کد خبر: ۱۱۷۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶

زمستان بدون گاز در روستاهای فارس؛ «جویجان» از سرما می‌لرزد

در حالی که خبرها حاکی از آغاز سامانه بارشی و سرمای هوا در استان فارس است، بسیاری از روستاهای استان فارس از نعمت گاز محروم هستند.
به گزارش شیرازه، در حالی که خبرها حاکی از آغاز سامانه بارشی و سرمای هوا در استان فارس است، بسیاری از روستاهای استان فارس از نعمت گاز محروم هستند. روستاهایی که در مناطق کوهستانی و سردسیر واقع شدند و زمستانشان استخوان‌سوز است. 

روستای جویجان در شهرستان ممسنی یکی از روستاهای استان است که با وجود شدت سرما در فصل زمستان هنوز از نعمت گاز برخوردار نیست و این موضوع مردم را با مشکلات بسیاری برای تامین سوخت روبه‌رو کرده است. حامد افشون، دهیار روستای جویجان در گفت‌وگو با تسنیم نبود گاز را یکی از مشکلات عمده روستا ذکر می‌کند. 

«جویجان» با جاذبه‌های گردشگری اما محروم از امکانات

به گفته وی 7 ماه پیش مسئولان خبر واگذاری پروژه گازرسانی به این روستا را به پیمانکار اعلام کردند اما با گذشت این مدت هنوز عملیات اجرایی آغاز نشده است. 

براساس صحبت‌های افشون این روستا در منطقه گردشگری واقع شده اما نه گاز دارد و نه آنتن‌دهی تلفن همراه، همین امر سبب می‌شود که نتوان از ظرفیت گردشگری این منطقه استفاده کرد. 

نکته دیگری که نبود گاز در این روستا سبب شده و افشون نیز در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند، مهاجرت اهالی در فصل زمستان است. به گفته وی جمعیت ثابت روستای جویجان 953 نفر است اما با جمعیت سیاری که در فصول گرم سال به روستا می‌آیند نزدیک به 1200 نفر می‌شود. 

افشون معتقد است اگر مشکلات روستا از جمله گازرسانی برطرف شود، اهالی از روستا مهاجرت نمی‌کنند و همه سال در روستا می‌مانند. 

گاز امسال به جویجان نمی‌رسد 

رحمت‌الله فرامرزی، سرپرست فرمانداری ممسنی در گفت‌وگو با تسنیم از انجام کارهای مطالعاتی و مشخص شدن پیمانکار اصلی گازرسانی به روستاها سخن می‌گوید. به گفته وی شرکت گاز استان فارس گازرسانی به 220 روستا را به شرکتی به نام آذراب واگذار کرده و این شرکت نیز با انتخاب پیمانکاران خرد در شهرستان‌ها این کار را انجام می‌دهد. 

فرامرزی از گازرسانی به مجموعه 15 روستا در ممسنی سخن می‌گوید که روستای جویجان نیز یکی از این روستاها است و با مشخص شدن پیمانکار سطح شهرستان عملیات اجرایی آغاز می‌شود. 

سرپرست فرمانداری ممسنی زمان برای گازرسانی به این روستا را بسته به سرعت شرکت گاز در انتخاب پیمانکار می‌داند اما معتقد است هر چند ممکن است که عملیات اجرایی امسال شروع شود اما تا پایان سال بعیداست که گاز به جویجان برسد. 

نبود امکانات کافی برای زندگی در روستاها یکی از دلایل مهاجرت اهالی روستا به شهرهای بزرگ نظیر شیراز و افزایش حاشیه‌های این شهر است، موضوعی که در سلسله گزارش‌های تسنیم از مشکلات روستاها به صراحت از سوی دهیاران اعلام شده است.

نظرات بینندگان