کد خبر: ۱۱۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با شیرازه؛

مجلس 18 مورد نقض برجام را قطعی اعلام کرد / دو پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای مقابله با نقض عهد آمریکا

جمالی نوبندگانی گفت: هفتمین گزارش وزارت امور خارجه به ذکر 18 مورد نقض برجام توسط آمریکا و تلاش‌های این کشور جهت جلوگیری از استفاده ایران از دستاوردهای برجام اشاره دارد.

مجلس 18 مورد نقض برجام را قطعی اعلام کرد / دو پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای مقابله با نقض عهد آمریکابه گزارش شیرازه، روز چهارشنبه در حالی سومین گزارش کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد عملکرد برجام در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد که این گزارش به 18 مورد نقض آشکار برجام اشاره داشت. این گزارش که در تاریخ 27 مهر ماه به مجلس تقدیم شده بود، حاوی راهکارهای عملی در روند اجرای برجام است که به وزارت امور خارجه پیشنهاد شده است. شیرازه در گفتگویی با محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه شرح آن را می‌خوانید:


محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: تهیه سومین گزارش کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست خارجی مجلس درباره عملکرد برجام براساس اجرای تبصره یک قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. این گزارش دارای هفت بخش شامل منابع اطلاعاتی گزارش، اجرای تعهدات، فعالیت های هسته‌ای ایران، تحولات حوزه تحریم، موارد نقض و پیمان شکنی آمریکا، اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران و جمع‌بندی است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بخشی از گزارش سوم کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست خارجی به اقدامات و تعهدات انجام شده جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام اشاره شده است که از جمله آن می‌توان به خارج کردن مخزن رآکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک، کاهش سانتریفیوژها، توقف غنی سازی اورانیوم از 20 درصد به 3.67 درصد، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و مسدود کردن حفره های مخزن با بتن برای عدم استفاده مجدد می‌توان اشاره کرد. 


محمد جواد جمالی نوبندگانی افزود: در بخش دیگری از این گزارش به موارد متعدد نقض عهد و پیمان شکنی ایالات متحده آمریکا در موضوع توافق هسته ای اشاره شده که از جمله موارد آن؛ تحریم 11 شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی در روز دوم اجرایی شدن برجام، توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران، حفظ قانون محرومیت ایران از معامله با دلار بر اساس تحریم های اولیه آمریکا علیه ایران، تصویب و اجرای قانون موسوم به ویزا علیه چهار کشور خاورمیانه از جمله ایران با هدف ایجاد هراس و جلوگیری از تعامل سیاسی، اقتصادی و تجاری و تعلل عمدی در رفع موثر تحریم های هسته‌ای است.


جمالی نوبندگانی تصریح کرد: در پایان و در بخش پیشنهادات این گزارش آمده است؛ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باید در دو حوزه تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بررسی‌های دقیق را انجام دهد و متناسب با اقدامات آمریکا نتیجه بررسی‌ها را به همراه پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. 


نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: هفتمین گزارش وزارت امور خارجه درمورد برجام به صراحت به تلاش آمریکایی‌ها جهت جلوگیری از استفاده ایران از دستاوردهای برجام اشاره دارد و با ذکر 18 مورد نقض برجام توسط آمریکا به صراحت عدم پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای را بیان و تایید می‌کند. ایالات متحده به طور صریح و ضمنی 18 مورد برجام را نقض کرده است که البته در برخی موارد وزارت امور خارجه با نگارش نامه به فدریکا موگرینی اعتراض خود را بیان کرده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان