کد خبر: ۱۱۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۱ - ۰۵ آذر ۱۳۹۶

تهديد سلامت از چايخانه‌های سنتی تا كافی‌شاپ‌های مدرن

رييس مركز بهداشت شهداي انقلاب شيراز،چايخانه ها و كافي شاپ هارا به دليل عرضه دخانيات و قليان، عاملي در راستای تهديد سلامت عمومي برشمرد.

به گزارش شیرازه، دكتر حميدرضا قاسم پور گفت: خوردن و آشاميدن از مهم ترين نيازهاي بشري است كه امروزه به عنوان نوعي تفريح در جامعه به حساب مي آيد و عواملي مانند تهيه انواع غذاهاي مختلف، تزئين و سرو غذا در محيطي زيبا، همگي بر لذت خوردن غذا مي افزايد.

او ادامه داد:‌در اين ميان، عادت های نامناسبي تنها براي افزايش تنوع به سرو غذا، وارد فرهنگ ملل مختلف شده است؛ سِرو انواع نوشيدني هاي زیان آور مانند نوشابه هاي گازدار، استعمال انواع دخانيات سر ميز غذا و ميان وعده هايي مانند انواع قليان ها سر ميز صبحانه، ‌ناهار و شام به چشم مي خورد.

رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب اضافه كرد: ورود اين خرده فرهنگ هاي مزاحم به ديگر فرهنگ ها، مي تواند به شدت فراگير شود و زماني اين خطر به گوش مي رسد كه اين فرهنگ نامناسب در جامعه همه گير شده و نمي توان فرهنگ مناسب را جايگزين كرد.

دكتر قاسم پور قانون جامع مبارزه و كنترل دخانيات را از تمهيدات مناسب برای آگاه سازي جامعه و مبارزه با عوامل خطر در سلامت كشور نام برد كه همگام با غالب كشورهاي جهان در حال اجرا است.

او آگاهي خانواده ها و جامعه به ویژه قشر جوان را بسيار موثر دانست و گفت: مصرف دخانيات به ویژه قليان،نه تنها هيچ اثر مثبتي براي فرد و جامعه ندارد، بلكه مصرف كننده اين گونه مواد، پس از مدتي با انواع بيماري هاي مختلف به خصوص بيماري ريوي، روبرو می شود.

رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب، ممانعت غالب خانواده هاي مسوول و متعهد از مصرف قليان از سوی خود و فرزندان را نكته اي مهم دانست و اضافه كرد: بايد با نگرش جديد نسبت به استعمال دخانيات روبرو شده و بدانيم كه برخورد تدريجي با حذف قليان ‌راهگشا نيست و باید اين معضل اجتماعي، به سرعت كنترل شود.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان