کد خبر: ۱۱۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶
در جلسه این هفته شورای شهر شیراز مطرح شد:

انتقاد از توزیع ناعادلانه وسایل نقلیه عمومی در نقاط مختلف شهر/باغات قصر الدشت مورد اجحاف اصحاب قدرت و ثروت قرار گرفته/54 درصد شیراز تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار گرفت

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تبعیض می تواند زمینه فقر را فراهم کند و بستر مناسبی جهت ترویج فساد فراهم کند.
به گزارش شیرازه، یازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز در شامگاه سی ام مهر با بررسی 6 دستورکار برگزار شد.

نوذر امامی در جلسه علنی شورای شهر از ظرفیت ها و قابلیت های ناشناخته و شناخته شده کلان شهر شیراز صحبت کرد و گفت: جهت ساختن آینده ای متفاوت و زیباتر از وضع فعلی، اولین و مهمترین قدم در تحقق این آرمان، رویکرد منطقی به ظرفیت ها و قابلیت ها است چرا که این موضوع به توزیع عادلانه امکانات در بحث زیرساخت ها منجر می شود.

عضو هیئت رئیسه و خزانه دار شورای شهر شیراز توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها در بین شهروندان یک شهر را مستلزم شناخت درست و دقیق از منابع، سرمایه ها، داشته ها و نداشته های یک شهر عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخاب عبدالحمید معافیان به عنوان شهردار شیراز طی ماه های گذشته و عدم تایید این حکم توسط وزارت کشور، گفت: شورای شهر مجددا فرد دیگری را جهت تصدی شهرداری شیراز (حیدر اسکندرپور) انتخاب و به وزارت کشور معرفی کرد.

امامی بیان کرد: امیدواریم وزارت کشور در آینده ای نزدیک با توجه به زمان و نقش شهردار در پیشبرد امور شهر، در چارچوب سیاست ها و برنامه های شورای اسلامی شهر شیراز نسبت به تعیین وضعیت شهرداری شیراز اهتمام ویژه ای داشته باشد.

عضو کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورای شهر پایبندی، وفاداری، راستگویی و امانتداری را از اولین شروطی دانست که یک شهردار باید داشته باشد و اظهار داشت: بخش مهمی از این امانتداری، توجه به ظرفیت ها و صیانت از امکانات، اموال و املاک مردم در شهرداری است که این ها از اختیارات شهردار است.

امامی مراقبت و دقت در چینش و گزینش نیرو در روند اجرایی و تصمیم ساز شهرداری و توجه به شایسته سالاری را به عنوان یک اصل در انتخاب مدیران اعلام و تاکید کرد: پرهیز از بکارگیری کسانی که شائبه در فساد دارند از جمله این ضرورت ها و الزامات برای توفیق در خدمت به مردم است.

وی افزود: بدیهی است که بکارگیری زنان و جوانان شایسته و پاک دست در سمت های مختلف می تواند به تحقق یک شهر آرمانی کمک کند.

تبعیض می تواند بستری جهت ترویج فساد باشد
محرومیت زدایی از حاشیه نشینان شهر و کم کردن فاصله شمال و جنوب و فقیر و غنی از دیگر نکاتی بود که این عضو شورای اسلامی شهر شیراز بر روی آن تاکید کرد و آسیب های اجتماعی، فرهنگی دیگری در شهر چون فقر، فساد و تبعیض را مورد اشاره قرار داد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه خاطرنشان کرد: تبعیض می تواند زمینه فقر را فراهم کند و بستر مناسبی جهت ترویج فساد فراهم کند.

به گزارش شیرازه، توجه به سیاست گذاری در راستای کسب درآمد جدید و پایداری که متکی به عوارض گرفتن از مردم نباشد موضوع دیگری بود که امامی به آن پرداخت و اظهار داشت: بودجه موجود شهرداری و درآمد حاصله نیز باید به موقع و در جای مناسب هزینه شود.

انتقاد از توزیع ناعادلانه وسایل نقلیه عمومی در نقاط مختلف شهر
وی همچنین درخصوص توزیع ناعادلانه وسایل نقلیه عمومی در نقاط مختلف کلان شهر شیراز تاکید کرد و اظهار داشت: تبعیض موجود در این حوزه و رفتار ناشایست برخی از رانندگان با مسافران در واقع بی توجهی به تکریم مردم است.


باغات قصر الدشت مورد اجحاف اصحاب قدرت و ثروت قرار گرفته
عضو کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت، با تاکید بر اهمیت حفظ اکوسیستم تنفسی و توجه به مراقبت از محیط زیست مخصوصا باغات قصرالدشت، گفت: متاسفانه این باغات در سال های اخیر مورد بی مهری و اجحاف اصحاب قدرت و ثروت قرار گرفته است و همچنین شاهد کاهش بیش از 3 هزار هکتار باغ به کمتر از 700 هکتار بوده ایم.

امامی با انتقاد از اینکه شورای شهر بجای شورا بودن در سطح شهر، تنها شورای شهرداری است و تاکنون ناظر و واقف بر مسائلی غیر از شهرداری نبوده است، بیان کرد: شورای شهر آنطور که لازم بوده در بین مدیران و مردم جای پیدا نکرده است.

سیروس پاک فطرت عضو دیگر شورا نیز در جلسه این هفته بر دسترسي و برخورداري همه شهروندان شيرازي به آب شرب بهداشتي و برخوردار از استانداردهاي كمي، كيفي و با نگرش جامع زيست محيطي تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 77 درصد آب چاه های حفر شده در کوه های اطراف شیراز و 23 درصد آب سد درودزن تنها منابع آبی مردم هستند که با توجه به افت سطح سفره های آب زیرزمینی، اکنون شاهد افزایش دوبرابری عمق چاه ها هستیم.

وی افزود: اکنون بیم آن می رود که عمق استحصال آب به 450 متر نیز برسد که این موضوع، هزینه های بیشتری را به سیستم آبرسانی تحمیل می کند.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز بیان کرد: اکنون آب مورد نیاز فضای سبز شهری با آب مطلوب و با کیفیت مناسب به میزان 70 میلیون مترمکعب و با استفاده از 140 حلقه چاه آبیاری می شود که باید تدابیر مناسبی جهت جایگزینی این حجم از آب اندیشیده شود تا از تهدیدهای زیست محیطی، تخریب و آلودگی منابع جلوگیری شود.

54 درصد شهر شیراز تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار گرفته است
پاک فطرت با اعلام اینکه تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار گرفتن 54 درصد شهر شیراز از اقداماتی است که انجام شده، تصریح کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد که باید با تلاش و اقدام همه جانبه مدیران و مسئولان مربوطه به احداث 1500 کیلومتر شبکه فاضلاب باقی مانده و 6 مدل تصفیه خانه فاضلاب به اهداف زیست محیطی برسیم.

وی در ادامه تامین مالی  بودجه های مورد نیاز توسط سازمان برنامه بودجه و استانداری فارس و استفاده از ظرفیت های قانونی توسعه مشارکتهای مردمی را لازمه تکمیل پروژه مذکور دانست.

نماینده شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان مدیریت پسماند بر احداث حداقل ۱۵۰هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب و هزار و 460 کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه و خط انتقال آب در شهر شیراز تاکید داشت و در ادامه گفت: به منظور افزايش ثبات و پايداري منابع آب در تامين آب شرب لازم است که برداشت از منابع آب زير زميني و حتی الامکان جایگزینی با پساب كاهش پیدا کند.

گفتنی است در این جلسه نامه اعلام کاندیداتوری شیراز برای میزبانی هفدهمین کنفرانس بین المللی اتحادیه شهرهای تاریخی جهان در سال 2020 میلادی، توسط سرپرست شهرداری شیراز خطاب به شورای شهر ارسال شده بود که پس از بررسی در کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک در صحن علنی شورای شهر برای رای گیری به بحث گذاشته شد؛ این دستورکار نهایتا به تصویب اعضای این پارلمان شهری رسید.
نظرات بینندگان