کد خبر: ۱۱۳۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶

صدای بلند اعتراض رانندگان تاکسی و گوش ناشنوای مسئولان شهر/مسئولان شهرداری رانندگان تاکسی را تهدید می‌کنند /در دولت یازدهم بیمه 400 نفر از تاکسی‌داران قطع‌ شد

یکی از رانندگان می‌گوید: هر سال شهرداری از رانندگان عوارض تاکسی و سازمان حمل و نقل مسافر عوارض سالیانه خودرو دریافت می‌کنند اما هیچ یک از مسئولین پاسخگوی مشکلات رانندگان تاکسی نیستند.
صدای بلند اعتراض رانندگان تاکسی و گوش ناشنوای مسئولان شهر/مسئولان شهرداری رانندگان تاکسی را تهدید می‌کنند /در دولت یازدهم بیمه 400 نفر از تاکسی‌داران قطع‌ شده
به گزارش شیرازه، چند روز پیش عده‌ای از رانندگان تاکسی‌های شهری در اعتراض به عملکرد برخی شرکت‌های تازه بنیان و فعال درحوزه مسافربری شهری مقابل ساختمان فرمانداری شیراز تجمع و سپس اعتصاب کردند‌. شاید در نگاه اول این تجمع و اعتراض غیرمنطقی به نظر برسد اما وقتی پای صحبت و شنیدن استدلال آن‌ها بنشینیم به چرایی اعتراض‌شان پی می‌بریم. شیرازه در گفتگویی با تعدادی از رانندگان معترض به بررسی این موضوع پرداخته است که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

یکی از معترضین که هشت سال راننده تاکسی است، می‌گوید: چند روز پیش همکاران ما در اعتراض به فعالیت تاکسی‌های اسنپ در مقابل ساختمان استانداری تجمع و اعتراض کردند. با وجود اینکه شرکت‌های اسنپ و تپسی چندین سال است که در کشور فعالیت دارد لازم بود تاکسی آنلاین در شیراز راه‌اندازی شود اما سازمان حمل و نقل استان تدبیر جدی در این زمینه نیندیشیده است. در حالی‌که برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان حمل‌ونقل درون‌شهری و نیروی انتظامی معتقدند فعالیت این شرکت‌ها غیرقانونی است اما هیچ برخوردی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد. در واقع هیچ دستگاهی را یارای مقابله و برخورد با شرکت‌های اسنپ و تاکسی نیست.  

او در ادامه می‌گوید: از طرفی اسنپ و تپسی برای پذیرش راننده جز عدم سوء پیشینه فرد هیچ شرایطی ندارد. راننده‌های جوانی که در جابجایی مسافر اسم، شماره همراه، شماره فضای مجازی و آدرس منزل فرد را در اختیار دارند و می‌توانند از اطلاعات مسافران سوء استفاده کنند. اگر چه تا به امروز اتفاق خاصی در شیراز رخ نداده است اما هیچ ضمانتی برای عدم سوء استفاده از اطلاعات خصوصی مسافران وجود ندارد و امنیت عمومی جامعه مختل خواهد شد. بنابراین فعالیت این شرکت‌ها باید تحت نظر سازمان حمل و نقل مسافربری درون شهری قانونمند شود.

این راننده 38 ساله ادامه می‌دهد: طبق قانون حمل و نقل عمومی وظیفه و تحت نظر شهرداری‌ است حال بر چه اساس وزارت ارتباطات و معاونت علمی به اسم شرکت‌های دانش بنیان مجوز تاکسی آنلاین صادر می‌کنند؟ ما با تاکسی آنلاین مخالفتی نداریم بلکه با عملکرد این شرکت‌ها مخالف هستیم. شرکت‌های اسنپ و تپسی با ارزان فروشی عملا تاکسی‌های تلفنی و شهری را به ورطه ورشکستی می‌کشانند تا با از دور خارج کردن این تاکسی‌ها و جا خوش کردن در سیستم مسافربری شهری بعد از چند ماه کرایه‌ها را افزایش دهند‌.

وی در پایان با ذکر مشکلات فراوان تاکسی‌داران، می‌گوید: با وجود اینکه تاکسی‌های شخصی مالیات پرداخت نمی‌کنند اما پا به پای ما در نقاط مختلف شهر فعالیت دارند‌ و ما با پرداخت مالیات درآمد ناچیزی نصیب‌مان می‌شود. حال با این درآمد کم چگونه می‌توانیم مخارج خانواده را تامین کنیم؟ همچنین در دولت یازدهم بیمه 400 نفر از تاکسی‌داران قطع‌ شده و مسؤولان مربوطه در پاسخ به اعتراضات با ذکر عدم بودجه به مشکلات رانندگان رسیدگی نمی‌کنند.

نماینده راننده‌های معترض در شرح اتفاقات بعد از اعتصاب، می‌گوید: در روز اعتصاب با معاون عمرانی فرماندار یک دیدار داشتیم که وی گفت؛ در مورد تاکسی‌های اینترنتی نمی‌توان اقدامی انجام داد و رانندگان برای اعتصاب باید از سازمان حمل و نقل و ترافیک شروع کنند و نباید مقابل ساختمان فرمانداری تجمع داشته باشند. روز بعد از اعتصاب هم دیداری با منصور مفتاحی، معاون سازمان حمل و نقل مسافر داشتیم که قرار شد نرخ تاکسی‌های اسنپ را افزایش دهند تا با نرخ تاکسی تلفنی یکسان شود اما هنوز اقدامی انجام نشده و اسنپ همچنان با نرخ قبلی و قیمت ارزان‌ مشغول به فعالیت است و در این مدت کوتاه درآمد رانندگان تاکسی به یک سوم کاهش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین چند سال پیش رانندگان در اعتراض به فعالیت خودروهای شخصی به معاون سازمان حمل و نقل مسافر مراجعه کرده بودند و آقای مفتاح در پاسخ به رانندگان گفته بود؛ شما هم تاکسی‌های خود را بفروشید و با خودرو شخصی فعالیت کنید! و جالب اینکه، چند روز پس از آغاز اعتصاب تعدادی از رانندگان جهت تمدید دفترچه صلاحیت رانندگی به سازمان حمل و نقل مسافر مراجعه کرده بودند و با تهدید مسئولان سازمان‌مواجه شده بودند. بنابراین نمی‌توان به امید این مسئولان نشست و انتظار گره‌گشایی از آنان داشت. هر سال شهرداری از رانندگان عوارض تاکسی و سازمان حمل و نقل مسافر عوارض سالیانه خودرو دریافت می‌کنند اما هیچ یک از مسئولین پاسخگوی مشکلات رانندگان تاکسی نیستند.

به گزارش شیرازه، در حالی‌که رانندگان تاکسی با مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم ضمانت شغلی، فعالیت غیرمجاز تاکسی‌های شخصی، اقساط خودرو، بیمه، نرخ پایین کرایه، افزایش قیمت سوخت و عدم حمایت مسئولان مواجه هستند. حال فعالیت گسترده و البته پرابهام غول بی‌شاخ و دمِ تاکسی‌های اینترنتی هم بر آن افزوده شده است و معلوم نیست صدای این قشر زحمت کش جامعه چقدر به گوش مسئولان می‌رسد و صدای اعتراض‌هایی که گوش فلک را هم کر کرده چقدر مورد توجه و رسیدگی مدیران استان و کشور قرار می‌گیرد؟

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
0
هنر کردید با تاکسی ران ها مصاحبه کردید
راست میگید برید با مسئولین مصاحبه کنید
چقدر ناشیانه هم مینویسید
اصلا گزارشون خوب نیست
فقط ادعاتون میشه
برید جمعش کنید