری کلان شهر شیراز را بر عهده داشت.
نظرات بینندگان