کد خبر: ۱۱۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶
تبهکاران در سینمای ایران چه کسانی هستند؟

جوانانِ مجرد مجرم +جدول

سینمای ایران از مسأله جرم و مجرم شدن چه تصویری به مخاطب خود ارائه می‌دهد؟ این سوالی بود که سه استاد علوم اجتماعی را دور یکدیگر جمع کرد تا دست به یک پژوهش دانشگاهی بزنند.
به گزارش شیرازه،سینمای ایران از مسأله جرم و مجرم شدن چه تصویری به مخاطب خود ارائه می‌دهد؟ این سوالی بود که سه استاد علوم اجتماعی را دور یکدیگر جمع کرد تا دست به یک پژوهش دانشگاهی بزنند.

آقایان مهدی سلطانی، همایون مرادخانی و علی‌اصغر اسماعیل‌زاده برای این کار 57 فیلم اکران شده بین سال‌های 1380 تا 1394 را به روش تحلیل محتوای کمّی مورد بررسی قرار دادند. فیلم‌هایی که به ادعای پژوهشگران مزبور، شخصیت‌های اصلی آنها را مجرمان تشکیل داده و موضوع محوری آنها، جرم و پیامدهای آن بوده است.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که فیلم‌های سینمایی، نوعی شناخت و دانش عامه‌پسند درباره جرم را در دسترس مخاطبان خود قرار می‌دهند. فیلم‌های ایرانی در سال‌های مورد بررسی، بیشتر گرایش به نمایش مجرمان جوان و مجرد، مردِ طبقه بالا یا زن طبقه پایین، دارای تحصیلات اغلب پایین و مرد شاغل یا زن غیرشاغل دارند. بعضی از نتایج جالب این پژوهش را در ادامه به‌صورت نمودارهای گرافیکی مشاهده می‌کنید.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان