کد خبر: ۱۱۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

نظر ابوعلی سینا درباره ضرورت «ورزش» / نرم افزار اندروید سرآغاز؛ جامع‌ترین اثر در مورد شهید حججی /حمامی 412 ساله وقفی با 13 لایه نقاشی

تکیه بزرگ تجریش در تهران قدمتی 200 ساله‌ دارد و 11 ماه سال در آن کاسبی برقرار است. در ایام محرم یک ماه کاملاً تعطیل می‌شود و با تغییر کاربری به مدت 20 روز در این تکیه به عزاداری، تعزیه و اطعام نذری پرداخته می‌شود.

به گزارش شیرازه، در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

جامع‌ترین اثر در مورد شهید حججی؛ نرم افزار سرآغاز برای کاربران اندروید در ایران

نرم افزار اندروید «سرآغاز...» جامعترین اثر در معرفی شهید محسن حججی نجف آبادی شهید مدافع حرم کشورمان، همزمان با مراسم استقبال از پیکر این شهید بزرگوار در مشهد مقدس عرضه شد. این نرم افزار دارای بخشهای متنوع و مختلفی همچون روایت زندگی، خاطرات ناب، دست‌نوشته‌ها، چهره نما، نوای هنر، پیام شهادت، نوای مداحان، ویدیوسرا، گرافیک و مدافعان بی سر است. این اپلیکیشن که با حمایت مرکز توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی توسط بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تهیه و عرضه شده است به صورت هدیه فرهنگی و رایگان از طرق زیر قابل دریافت و نصب است:

1. مراجعه به پایگاه اینترنتی www.hojaji.net و فشردن دکمه دانلود 2. مراجعه به برنامه های اپ استور فارسی مانند کافه بازار 3. پیامک عدد 1 به 30001171 و دریافت لینک دانلود بر روی گوشی تلفن همراه

کسانی که علاقه مند به ارسال آثار فرهنگی و هنری خود در مورد این شهید هستند می توانند از طریق این اپلیکیشن اقدام به ارسال تولیدات خود به جشنواره فرهنگی و هنری شهید حججی کنند. این جشنواره در قالب های شعر، عکاسی روز تشییع، دلنوشته، دلصدا (صوت نغمه با شهید)، تصویرسازی،خاطره، استیکر، موسیقی، نماهنگ، پوستر و گرافیک به انجام می رسد و منتظر ارسال آثار تمام مردم و علاقه مندان به فرهنگ ایثار و شهادت است.

حمامی ۴۱۲ ساله وقفی با ۱۳ لایه نقاشی

در جوار حرم امام رضا(ع)؛ حمامی با قدمت 412 سال قرار دارد که امروزه تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است که به آن "حمام مهدی‌قلی‌بیک" می‌گویند که مربوط به دوره صفویه است و کسانی که می‌خواهند از این حمام زیبا و دیدنی دیدن کنند باید در مشهد به ابتدای بازار بزرگ، جنب مسجد شاه رفته تا این اثر تاریخی را که 40 سال است به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است بازدید کنند.در این حمام که به‌نوعی گالری نقاشی هم به حساب می‌آید نقاشی‌های بسیار زیبایی وجود دارد، به‌طوری که در زمان‌های مختلف و به‌فراخور مسائل اجتماعی هر روزگاری؛ نقاشی‌های متعددی به‌روی دیوارها، علی الخصوص سقف این حمام کشیده شده است، به‌صورتی که 13 لایه نقاشی به‌روی دیوارها در گذر تاریخ جا خوش کرده است. در شهر مشهد و در راسته بازار بزرگ و نزدیک به مسجد هفتاد و دو تن امروزی فضای حمام قدیمی مهدی‌قلی‌بیک بنای یکی از امرای تیموری معروف به مسجد قرار دارد که به سال 1027 قمری ساخته شده است. این حمام مجموعه‌ای از فضاهای متعدد بوده و بزرگترین و زیباترین بخش آن بخش بینه حمام با هشت ستون و تزئینات نقاشی است. این بنا وقف آستان قدس رضوی شده است که پس از مرمت و بازسازی در سال 1385ش به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داده است. در این موزه اشیایی از قبیل لوازم مورد نیاز در حمام‌های قدیمی، انواع سماورهای ذغالی، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، بخش نمایشگاه عکس قدیم و مردم‌شناسی به نمایش درآمده است.

