کد خبر: ۱۱۶۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۶
محمد مهدی سیار در جمع اهالی فرهنگ فارس:

موضوعات بر زمین مانده مرا ترانه‌سرا کرد/ ادبیات ضد آمریکایی در دنیا طرفداران بسیاری دارد

سیار گفت: علی رغم اینکه کشور ما بیشترین ضربه و مشکل را با آمریکای جهانخوار دارد اما جز ترانه ننگ به نیرنگ تو شعری سروده نشده بود بنابراین من خود را مکلف کردم که شعر مرگ بر آمریکا را بسرایم.

به گزارش شیرازه، در پنجمین روز از برپایی شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس، گپ و گفت صمیمانه اهالی فرهنگ فارس با حضور محمد مهدی سیار، شاعر انقلابی و دفاع مقدس کشورمان در شب های هنر و آگاهی بسیج هنرمندان فارس برگزار شد.

سیار در این مراسم ضمن قدردانی از فراهم آوردن فضای فرهنگی جشن دانایی به همت بسیج هنرمندان در شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس، هفته کتاب را جشن اهالی فرهنگ برشمرد و گفت: از همان ابتدای دوران تحصیل و ابتدایی احساس می کردم که طبع موزونی در من هست و می توانم واژگان را طوری پشت سر هم قرار دهم که احساس ریتم و موسیقی و موزون بودن در آن باشد.
وی افزود: من مانند اغلب شعرا، شعر را با تقلید آغاز کردم و با خواندن شعرهایی که فکر می کردم زیباست و به دل می نشیند سعی کردم مثل آن ها شعر بگویم و اولین شعری که خواندم شاهنامه فردوسی بود و در سال پنجم دبستان یک شعر نبرد رستم و اسفندیار منظوم کرده بودم و سعی کردم مانند شاهنامه شعر بگویم که البته این بیشتر به صورت تفننی و حالت فکاهه داشت.
این شاعر انقلابی با یادآوری اینکه در دوران کودکی به صورت اتفاقی با یک انجمن ادبی دانش آموزی آشنا شدم، افزود: در این انجمن یک حلقه ادبی کوچک با یک معلم خوش ذوق قرآن و تربیت بود؛ در آنجا برای اولین بار با نام قیصر امین پور آشنا شدم و شعرهایش به دلم نشست و کم کم جدی تر شد تا امروز که بخش زیادی از زندگی من را شعر فرا گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به ارتباط شعر و فلسفه گفت: فلسفه عالم تعقل و دقت درپژوهش در عالم هستی است اما عالم شعر عالم بیخیالی است و خیلی ها اصلا این دو عالم را متضاد هم می دانند و می پرسند چگونه من هم فلسفه خواندم و شاعر هستم.
سیار با بیان اینکه شعر و فلسفه زمانی برای من یکی شد، گفت: اگر فلسفه را عمیق ترین پرسش های آدمی بدانیم که می ارزد انسان بر روی آن عمر بگذارد شعر و ادبیات هم باید در مورد چیزی باشد و حرفایی بزند که ارزش عمق گذاری داشته باشند لذا این دو همسانند.

