کد خبر: ۱۱۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
راه‌حل مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس برای کاهش قیمت تمام شده کالا؛

مدیریت مصرف و ذخیره انرژی قیمت تمام شده کالا را کاهش می‌دهد/ حمایت سازمان صنعت و معدن در استفاده صنعتگران از ماشین‌های برقی

همتی گفت: فرهنگ سازی در راستای بهره مندی از انرژی های تجدید ناپذیر و استفاه بهینه از انرژی های تجدیدپذیر منجر به رعایت مصرف و کاهش هزینه ها خواهد شد.

به گزارش شیرازه، همایش تخصصی بهینه سازی مصرف انرژی در سازمان ها و صنایع در دانشگاه صنعتی شیراز برگزار شد. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این همایش گفت: ازآنجا که بالاخره انرژی های تجدید ناپذیر روزی به اتمام می رسد، بنابراین جهت حفظ سرمایه های ملی، انجام همایش ها و سمینارهای آموزشی کاربردی، مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی و فعالیت های تخصصی آگاهسازی و اطلاع رسانی مدیریت بار و انرژی الکتریکی در صنایع و واحدهای تولیدی و نیز بخش هایی که بشر درگیر مصرف این نوع انرژی هاست ضرورت دارد.

علی همتی اضافه کرد: توجه به مدیریت مستمر بهینه سازی مصرف انرژی، انجام سایر فعالیتهای تحقیقاتی، پژوهشی و علمی توام با دانش و بهرمندی از تکنولوژی های روز دنیا در صنعت توان رقابت در عرصه جهانی را افزایش می دهد.

او با تاکید براینکه آگاهی دادن در حوزه مدیریت و مصرف بهینه انرژی باید به رفتار و عمل بینجامد تا چرخه آموزش و فرهنگ سازی تکمیل شود، گفت: در کنار تغییرات تکنولوژی باید با اتکا به فرهنگ سازی و آموزش بهره‌وری انرژی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در تک تک افراد در جامعه نهادینه شود چراکه بخشی از افزایش بهره وری انرژی در کشورهای در حال توسعه با تغییر رفتار در افراد اتفاق می افتد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اظهار داشت: فرهنگ سازی در راستای بهره‌مندی از انرژی های تجدیدناپذیر و استفاه بهینه از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش مصرف انرژی و درک و باور نقش مهم انرژی در زندگی نسلهای آینده منجر به رعایت مصرف و کاهش هزینه ها خواهد شد.

همتی با تاکید بر اینکه یکی از راهها و منابع کسب درآمد، اجرای طرحهای مدیریت انرژی در صنایع است، بیان نمود: یکی از دلایل ضعف توان رقابت واحدهای تولیدی وصنعتی در بازارهای جهانی هزینه تمام شده بالای محصولات است که یکی از راههای کاستن این هزینه ها هم مدیریت مصرف و ذخیره انرژی است.

او اضافه کرد: سازمان از سرمایه گذاران در امر سرمایه گذاری ماشین های هیبرید وبرقی راکه در حفظ محیط زیست و صرفه جویی انرژی تاثیر بسیار دارد استقبال ونیز حمایت میکند همچنانکه اخیرا در زمینه موتورهای برقی سرمایه گذاری هایی درحال انجام است.

همتی یاد آورشد: برای پیشبرد و ارتقای بهره‌وری انرژی لزوم ایجاد زیرساخت‌های منعطف، پیشبرد صنعتی‌سازی پایدار و فراگیر، تشویق نوآوری‌ها و واکنش فوری برای رویارویی با تغییرات آب و هوایی و آثار آن و سرعت بخشیدن به سازو کارهای موجود بهره وری انرژی ازجمله مواردی است که ضرورت دارد در استراتژیهای رشد وتوسعه فعالیتهای صنعتی وتولیدی مورد نظر قرار گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس موارد رسیدن به پروژه بهینه سازی در صنعت انرژی راینگونه برشمرد: رعایت قوانین ومقررات ، بهره مندی از تجربه‌های موفق جهانی، آموزش و ظرفیت‌سازی، حمایت از صنایع انرژی بر و فراهم کردن شرایط اعطای وام‌های کم‌بهره).

همتی اظهار داشت: اگر دغدغه تمام شدن انرژی و تامل جایگزینی آن از طرف مدیران وجود نداشته باشد، بالاخره مردم خواهند گفت، چرا بزرگان صنعت، کارخانه ها و مدیران ، نگران وضع مصرف انرژی نیستند، از این رو ضرورت دارد ، بهبود مستمر در سیستم مدیریت انرژی اتفاق افتد و مدیران با نشان دادن کاستی ها و نگرانی‎های خود درباره انرژی، مردم را در مسیر مدیریت و مصرف بهینه آن هدایت و مشتاق کنند.

او ادامه داد: در زنجیره آموزش تا عمل، نخستین حلقه آگاهی است، اما این‎که آگاهی به عمل و رفتار بدل شود، نکته ای بسیار مهم و حیاتی برای زنجیره مدیریت و بهینه سازی مصرف سوخت است.

همتی افزود: باید فکر کنیم که جایگزینی برای این انرژی داشته باشیم و مصرفمان را کنترل کنیم، توفیق در مدیریت مصرف انرژی سبب می شود ‎که هم مصرف داخلی کشور کنترل شود و می توانیم صادرات و ارزآوری بیشتری داشته باشیم و هم اینکه مشکلات محیط زیست و مباحث مربوط به آن تا حدود زیادی رفع می شود.

او در خصوص بهره مندی از سولار وپنل های خورشیدی و مزیت تولید برق از انرژی های تجدیدپذیرهم گفت: مزیت تولید برق از انرژی های غیرتجدیدپذیر، ظرفیت نامحدود و بازگشت پذیر بودن آن است که اخیرا در شیراز کارخانه تولید پنلهای خورشیدی راه اندازی شده است که مقدمه سرمایه گذاریهای بیشتر دراین صنعت مهم وحیاتی است.

همتی در پایان افزود: رایگان بودن منبع انرژی، منابع بی پایان انرژی های تجدیدپذیر، سود سرشار اقتصادی، عدم نیاز به شبکه توزیع، اتلاف نشدن انرژی، عدم آلودگی محیط زیست، هزینه تعمیرات کم و کاهش مصرف در زمان اوج پیک مصرف از جمله مزایای این روش تولید انرژی است.


نظرات بینندگان