اصحاب الحسین؛ سعیدبن عبدالله حنفی یاری که خود را سپر نماز کاروان حسینی کرد

«سعیدبن عبدالله حنفی» از بزرگان شیعه در کوفه و یکی از شجاعان عرب بود و فردی ممتاز از نظر عبادت و تهجد و زهد و تقوا به شمار می‌رود. سعید دو نوبت به خدمت ابی عبدالله شتافت و در نوبت دوم نامه حضرت مسلم بن عقیل را که در آن به تشریح احوال و اوضاع اهل کوفه پرداخته بود، همراه خود به مکه برد. اظهار وفاداری سعید بن عبدالله به امام حسین(ع) شب عاشورا ثابت شد هنگامی که امام حسین(ع) پس از خطبه معروفش گفت: "تاریکی شب شما را فرو پوشانده، برخیزید و بروید و خود را از این مهلکه برهانید." سعید بن عبداللّه از جای برخاست و گفت: ای پسر پیامبر، به خدا سوگند ما دست از یاری‌ات برنداریم و تو را رها نکنیم، تا خدا بداند که ما وصیت پیامبر را در حق ذریه‌‌اش حفظ کردیم، به خدا سوگند اگر بدانم کشته می‌شوم سپس زنده می‌شوم، آنگاه به آتش سوخته خواهم شد و خاکسترم را بر باد می‌دهند و هفتاد بار با من چنین کنند از تو جدا نخواهم شد تا جانم را فدایت کنم. چگونه از تو جدا شوم در حالی که یک بار کشته شدن بیشتر نیست و پس از آن کرامت و عزت سرمدی و نعمت ابدی است، نعمتی که هرگز برای آن زوال و فنایی نمی‌باشد.

وی از جمله یاران امام حسین (علیه‌السلام) بود که در روز عاشورا و در هنگام اقامه نماز ظهر همراه زهیر بن قین از کاروان حسینی حفاظت کردند. نقل است آنگاه امام حسین(ع) و یارانش نماز خوف را به جماعت خواندند، وی پیش روى حضرت ایستاد، و هدف تیرهاى [دشمن‏] قرار گرفت، از راست و چپ به او تیر می‌زدند.(وقعةالطف) هر تیر که به سوى حسین علیه‌السلام کمانه می‌کرد، سعید بن عبدالله بن جان می‌‏خرید و همواره خود را سپر جان امام می‌کرد و قدمى واپس نکشید تا به زمین افتاد. می‌گفت: خداوندا بر اینان لعنتى چون لعن عاد و ثمود فرو فرست، خداوندا، پیامبرت را از من سلام برسان و وى را ابلاغ فرما که ما چه رنج‌ها که از جراحات وارده دیدیم، چه من پاداش خود را در یارى ذریّه پیامبرت از تو می‌خواهم، و آن گاه به شهادت رسید.
طبری در تاریخ خود می‌نویسد: در پایان نماز خوفی که امام حسین علیه‌السلام در اول ظهر عاشورا خواند، درگیری سختی پیش آمد و زمانی که دشمن خود رابه امام حسین علیه‌السلام رساند، سعید حنفی پیش روی امام قرار گرفت و خود را هدف تیرهای دشمنان قرار داد. سپاه عمر سعد از چپ و راست به سوی امام تیراندازی می کردند و سعید گاهی با صورت، گاهی با سینه، گاهی به دو دست و گاهی هم به پهلوی خود پذیرای تیرها می‌شد به گونه‌ای که حتی یک تیر هم به امام اصابت نکرد تا این که به زمین افتاد.

اجتماعی

نظر ابوعلی سینا درباره ضرورت «ورزش»

ورزش در مکتب طب سنتی ایران، یکی از شش اصل ضروری زندگی (که در پزشکی ایرانی با نام ستة ضروریه شناخته می‌شوند) است. حکیم بوعلی سینا ورزش را مهمترین اصل بین شش اصل ضروری زندگی می‌داند؛ این توصیه در حالی است که در زندگی مردم هزار و اندی سال پیش، بنابر ضرورت‌های شغلی و زندگی و به‌عکس زندگی امروزه، فعالیت جسمی زیادی وجود داشته و به‌علت رژیم غذایی سالم، مناسب و طبیعی‌تر، مواد زائد در بدن افراد نیز کمتر بوده است، با این حال تأکید بسیار بر ورزش و مقدم دانستن آن بر اصول دیگر حفظ سلامتی حتی تغذیه، نشان‌دهنده پیشرو و مترقی بودن طب سنتی ایران است. دلیل اهمیت ورزش، دفع مواد زائدی از بدن است که از راه‌های دفعی دیگر مانند ادرار و مدفوع قابل دفع نیست و تجمع آنها در بدن کم‌کم منجر به بیماری‌های گوناگون می‌شود. ورزش در طب سنتی به دو نوع ورزش عام کل بدن و ورزش اختصاصی هر عضو تقسیم می‌شود؛ اغلب مردم با ورزش‌های عام آشنا هستند اما در مورد ورزش‌های اختصاصی هر عضو اطلاعات کمی دارند. یکی از ورزش‌های اختصاصی مغز و سر، خواندن با صدای نسبتاً بلند معرفی شده است، خواندن به‌نیت دفع مواد زائد سر و سینه و دستگاه صوتی باید از صدای آهسته شروع شود و کم‌کم به صدای بلند و اوج برسد البته توجه کنید که افراط در این کار هم مانند هر درمان دیگر ممکن است مضر باشد و موجب ضعف سیستم مغز و اعصاب شود. بنابراین به کسانی که دچار بیماری‌های مزمن ناحیه سر و سینوس‌ها (به‌جز بیماری‌های حنجره و تارهای صوتی) هستند، پیشنهاد می‌شود که خواندن (مانند آواز خواندن) را جزو برنامه روزانه خود قرار دهند، به‌جای آواز می‌توان از هر صوت و لحن دلنشین با معانی و مفاهیم زیبا که مطابق با فطرت درونی انسان نیز باشد استفاده کرد تا باعث دور شدن اضطراب و ایجاد آرامش برای بیمار نیز شود.


تکیه‌ای به قدمت تاریخ پایتخت و روایت کاسبی‌هایی که یک ماه تعطیل می‌شوند

از گذشته‌ها تهرانی‌ها رسوم و اعتقادات خاصی در برگزاری مراسم‌‌های عزاداری‌ در ایام محرم داشتند، از جمله اینکه در مساجد عزاداری نمی‌کردند و با برپایی تکیه‌های متعدد، براساس قومیت‌ها و فرهنگ و آداب هر محله ای به عزاداری می‌پرداختند. بنابراین از زمان‌های دور، وجود تکیه‌های بسیاری در تهران باعث حال و هوای متفاوتی در ایام محرم شده است، که یکی از این تکیه‌های معروف و قدیمی، تکیه بزرگ تجریش است که به گفته واقفین و متولیان آن قدمتی حدود 200 ساله و حتی بیش از آن را دارد. تکیه بزرگ تجریش که 11 ماه سال در آن کاسبی برقرار است، در ایام محرم یک ماه کاملاً تعطیل می‌شد، و با تغییر کاربری به مدت 20 روز در این تکیه به عزاداری و تعزیه پرداخته می‌شود و به عزاداران حسینی نیز به فراخور جمعیت زنان و مردان از تعداد 1000 تا 7 هزار نفر اطعام نذری توزیع می‌شود.


واقعیت‌های علمی "کبد چرب" که کمتر گفته می‌شود

کبد چرب یک بیماری سهل و ممتنع است که قابل پیشگیری و درمان بوده و استرس مضاعف در خصوص این بیماری منطقی نیست و نیازی به پیگیری تشخیصی- درمانی با فواصل کوتاه مدت ندارد.
به طور کلی کبد چرب به دو دسته تقسیم می‌شود:

1. کبد چرب الکلی؛ در بیماران و افراد مصرف کننده ماده حرام و مضر الکل دیده می‌شود و با میزان و مدت زمان مصرف الکل ارتباط دارد (گاهی در مصرف کوتاه مدت الکل نیز ایجاد می‌شود). همچنین افراد چاق، دیابتی و کسانی که سطح بالایی از آهن دارند ریسک بالاتری از ابتلا به کبد چرب الکلی دارند.
2. کبد چرب غیر الکلی؛ در افراد چاق، بیماران مبتلا به دیابت و افراد با کلسترول خون بالا ایجاد می‌شود. همچنین مصرف داروهای استروئیدی وآنابولیک و مکمل ها وخود درمانی در ایجاد کبد چرب نقش بسزایی دارند. در زنان حامله به دلیل تغییرات هورمونی امکان ابتلا به کبد چرب وجود دارد که حتی می‌تواند منجر به افزایش احتمال عفونت‌ها، خونریزی و حتی نارسایی کبد شود. کبد چرب حاملگی طی چند هفته بعد از زایمان بهبودی قابل توجه می‌یابد.

این بیماری غالباً بدون علامت بوده اما می‌تواند به مرور زمان و با افزایش میزان چربی کبد با دل درد، بی اشتهایی، ضعف مفرط، تهوع، کاهش وزن، کاهش تمرکز و توجه و تیرگی پوستِ گردن و زیر بغل و ضایعات پوستی کدر تظاهر کند. آزمایشات خون، سونوگرافی، ام آر آی و حتی نمونه برداری کبدی در مواقع لزوم، مبین کبد چرب خواهد بود.
ورزش منظم و به‌خصوص ورزش‌های هوازی و استقامتی و رژیم‌های غذایی اساسِ درمان هستند. ورزشی که منجر به کاهش وزن و قند و چربی خون شود می‌تواند موجب کاهش چربی کبد شود. همچنین بیماران مبتلا به کبد چرب باید از مصرف چربی‌های اشباع، شکر، نمک، سیگار و غذاهای حاوی کربوهیدرات زیاد مثل شیرینیها وبرنج خودداری کنند. مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه در کبد چرب به شدت توصیه می‌شود.

برچسب ها: ایستگاه ، فرهنگی ، محرم
نظرات بینندگان