پیوند عمیق اشعار ماندگار با فلسفه

این شاعر دفاع مقدس ادامه داد: اگر قرار است حرفی بزنیم در شعر که ماندگار باشد و نسل بعد از آن بتوانند آن را بخوانند و لذت ببرند، شاعر چاره ای ندارد جز اینکه خود را با پرسش های همیشگی بشر درگیر کند و این پرسشها تقریبا همان چیزی است که نام آن را فلسفه گذاشته اند.
وی یادآور شد: اگر هنوز شعر خیام در جهان خریدار دارد و یا اشعار ناصر خسرو حرفی برای گفتن دارد و حرف های حافظ و مولوی هنوز تازگی دارد به خاطر این است که خود را با پرسش های همیشگی انسان درگیر کردند و این پرسشها برای آن است که مجالی داشته باشیم تا به جواب آنان برسیم و این همان فلسفه ورزیدن و درک کردن آن است.
سیار با بیان اینکه شعر گفتن ناگفته ها نیست، گفت: شعر زبان گفتن حرف هایی است که هر چی بگوییم خالی نشود و احساس کنیم هنوز ناگفته دارد و شعری ارزش گفتن دارد که شاعر آن بگوید من چیزی نگفتم و حرف خاصی نزدم و این بخشی از اتفاقی است که در درون من افتاده است.
وی همچنین تأکید کرد: شعر یک خود آگاهی و جمع و جور کردن ذهن می خواهد که اتفاقا شاید با فاصله گیری اوج احساسات محقق شود و بعد از اینکه این احساس در انسان ته نشین شود، آن هنگام نظمی در شعر بجوشد.
سیار در ادامه سخنان خود و در پاسخ به اینکه آیا حمایتی از شاعران جوان انقلابی هم استانی خود دارد، گفت: بله موسسه شهرستان ادب بیش از اینکه متعلق به تهران یا هر جای دیگری باشد متعلق به شیراز و استان فارس است و دست اندرکاران آن از هنرمندان استان فارس اعم از استاد نعمتی، میلاد عرفان پور و غیره هستند.
این شاعر انقلابی اظهار کرد: فارغ از اینکه بخواهد پارتی بازی شود، کسانی عضو شهرستان ادب شدند که از نقاط مختلف استان فارس اعم از شیراز، جهرم، فسا و غیره بودند و ما توانستیم در حد بضاعت خودمان کتاب های آنان را چاپ کنیم.

فکر نمی کردم روزی ترانه سرا شوم
وی در ادامه پیشنهاد دو کتاب از غلامرضا کافی و مرادی را برای مطالعه به حاضران داد و گفت: انصافاً شعرهای این دو استاد استخوان دار، محکم و استادانه هستند البته از کتاب های میلاد عرفان پور هم نمی توان غافل شد چرا که راه شعر گفتن را به ما نشان داده است.
سیاری همچنین به روی آوردنش به ترانه و تصنیف اشاره کرد و گفت: من 10 سال نزدیک ترانه، تصنیف و حتی نوحه هم نمی شدم و فکر نمی‌کردم روزی ترانه‌سرا شوم اما به صورت اتفاقی و با اصرار دوستان خواننده و آهنگساز این مسئله رخ داد تا درباره موضوعات بر زمین مانده ترانه و تصنیف بسرایم.

این شاعر انقلابی در ادامه با اشاره به دلایل سرودن ترانه مرگ بر آمریکا که با صدای حامد زمانی اجرا شد، گفت: پنج سال ذهن من درگیر این بود که چرا بعد از «آمریکا آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» هیچ ترانه دیگری برای این موضوع سروده نشده است و حتی قریب 4 سال من با شاعران ترانه سرا در این باره صحبت کردم که شعری در این باره بسرایند.

کتاب یادآوری در دست انتشار
وی با یادآوری اینکه ادبیات ضد آمریکایی در دنیا بسیار گسترده بوده و دارای طرفداران زیادی است، گفت: علی رغم اینکه کشور ما بیشترین ضربه و مشکل را با آمریکای جهانخوار دارد، متأسفانه ترانه ای پیش از این به جز همان ترانه ننگ به نیرنگ تو، سروده نشده بود لذا من خود را مکلف کردم که این شعر را بسرایم.
سیاری در پایان به آخرین کتاب چاپ شده خودش اشاره کرد و گفت: کتاب جدید «یادآوری» بنا بود که در نمایشگاه کتاب امسال ارائه شود اما به دلیل اختلاف سلیقه ای که در طراحی جلد پیدا شد، این مسئله به تعویق افتاد ضمن اینکه من یک مجموعه غزل و نیمایی دیگر هم در حال چاپ دارم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان