کد خبر: ۱۱۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶

سیب هایی که در فارس چال می‌شوند!/ نبود صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی فارس

استان فارس یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به خصوص سیب مرغوب در کشور است اما متاسفانه امروز با توجه به استمرار کم آبی ها و فروش محصولات با قیمت های کمتر از هزینه تمام شده کشاورزان را دچار مشکل کرده است.
سیب هایی که در فارس به عاقبت سیب‌زمینی دچار می شوند/ نبود صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی فارسبه گزارش شیرازه، استان فارس با دارا بودن اقلیم های مختلف؛ یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به خصوص سیب مرغوب در کشور است. اما متاسفانه تولید محصول سیب در خشکسالی های اخیر با مشکلات فراوانی روبرو شده تا جایی که بسیاری از باغات در تب بی آبی خشک شدند. و باغداران برخی سیب ها رو به دلیل نبود مشتری و خشکسالی آنها را چال می کنند.
از طرفی برخی کشاورزانی که در خشکسالی ها موفق شدند که با هزینه های گزاف جان درختان خود را نجات بدهند امروز با توجه به استمرار کم آبی ها و فروش محصولات با قیمت های پایین و کمتر از هزینه تمام شده، دچار سردرگمی شده اند.

باغدارانی که دارایی خود را به دست تبر می دهند

یکی از شهرستان هایی که در استان فارس میتوان به عنوان قطب‌های تولید کننده سیب از آن یاد کرد سپیدان است؛ سایت محلی «مارگون» در گزارشی که از تولید این محصول در شهرستان منتشر کرده نوشته است؛ شهرستان سپیدان قطب اول و مسلم تولید سیب بخصوص سیب مرغوب و با کیفیت است که متاسفانه با وجود اینکه سیب های تولیدی این شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است اما در بازارهای استانی وکشوری سهم چندانی ندارد.سالانه بیش از صدهزار تن سیب در شهرستان سپیدان تولید و روانه بازار می شود از این میزان سیب تولیدی 70 تا 90 درصد محصول سیب ممتاز و در واقع درجه یک به شمار می رود که قابلیت صادراتی دارد اما مسائل و مشکلات پیش روی بازار سیب مانع این میزان صادرات محصول سیب می شود.

علاوه بر سپیدان باغداران شهرستان های دیگر از جمله بوانات نیز با مشکل فروش محصولاتشان مواجه هستند.

سایت خبری و محلی «حرف رسا» نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ نبود خرید تضمینی محصولات کشاورزی سبب شده تا امسال کشاورزان سیب کار شهرستان بوانات در فصل برداشت حتی بسیاری از محصولات خود را برداشت نکرده و برخی نیز رها کرده و رفته اند، اما یکی از کشاورزان در روستای «بادبر» حتی درختان سیب خود را کاملا بریده و درختان سیب را با محصولات از جا بریده و چوب آن را برای تولید زغال به شهرستانهای اطراف ارسال کرده است.رحیمی یکی از کشاورزان سیب کار منطقه مزایجان شهرستان بوانات گفت: اگر دولت بجای خرید محصولات کشاورزی در شب عید از کشورهای دیگر، محصولات کشاورزان خودمان را ارزانتر خریداری و انبار می کرد و شب عید به مردم تحویل می داد، من کشاورز دلگرم بودم و باز تولید می داشتم و کمکی هم به ما بود»

تفاوت قیمت  از حرف تا عمل


طی روزهای گذشته احد بهجت حقیقی مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به فراوانی محصول امسال قیمت سیب درجه 3 و صنعتی دچار افت شده و با قیمت 9 هزار و 288 تومان از باغدار خریداری خواهد شد که از این نوع محصول برای کنستانتره و کمپوت استفاده می شود و سیب درجه یک به قیمت هرکیلو یک هزار و 150 تومان در استان فارس از باغداران خریداری می شود.

یکی از کشاورزان سپیدانی در گفتگو با خبرنگار شیرازه در واکنش به سخنان مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس می‌گوید: تا زمانی که سردخانه ها در شهرستان در اختیار بخش خصوصی است باز هم خرید و فروش محصولات با قیمتی نامناسب اتفاق می افتد چرا که بُعد مسافتی همچنین عدم نظارت مناسب دولت بر قیمت های خریداری شده توسط سرد خانه ها؛ مانع از حل مشکلات می شود.

وی افزود: در شهرستان تعداد محدودی کارخانه های صنایع تبدیلی فعال است اگر دولت توجه بیشتری به صنایع تبدیلی می کرد و در شهرستان هایی که محصولات این چنین دارند کارخانه های صنایع تبدیلی احداث می کرد بسیاری از مشکلات کشاورزان قابل حل بود.

رضایی یکی از کشاورزان بواناتی هم در گفتگو با شیرازه گفت: در بوانات هنوز هیچ خرید تضمینی انجام نشده است و کشاورزان همچنان با واسطه و دلالان محصولات خود را به فروش میرسانند.

کشاورزان استان فارس در انتظار اقدامی از دولت

به گزارش شیرازه، با توجه به پتانسیل‌‌های موجود و مناطق بسیار مستعد در استان فارس جهت تولید انواع محصولات زراعی و باغی، توجه به تولید کنندگان بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخور دار است اما متاسفانه در این میان وجود ضایعات بسیار بالا در این محصولات به علت مناسب نبودن حمل و نقل و برداشت سنتی، باعث عدم بهره‌برداری کافی از سود ناشی از این محصولات شده است.

افزایش واردات و بی توجهی به تولیدات داخلی و صنایع تبدیلی نیز معضل جدی این روزهای کشاورزان است.

با توجه به اینکه استان فارس به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و محصولات متنوع و با کیفیت میتواند به قطب صادر کننده محصولات کشاورزی تبدیل شود، ایجاد صنایع تبدیلی در این بخش باعث رونق تولید و بخش کشاورزی خواهد شد و از طرفی با اشتغال ایجاد شده توسط این بخش مشکلات بیکاری در شهرستان ها  را تا حدودی مرتفع می شود.

باید منتظر ماند و مشاهده کرد مسئولان استان در برنامه خود چه تدبیری برای بخش کشاورزی به خصوص صنایع تبدیلی اندیشیده اند.
نظرات بینندگان