کد خبر: ۱۱۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
انعقاد تفاهم نامه مشترک بین بهزیستی و آموزش و پرورش فارس؛

مدیر کل بهزیستی: آمار معلولین نخاعی ناشی از تصادفات در فارس بالا است/گلایه مدیر کل آموزش و پرورش از عدم انعطاف در تصمیم‌گیری و تمرکزگرایی در نظام آموزشی کشور

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با گلایه از عدم انعطاف در تصمیم‌گیری و تمرکزگرایی در نظام آموزشی کشور تأکید کرد: اگر من به‌تنهایی تصمیم‌گیرنده بودم 30 درصد از دروس غیرضروری را حذف و یک ساعت کلاس آموزش سلامت را جایگزین می‌کردم.
مدیر کل بهزیستی: آمار معلولین نخاعی ناشی از تصادفات در فارس بالا است/گلایه مدیر کل آموزش و پرورش از عدم انعطاف در تصمیم‌گیری و تمرکزگرایی در نظام آموزشی کشور
به گزارش شیرازه، جلسه انعقاد تفاهم نامه مشترک بین اداره کل بهزیستی و اداره کل آموزش و پرورش استان فارس پیش از ظهر سه شنبه (14 شهریور) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

مدیر کل بهزیستی استان فارس موضوع این تفاهم نامه را اجرای برنامه های آموزشی آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ژنتیک و مهارت های زندگی و خانوادگی در مدارس دخترانه و پسرانه مقطع دوم متوسطه ( پایه دهم و یازدهم) و والدین دانش آموزان با همکاری انجمن های اولیا مربیان مدارس عنوان کرد.

سید مرتضی موسوی هدف تفاهم نامه منعقد شده را انجام همکاری ها و استفاده از ظرفیت های بین این دو اداره کل در راستای ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش آموزان دوره دوم متوسطه پایه دهم و یازدهم و والدین دانش آموزان بیان کرد.

وی با اعلام اینکه بر اساس دستورالعمل محتوای آموزشی، جداگانه در پایه های دهم و یازدهم تدریس می شود، گفت: پیشگیری از نابینایی، پیشگیری از ناشنوایی، بیماری های اسکلتی عضلانی، کلیات آموزش پیشگیری زا معلولیت ها و همچنین آموزش مهارت ها زندگی در پایه های دهم تدریس خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی فارس عناوین کتاب هایی که در پایه های یازدهم تدریس خواهند شد را مشاوره ژنتیک، حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی و آموزش مهارت های خانوادگی عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا آموزش های لازم به مربیان واجد شرایط (رشته های بهداشت، پرستاری، مامایی و ژنتیک) جهت تدریس و پرسشگری ارائه خواهد شد.

موسوی در ادامه بیان کرد: مشاوران و روان شناسان واجد شرایط جهت تدریس مهارت های زندگی به دانش آموزان، اولیاء آنان و مربیان نیز از آموزش های لازم برخودار خواهند بود.

وی تصریح کرد: سالانه در کشور 25 تا 30 هزار نفر به جامعه معلولان ما اضافه می شود که سهم استان فارس در این آسیب بین 2 هزار الی 2 هزار و پانصد نفر است.

مدیر کل بهزیستی استان فارس با اعلام اینکه 1496 معلول ضایعه نخاعی در استان داریم، گفت: آمار معلولین نخاعی ناشی از تصادفات در استان فارس به لحاظ وضعیت ترافیکی، صعب العبور بودن جاده ها، عدم آگاهی و استاندارد نبودن داخل وسایل نقلیه و جاده ها در راس قرار دارد.

موسوی فارس را استانی با بافت عشیره ای عنوان کرد و اظهار داشت: فارس به دلیل وجود مناطق روستایی و محروم، سهم بیشتری در معلولیت‌های جسمی نسبت به دیگر استان‌های کشور دارد.

وی با اعلام اینکه هزینه غربالگری در مدارس سطح استان برای 84 هزار دانش‌آموز دختر و پسر مقطع دهم و یازدهم متوسطه بر عهده اداره کل بهزیستی فارس است، بیان کرد: در این طرح مشترک علاوه بر آموزش هایی که ذکر شد، نحوه نشستن روی نیمکت، برداشتن کیف و پوشیدن کفش مناسب نیز آموزش داده می شوند.

مدیر کل بهزیستی استان فارس اظهار داشت: علاوه بر آموزش‌های ارائه شده در مدارس در راستای مهارت‌های زندگی باهدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آموزش های پیش از ازدواج به 2500 دانش آموز که در سن ازدواج قرار دارند ارائه می شود.

موسوی این فرآیند آموزشی را یک نوع سرمایه گذاری کلان در جهت پیشگیری از ایجاد آسیب های اجتماعی با هزینه های سنگین دانست و گفت: هر چه سرمایه گذاری مان بیشتر باشد هزینه های سنگینی که متحمل آن هستیم کمتر خواهد شد لذا تفاهم نامه مشترک بین اداره کل بهزیستی و اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با این نگرش و رویکرد منعقد می شود.

برخی از دروس مدارس غیر ضروری است
مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس در این جلسه با اشاره به اینکه مهارت های زندگی به دانش آموزان ارائه خواهد شد، با ابراز تاسف گفت: دروسی که در مدارس جهت تعلم دانش آموزان ارائه می شود بعضا غیر ضروری است و امروزه توجه به آموزش مهارت های زندگی و آگاهی بخشی در مدارس مغفول داقع شده است.

حمیدرضا آذری با بیان اینکه جوامع به هر اندازه ای که انسان های توسعه یافته ای داشته باشند مشکلاتشان کمتر است، تاکید کرد: توسعه‌یافتگی به معنای توزیع برابر امکانات بین مردم است، نه اینکه قشر سطح بالای جامعه برخوردار و رشد یافته باشد و عموم مردم و قشر متوسط جامعه کمتر برخوردار باشد.

وی با اظهار اینکه در برجام پیروز شدیم، گفت: امیدواریم در امر آموزش نیز شاهد برجامی پیروزمندانه باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس در پاسخ به خبرنگار شیرازه در خصوص اینکه چرا دروس غیرضروری را حذف نمی کنید و یا اینکه به ارائه محتوای جذاب و مورد نیاز دانش آموزان نمی پردازید؛ ضمن اشاره به وضعیت نامناسب آموزشی و محدودیت مدیران کل در امر انعطاف در آموزش، تصریح کرد: قانون دست ما را بسته است و هیچ اختیاری در این زمینه نداریم.

آذری آموزش‌ و پرورش را بستر مناسبی جهت آموزش و پیشگیری از مشکلات جسمی در افراد و آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: در جامعه کنونی فرزندان تاثیرات بسزایی در تغییر رفتار و عقاید والدین دارند لذا از پیش‌دبستانی باید کودکان را برای یک شهروند خوب شدن تعلیم بدهیم.

وی با تاکید بر محرومیت دانش آموزان روستایی در رقابت مفید با دانش آموزان شهری، تصریح کرد: در روستا دانش آموزان از استعداد ویژه ای برخوردار هستند که به جهت محرومیت هایی که در فضای روستا وجود دارد از صحنه رقابت و نشان دادن توانمندی هایشان محروم هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با گلایه از عدم انعطاف در تصمیم‌گیری و تمرکزگرایی در نظام آموزشی کشور تأکید کرد: اگر من به‌تنهایی تصمیم‌گیرنده بودم 30 درصد از دروس غیرضروری را حذف و یک ساعت کلاس آموزش سلامت را جایگزین می‌کردم.

آذری با اشاره به تصادف اتوبوس دانش آموزان در داراب گفت: قطعا خانواده های این دانش آموزان (برخی قطع نخاع شده اند و عده ای هم دست و پاهایشان قطع شده است) تا 30الی 40 سال درگیر مشکلات و آسیب های فردی، خانوادگی و اجتماعی هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما هنوز درگیر تصادفی که در سال 61 در جاده نورآباد رخ داد هستیم و تاکنون حتی یک خانواده راننده آن حادثه را رها نکرده است.

این مدیر کل به آسیب های دیگری چون غرق شدگی (فارس آمار نخست در کشور را به خود اختصاص داده است)، ضایعه نخاعی، قطع دست و پا، خودکشی، تصادفات (فارس همچنان آمار نخست در این سانحه را در کشور دارد ) اشاره کرد و گفت: در استان ما هر هفته به اندازه یک توپولوف آدم در جاده ها می میرد.

وی افزود: برای کاهش این آسیب ها باید هزینه شود چرا که این هزینه ها و آموزش ها سرمایه گذاری کلان و ماندگار هستند.

آذری بیان کرد: مشکلات موجود در جامعه باید از سطوح پایین حل شود و تمامی افراد، حتی رانندگان نیز باید از آموزش های کافی و مناسب برخوردار باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به تبصره 28 در خصوص استخدام در آموزش و پرورش (هر فردی در منطقه محروم که بخواهد استخدام شود باید در همان منطقه امتحان بدهد)، گفت: در این خصوص نابینایان را به شیراز آوردیم؛ ما تنها اداره ای در کشور هستیم که در کشور برای نابینایان استثناهای زیادی قائل هستیم.

وی افزود: دانش ما الان به قدری بالا رفته که یک نابینا هم می تواند به واسطه دانشی که دارد از عهده کارهایش در حد قابل قبول بر بیاید؛ این دانش به مدد ما می آید تا نگذاریم این آسیب ها بیشتر شود.

حال سوال اینجاست که چرا با توجه به دانش موجود در کشور و استان،همواره فارس در آسیب های اجتماعی از جمله تصادفات و داشتن معلولان ضایعه نخاعی و غیره در قله قرار دارد!
برچسب ها: فارس ، شیراز ، شیرازه ، بهزیستی
نظرات بینندگان