کد خبر: ۱۱۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

گلایه کشاورزان سپیدانی ازقیمت پائین پیاز

شهرستان سپیدان قطب اول تولیدپیاز فارس را از آن خود کرده اما باز هم این محصول بدون مشتری مانده است و مقادیر بیشماری از مرغوب ترین پیاز فارس درحال تخریب و فساد پذیری است.

به گزارش شیرازه، شهرستان سپیدان قطب اول تولیدپیاز فارس را از آن خود کرده اما این افزایش تولید با وجود مرغوبیت و کیفیت بالا نه تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی شهرستان نداشته بلکه به یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان تبدیل شده است.

فصل پائیز فصل بیم امید برای کشاورزان است، کشاورزانی که ماهها خود را آماده کرده اند تا با برداشت محصولات خود در این فصل از سال نتیجه زحمات خود را برداشت کنند.پیاز یکی از محصولات پرطرفدار در سپیدان است که اکثر کشاورزان این محصول را برای کشت انتخاب می کنند و همین باعث شده که سپیدان به عنوان قطب پیاز در فارس مطرح شود.

کشاورزانی که چشم امید به درآمد امسال برای گذراند زمستان و سال آینده داشتند فقط باید خداوند مثل همیشه پشتیبان و کمکشان باشد

.امروز محصولات کشاورزی به خصوص پیاز با مشکلات متعددی از جمله بازار یابی،صادرات،وجود دلالان و واسطه ها،متضرر شدن کشاورز به جای سود آوری و...مواجه است.


شهرستان سپیدان قطب اول و مسلم تولید پیاز مرغوب و با کیفیت است متاسفانه با وجود اینکه پیاز های تولیدی این شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است اما در بازارهای استانی وکشوری سهم چندانی ندارد.

پیازکاران سپیدانی به دلیل نبود مشتری و بی ثباتی در بازار فروش مجبور به زدن چوب حراج و عرضه محصول خود به کمتر از یک چهارم قیمت بازار شدند ومحصولات خودرادر کنارمزارع وجاده شیراز به سپیدان به فروش می رسانند.

این در حالی که قیمت هر کیلو پیاز در بازارهای استان به بیش از 20 هزار ریال رسیده اما محصول کشاورزان شهرستان سپیدان بدون مشتری مانده است و اشک پیازکاران را درآورده است.

با وجود اینکه پیازکاران سپیدانی و تولید کنندگان بخش کشاورزی در شهرستان هرکیلو پیاز را به  نرخ  کمتر از 300 تومان عرضه می کنند اما باز هم این محصول بدون مشتری مانده است و مقادیر بیشماری از محصول تولید شده مرغوب ترین پیاز فارس درحال تخریب و فساد پذیری است.

یکی از کشاورزان سپیدانی است که شغل پدری خود را دنبال می کند و هر ساله به کشت پیاز می پردازد در مورد قیمت محصولات پیاز گفت: متاسفانه امسال چندمین سالی است که کشاورزان سود چندانی از زمین برداشت نمی کنند.

هم اکنون قیمت پیاز کیلویی 300 الی 450 تومان است و برای کشاورزان این قیمت مناسب نیست و سود چندانی نصیبشان نمی شود.این شغل شغلی است که در آن امنیت مالی وجود ندارد و همین قیمت های چند سال اخیر باعث شده که اکثر کشاورزان از کشت پیاز در سال آینده منصرف شوند.

با این وضعیت فقط کشاورزانی که زمین و تجهیزات از خودشان است سود می کنند بقیه کشاورزانی که زمین اجاره ای دارند سود چندانی نخواهند کرد.

نبود برنامه‌ریزی برای تولیدات کشاورزی در شهرستان سپیدان سال‌هاست که تولید کنندگان این عرصه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و برای نمونه می توان به تبدیل هزاران تن سیب در سال به خوراک دام اشاره کرد.

امسال نیز تراژدی محصولات روی زمین مانده برای پیازکاران سپیدانی تکرار شده و نکته مهم این است که پیاز به دست آمده در سپیدان را می‌توان حداکثر آن را به مدت کمتر از چندماه در انبارها نگهداری کرد.

به گزارش خبرنگار ما امسال نیز همچون سالهای قبل قیمت پایین پیاز سود چندانی برای کشاورزان نداشته که این موضوع نیازمند تدابیر مسئولین و اجرایی شدن تصمیمات را دارد تصمیماتی همچون کنترل سطح زیر کشت در ظاهر بسیار خوب و تاثیر گذار است اما این تصمیمات تا وقتی که ضمانت اجرایی نداشته باشد نمی توان روی آن حساب کرد و مسیولین باید بر روی اجرای این تصمیمات و قوانین تمرکز کنند تا بتوانند آن را به نتیجه برسانند
برچسب ها: سپیدان ، پیاز ، فارس
نظرات بینندگان