کد خبر: ۱۱۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶

سنگ‌نگاره انسان بالدار پاسارگاد بیش از پیش حفظ می‌شود/سقفی برای کاخ‌های پاسارگاد

از نقش انسان بالدار تا کوچکترین نقوش باقی مانده از دوره هخامنشی در کاخ‌ها و درگاه‌ها به همت میراث فرهنگی و پایگاه جهانی پاسارگاد مورد حفاظت بیشتر قرار می‌گیرند.
به گزارش شیرازه، نام محوطه باستانی پاسارگاد ناخودآگاه ما را به آرامگاه کوروش هخامنشی می‌اندازد. اما در این محوطه کاخ‌ها و نقوشی وجود دارند که قدمت آنها به وسعت یک تاریخ است و باید حفظ شوند.

از نقش انسان بالدار تا کوچکترین نقوش باقی مانده از دوره هخامنشی در کاخ‌ها و درگاه‌ها به همت میراث فرهنگی و پایگاه جهانی پاسارگاد مورد حفاظت بیشتر قرار می‌گیرند.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به اهمیت حفظ سنگ نگاره انسان بالدار پاسارگاد به خبرنگار فارس در شیراز می‌گوید: مرمت این بنا در مدت سه هفته و با همکاری مشترک ایران و ایتالیا انجام شد.

حمید فدایی ادامه می‌دهد: در این عملیات، پاکسازی، ترک‌گیری و تثبیت لایه‌های این نقش تاریخی به انجام رسید که مهم‌ترین کار، تثبیت لایه‌های در حال ریزش این نگاره بود.

وی اضافه می‌کند: پاکسازی بخشی از کار مرمتی بود و با پاکسازی سطحی، برخی از مواد مرمتی که به اشتباه در دوره‌های مرمتی قبل بر روی بنا اعمال شده و سطح بنا را پوشانده بود، مرمت شد.

فدایی با ابراز رضایت از روح و جان دوباره‌ای که در انسان بالدار پاسارگاد وارد شده است، بیان می‌کند: اجرای سقفی که بتواند در حفاظت از این سنگ نگاره عمل کند نیز در برنامه اقدامات مرمتی و حفاظتی قرار دارد.

این مقام مسوول می‌افزاید: طرح این سقف، مشابه سقف کاخ اختصاصی کوروش است که با 2 سقف سبک روی 2 درگاه کاخ از نقوش برجسته باقی مانده، حفاظت می‌کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد متذکر می‌شود: سقف‌ها از جنس فولاد ضد زنگ هستند و از ایتالیا وارد شده‌اند که برای انسان بالدار نیز باید از طریق همین کشور تهیه شود.

وی با تاکید بر اینکه این کار در ماه‌های آینده با قطعیت انجام می‌شود، می‌گوید: علاوه بر نورپردازی که در محوطه کاخ برای شب تعبیه شده، نورپردازی اختصاصی در محل نگهداری نقش انسان بالدار نیز به اجرا در خواهد آمد.

سقفی برای کاخ‌های پاسارگاد

فدایی با اشاره به طرح مسقف کردن کاخ‌های پاسارگاد بیان می‌کند: اینکه بخواهیم کل مجموعه را مسقف کنیم، قطعاً از نظر منظری مشکل ایجاد می‌کند و تنها قرار است تا بخش‌های ارزشمندتر کاخ‌ها زیر پوشش‌های سقفی ساده قرار بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون 2 درگاه کاخ اختصاصی کوروش، مسقف شده‌اند و رویکردمان برای مسقف کردن سایر درگاه‌ها و کاخ دروازه و انسان بالدار به همین ترتیب است.

فدایی اضافه می‌کند: در کاخ بار عام نیز 5 تا 6 نقش برجسته کوچک باقی مانده است که با سقف‌های فولادی ضد زنگ و سبک مورد حفاظت قرار خواهد گرفت.

پهنه‌ای برای میزبانی جهانی

مدیر پایگاه‌ میراث جهانی پاسارگاد با ابراز رضایت از بازدیدهایی که سالانه گردشگران داخلی و خارجی از میراث جهانی پاسارگاد دارند، می‌گوید: گردشگری امروز به صنعت رو به رشد و اقتصادی در جهان تبدیل شده و ما نیز نباید در توسعه آن دچار کاستی شویم.

فدایی معتقد است: زمانی گردشگری می‌تواند، رونق مطلوب پیدا کند که زیر ساخت‌های لازم برای استقرار بیشتر گردشگر فراهم شود و این امر جز با تامین اقامتگاه‌های مناسب، محقق نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پاسارگاد در مقایسه با تخت جمشید که در مجاورت شهری به وسعت مرودشت قرار دارد از امکانان رفاهی و اقامتی کمتری برخودار است.

این مقام مسوول با اشاره به نقش جوامع محلی در میزبانی از بازدیدکنندگان محوطه جهانی پاسارگاد بیان می‌کند: معیشت ساکنان این منطقه اغلب بر پایه کشاورزی استوار بوده که با خشکسالی‌های اخیر دچار رکود شده است.

فدایی می‌افزاید: اما آنها گنجی همچون محوطه تاریخی پاسارگاد را در نزدیکی خود دارند که می‌توانند در آن دارای شغل و درآمد کافی باشند که برای اشتغال آنها باید زیرساخت و اعتبار فراهم شود.

وی نقش مسوولان استان و شهرستان را در تامین این زیر ساخت‌ها موثر می‌داند و می‌گوید: شهرداری و فرمانداری منطقه و پایگاه جهانی پاسارگاد می‌توانند در ایجاد این زیرساخت‌ها سهیم شوند.

فدایی تاکید می‌کند: تامین زیر ساخت برای شهر مادر سلیمان که در نزدیکی این پایگاه جهانی قرار دارد نیز باید در دستور کار و جزییات این طرح جامع قرار بگیرد تا گردشگری منطقه توسعه یابد و اقامتگاه‌هایی در خور یک میراث جهانی احداث شود.

وی باور دارد: در شهرهایی همچون پاسارگاد باید شهردار بافت‌های تاریخی انتخاب شود تا ضمن در نظر گرفتن نیازهای شهری نیازهای میراث ‌فرهنگی را نیز در نظر بگیرد.

موزه‌ای به قدمت تاریخ

مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد با تاکید بر اهمیت احداث موزه در این گستره جهانی می‌گوید: این موزه، مثل تخت جمشید و پاسارگاد را در بر می‌گیرد و تنها موزه دوره هخامنشی است.

فدایی معتقد است: اما زمانی شاهد راه‌اندازی این موزه خواهیم بود که این پروژه به یک طرح ملی تبدیل شود و اعتبار خاصی برای آن در نظر گرفته شود.

منبع: فارس

نظرات بینندگان