کد خبر: ۱۱۶۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶

نخستین اثر پژوهشی داستان‌نویسی دفاع مقدس فارس منتشر شد

کتاب «کارنامه داستان‌نویسی ادبیات پایداری استان فارس» که باهمت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به چاپ رسیده است در شانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب فارس رونمایی شد.
به گزارش شیرازه، کتاب «کارنامه داستان‌نویسی ادبیات پایداری استان فارس» که باهمت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به چاپ رسیده است در شانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب فارس رونمایی شد.

نویسنده کتاب، نیاز امروز به پژوهش و تحقیق پیرامون دفاع مقدس را اصلی‌ترین انگیزه خود برای تلاش دوساله نشر این کتاب ذکر می‌کند.

در بخشی از مقدمه کتاب زهرا اکبری می‌خوانیم:" کتاب حاضر با نگاهی تاریخی و کارنامه‌ای به ادبیات پایداری استان فارس می‌پردازد. استانی که از یک‌سو حضوری مؤثر و شاخص در جنگ ایران و عراق داشته و جنگ تأثیر فراوانی بر مردمان آن دیار گذاشته است و از سوی دیگر مهد و خاستگاه هنرمندان و نویسندگان بزرگی است که هرکدام آثار ارزشمندی به جهان ادبی کشور تقدیم کرده‌اند. پس طبیعی است که انتظار داشته باشیم از امتزاج این دو عنصر، آثار ارزشمندی در حیطهٔ ادبیات مقاومت تولید و به ادب دوستان ارائه شود".

در بخش دیگری از مقدمه کتاب با اشاره به‌ضرورت و سابقه انجام تحقیق ادبیات مدرن داستانی در ایران آمده است: "ادبا کمتر به این نوع ادبی توجه داشته‌اند. هرچند که در سال‌های اخیر نسبت به گذشته توجه بیشتری به داستان شده اما هنوز تا رسیدن به ایده آل راه درازی در پیش است".

در مقدمه این کتاب، خوانندگان به این نکته توجه داده‌شده‌اند که " ادبیات داستانی دفاع مقدس علاوه بر مشکل ذکرشده، به دلیل نو پا بودن و موضوع خاص خود کمتر از سایر گونه‌های ادبی موردتوجه واقع‌شده به‌طوری‌که تاکنون باوجود گذشت دو دهه از پایان جنگ تحمیلی آثار تألیفی و تحلیلی - پژوهشی چندان قوی‌ای در این زمینه تولید نشده است".

منبع: فارس
نظرات بینندگان