کد خبر: ۱۱۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز:

بدهی میلیاردی پارک 580 هکتاری جاذبه ای برای شهر نداشته است/ گلایه مسافران از منظر نازیبای شیراز!/ برخورد قاطع با مافیای تخریب باغات

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: پارک 580 هکتاری شیراز با صد میلیارد بدهی تاکنون هیچ جاذبه ای برای شهر ایجاد نکرده است.
به گزارش شیرازه، هشتمین جلسه کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر شیراز با هدف هم اندیشی اعضای کمیسیون با مدیران و مسئولین سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری برگزار شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز مجموعه شهرداری و شورا را در کنار یکدیگر و دوشادوش هم خواند و اظهار داشت: در شهرهای بزرگ، شهرداری ها از مهم ترین جایگاه برخوردارند زیرا شهردار به همه موضوعات شهر اشراف و احاطه دارد اما امروزه همه اقشار با دیدی اثرگذار به شهرداری نگاه می کنند لذا هر آسیبی که شورا متحمل شود، این آسیب متوجه شهرداری و بالعکس خواهد بود.

علی ناصری در خصوص بیان برخی انتقادات به عملکرد شهرداری نقد را در راستای شفاف سازی خواند و گفت: یک نقد اصولی می تواند در بهبود عملکرد اجرایی سیستم بسیار سازنده باشد البته در کنار نقد، باید محاسن نیز دیده شود و راهکارهای خوب و مؤثری در کنار آن ارائه شود.

وی برای رسیدن به یک مدیریت واحد شهری اظهار داشت: از بدو شروع پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر شیراز در کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت، مصوباتی را به تصویب رساندیم تا موضوع تاسیس کانال مشترک شهری پیگیری و با توجه به بحث ترافیک مهلت دادیم تا موضوع به صورت پایلوت منطقه ای شروع شود و بعد از آن به سمت تاسیس پایلوت شهری که زمینه آن فراهم است برویم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص عملکرد این کمیسیون در راستای آبیاری فضای سبز شهری و باغات بیان کرد: با توجه به بحران آب و فرونشست هایی که در بخش هایی از زمین داریم تیم های تخصصی تشکیل شده و کارهایی را انجام داده ایم که نتایج آن متعاقبا اعلام می شود.

مشاغل آسیب زا باید در خارج از محدوده شهر فعالیت کنند/ برخورد قاطع با مافیای تخریب باغات
رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورا در خصوص مزایای راه اندازی تصفیه خانه های لوکال اظهار داشت: احداث تصفیه خانه های لوکال از جمله قصردشت، قصرقمشه، محدوده زیباشهر و منطقه 7 را در دستورکار خواهیم داشت که تاییدیه های مربوطه نیز از سازمان محیط زیست آمده است. تصفیه خانه شماره یک، فاضلاب 450 هزار نفر و تصفیه خانه شماره 2 فاضلاب 600 هزار نفر از شهروندان را تحت پوشش قرار می دهد که بهره برداری نهایی تصفیه خانه شماره 2 آذرماه 97 خواهد بود و هم اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم که کلنگ فاز 2 تصفیه خانه شماره 2 نیز به زمین زده شود و شروع بکار کند که اگر این حمیت وجود داشته باشد و این اتفاق خوب صورت پذیرد فاضلاب دو میلیون شهروند را در بر خواهد گرفت و از این طریق می توان آبیاری باغات به خصوص در ارتفاعات را رقم زد و در پی آن از چاه ها فقط در جهت تامین آب شرب مردم و از تصفیه آب فاضلاب به منظور آبیاری فضای سبز و باغات استفاده خواهد شد.

این عضو شورا در راستای ساماندهی مشاغل مزاحم تاکید کرد: به زودی از سازمان میادین و ساماندهی مشاغل بازدید خواهیم داشت و اعلام کرده ایم که مشاغل مزاحم باید به منظور تلطیف فضای شهری ساماندهی شود و مشاغل آسیب زا در خارج از محدوده شهر فعالیت کنند.

وی در خصوص حفظ باغات بر این نکته تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد با همکاری استاندار و ارگان های ذیربط با مافیایی که در راستای تخریب باغات وجود دارد برخورد قاطع صورت گیرد.

در ادامه این نشست نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورا نیز با اظهار تاسف از وضعیت فضای سبز شهر شیراز در مقایسه با سایر شهرهای کشور و جهان بیان کرد: می خواهم از منظر انتقادی وارد بحث شوم؛ متاسفم برای شهری که روزگاری جزء زیباترین شهرهای جهان بود و به علت بی کفایتی و بی توجهی مدیران هم اکنون حتی در رده شهرهای زیبای ایران هم جای ندارد.

ابراهیم صبوری افزود: در برآورد یکی از روزنامه های پرتیراژ انگلستان به نام دیلی تلگراف، شیراز جزء  35 شهر زیبای دنیا نبود اما شهر اصفهان در صدر این فهرست قرار گرفت و تنها دلیل این امر، بی کفایتی ماست که شیراز را شهری نازیبا و زشت نموده است.

وی ضمن انتقاد از عملکرد مدیران در خصوص عدم فضاسازی شهری اظهار داشت: در شیراز فضاسازی شهری اتفاق نیفتاده و همه چیز در راستای زشت شدن این شهر است. اگر باغات شیراز نبود این شهر دچار خفگی می شد اما به لطف خداوند و به دلیل وجود باغات شیراز، بهترین فضای تنفسی را دارا هستیم اما نمی توانیم ازآن استفاده نماییم و بهره ببریم.

بدهی میلیاردی پارک 580 هکتاری جاذبه ای برای شهر نداشته است/ بارانداز زباله به خارج از شهر منتقل شود
نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری در خصوص پارک 580 هکتاری و مشکلات آن یادآور شد: پارک 580 هکتاری با صد میلیارد بدهی تاکنون هیچ جاذبه ای را برای شهر شیراز ایجاد نکرده است.

نایب رئیس شورا همچنین در راستای وضعیت نامطلوب شهر شیراز بعنوان یک شهر توریستی خاطرنشان کرد: هر مسافری که به شیراز سفر می کند از منظر نازیبای شیراز گله می کند و این برای شهری که می خواهد یک شهر توریستی باشد اصلا مناسب نیست.

این عضو شورا با اظهار این مطلب که فریاد خشکسالی برای شهر شیراز بهانه ای واهی است، بیان کرد: هنوز نتوانسته ایم با ارگان های دیگر به تعامل برسیم و این مشکل را حل کنیم تا درختان قطع نشوند و می بینیم که جای درختان قطع شده درختی کاشته نشده و به دلیل عدم تعامل شهرداری و اداره برق در بافت مرکزی و تاریخی شهر شاهد خطوط برق هوایی هستیم که علاوه بر تخریب منظر شهری، شاهد قطع شاخه های بلند درختان به دلیل برخوردشان با خطوط هوایی برق هستیم که در مقایسه با شهر اصفهان جلوه بسیار ناموزون و نازیبایی را بوجود آورده است.

ابراهیم صبوری با اظهار نگرانی و نارضایتی در خصوص وضعیت نامساعد بارانداز زباله در منطقه 3 گفت: به دلیل بارانداز زباله در محدوده پر تراکم منطقه 3، مردم دچار ناراحتی و عذاب شده اند و به دلیل وجود تعفن شیرابه های آن و آلودگی محیط و گرفتاری هایی که برای شهروندان ایجاد می کند ضروری است هرچه سریع تر موضوع حل و فصل شود و بارانداز زباله به مکانی در خارج از شهر انتقال یابد.

سیروس پاک فطرت اظهار داشت: در پارک 580 هکتاری قرار بر این بود که کار فازبندی انجام شود که این اتفاق صورت نگرفت و فرصت خوبی برای شورای پنجم است که در این خصوص کمبودها را جبران کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: طبق آمار، بالغ بر یک میلیون نهال در این شهر کاشته شده و خریداری بخشی از باغات قصردشت و گروه یک نیز به منظور حفظ باغات صورت گرفته است و مدیریت ارتفاعات و مدیریت حریم ها نیز به همین منظور در شهرداری شیراز تشکیل شده است.

نوذر امامی اظهار داشت: باید در بحث مدیریت جامع شهری تلاش و کلیه ادارات و نهادهای دولتی را بسیج کنیم تا خدمات خود را از طریق کانال مشترک برای مردم عرضه کنند و شورا هم باید با یک نگاه بالادستی شهر را برای مدیریت جامع آماده کند.

وی موضوع تکریم ارباب رجوع را مطرح و بر آن تاکید کرد و خواستار توجه خاص به این مبحث مهم شد.

به گزارش شیرازه، دومین و آخرین دستورکار این نشست که با حضور رؤسای کمیسیون های گردشگری و زیارت و فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت موضوع جانمایی المان غول پیکر در کوه های اطراف شهر شیراز و در ایام نوروز بود که توضیحات آن توسط رییس کمیسیون گردشگری ارائه شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورا ضمن بیان این مطلب که مبحث گردشگری یکی از راه های رونق اقتصادی برای شهر شیراز است، گفت: با رونق گردشگری می توان یکی از معضلات جامعه از جمله بیکاری را حل نمود.

سولماز دهقانی بیان کرد: هم اکنون در شهر شیراز جاذبه هایی وجود دارد که برای برخی گردشگران تکراری است و ما نیازمند آن هستیم که به منظور جذب بیشتر گردشگر و توسعه صنعت گردشگری بر وجود این جاذبه ها بیفزاییم.

وی اظهار داشت: کوه هایی که در اطراف شهر شیراز به خصوص از سمت جنوب وجود دارد مکان مناسبی برای جانمایی المان غول پیکری است که با نصب مناسب و نورپردازی آن در شب می توانیم جاذبه بی نظیری را برای شهر شیراز ایجاد نماییم تا از فاصله دور نیز چشم انداز زیبایی برای شهر شیراز و در دید مسافران و گردشگران ایجاد نماید.

المان های شهری باید پیوست فرهنگی داشته باشند
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز گفت: امیدواریم بتوانیم در جهت حفظ و حراست باغات قصردشت و دیگر باغات تدابیر مناسبی بیندیشیم و مساله فاضلاب ها را که جزء اولویت های رفاه شهروندی است، نیز مدنظر قرار خواهیم داد.

لیلا دودمان در خصوص موضوع جانمایی المان های غول پیکر اظهار داشت: المان ها تداعی کننده فرهنگ یک منطقه و شهر هستند لذا طرح المان غول پیکر باید پیوست فرهنگی به همراه داشته باشد.

لازم به توضیح است در پایان این نشست مقرر شد نصب المان غول پیکر با نظارت و هماهنگی کمیسیون های "معماری و شهرسازی"، "فرهنگی و اجتماعی"، "خدمات شهری، محیط زیست و سلامت" و "گردشگری و زیارت" و اجرا و پیگیری "سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری"  صورت گیرد.

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ایجاد محیط گردشگری بالقوه، جلوگیری از تخریب باغات، توسعه پایدار فضای سبز و افزایش سرانه فضای سبز را از برنامه های سند چشم انداز خواند.

معصومی بیان کرد: با انجام فراخوان در خصوص المان های نوروزی، استفاده بهتری از هنرمندان شهرمان خواهیم کرد و با این کار ضمن زیباسازی شهر، اثرات ماندگار این عزیزان را به شهروندان نشان خواهیم داد.


نظرات بینندگان