کد خبر: ۱۱۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶
پيشنهادهاي نماینده مردم شیراز در خصوص بهبود ساخت و ساز در كشور:

دولت بایدبه تولید مصالح نوین ورود کند/ مدیریت ساخت و ساز به افراد صلاحیت دار واگذار شود

نماینده مردم شیراز و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور طی نامه‌اي خطاب به رييس جمهوري، در خصوص حضور سازمان نظام مهندسی در چرخه ساخت و ساز پیشنهاداتی را ارائه داد.
به گزارش شیرازه، فرج‌الله رجبي طي نامه‌اي كه خطاب به دكتر روحاني، رييس جمهور تدوين و ارسال شده و نسخه‌اي از آن در اختيار ايسنا قرار گرفته است، در 6 بند پيشنهادهايي را در خصوص حضور سازمان نظام مهندسي در چرخه‌ي ساخت و ساز، ارائه داد.

در اين نامه، با اشاره به وقوع زلزله‌هاي متعدد در كشور، پيشنهادهايي براي ارتقاء كيفيت ساخت و سازها ارائه شده است.

متن نامه‌ي نماينده مردم شيراز و رييس سازمان نظام مهندسي ايران خطاب به رياست جمهوري چنين است؛

رئیس جمهور معزّز

سلام علیکم؛

احتراماً، متعاقب وقوع زلزله‏ های اخیر کشور، لازم دانستم تا مطالبی را به استحضار برسانم و از محضرتان تقاضا نمایم تا در صورت صلاحدید دستورات لازم را صادر فرمائید :

1- طی بیست سال گذشته، سازمان‏های نظام مهندسی ساختمان، توفیق یافته‏ اند که نسبت به آموزش، ترویج و کنترل مقررات ملی ساختمان در سراسر کشور اهتمام ورزند و به تدریج، و به طور نسبی کیفیت ساخت و ساز را ارتقاء بخشند. زلزله اخیرکرمان در منطقه ای به وقوع پیوست که زلزله سال 1383 قربانیان زیادی گرفته بود ولی رعایت نسبی اصول فنی در بازسازی، سبب گردید که در زلزله شدید اخیر، ساختمان‏های جدید هیچ گونه آسیبی نبینند. همچنین مستحضر هستید که در زلزله کرمانشاه، ساخت و سازهایی که در بخش خصوصی و بدون مداخله دولت بنا گردیده‏اند دچار آسیب ‏های کمتری شدند. اینها نشانه‏ هایی از روند مثبت توسعه مهندسی در کشور است ولی البته تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله‏ های زیادی باقی مانده است .

2- پس از وقوع زلزله کرمانشاه و خساراتی که به بار آمده است مقرر گردید تا کلیه پروژه‏ هایی که با تأئید مهندسان عضو این سازمان احداث شده ‏اند و آثاری مغایر با مقررات ملی ساختمان و آئین نامه‏ های مربوطه بروز نموده است شناسایی شوند و چنانچه محرز شود که مهندسان طراح، سازنده و یا مهندسان ناظر قصور یا تقصیری نموده باشند به مراجع ذیربط معرفی شوند .

3- آئین نامه زلزله کشور (به شماره 2800) با اقتباس از آئین نامه برخی کشورها، بر این مبنا تدوین یافته است که ساختمان‏های معمولی در برابر زلزله‏ های شدید دچار آسیب می‏شوند ولیکن آوار نخواهند شد. به نظر می‏رسد با توجه به اینکه اغلب مناطق زلزله خیز کشور در معرض تهدید دائمی زلزله قرار دارند لازم است تا آئین نامه مذکور به نحوی بازبینی شود که در هنگام وقوع زمین لرزه، مردم مجبور به ترک ساختمان‏ها نشوند. همچنین با تجدید نظر در برخی مفاد مقررات ملی ساختمان، به استفاده از مصالح ساختمانی سنگین به خصوص در دیوارهای ساختمان‏های بلند پایان داده شود. در این رابطه پیشنهاد می‏شود تا دولت محترم از سرمایه‏ گذاری داخلی و خارجی در حوزه تولید مصالح نوین سبک، مقاوم در برابر آتش، عایق در برابر سرما و گرما و با رعایت الزامات زیست محیطی در قالب برنامه‏ ای جامع پشتیبانی ‏نماید .

4- در حالی که بسیاری از صنایع کشور و از جمله صنعت ساختمان دچار فقدان تکنسین فنی و کارگر ماهر است، دانشگاههای کشور سالیانه دهها هزار مدرک مهندسی صادر می‏ نمایند و متأسفانه بسیاری از جوانان به جای کسب مهارت و یا حرفه‏ مندی ترجیح می‏دهند که صرفاً به دریافت مدرک دانشگاهی بپردازند و اساساً صنعت ساختمان کشور به این مدارک نیاز ندارد. این مسیر تهدیدی جدی برای آینده کشور می‏باشد و شایسته است تا دولت محترم در برنامه توسعه نیروی انسانی تجدیدنظر نماید. شایان ذکر است که مدتی قبل، این موضوع طی نامه‏ای به وزیر محترم وقت علوم، تحقیقات و فناوری منعکس و برای همکاری در تدوین و اصلاح مواد درسی دانشگاهها اعلام آمادگی شده است .

5- ضرورت دارد در نحوه انجام آزمونهای ورود به حرفه توسط وزارت راه و شهرسازی تجدید نظر شود. با توجه به کثرت و تنوع دانشگاهها، بایستی قبل از آزمون حرفه‏ای، آزمونهایی به منظور سنجش دانش تخصصی متقاضیان ورود به حرفه به عمل آید. همچنین لازم است در تعیین صلاحیت و ارتقاء آنان توجه خاصی به رزومه کاری و سوابق کارگاهی آنان در پروژه ‏های ساختمانی معطوف گردد و پذیرش آنان متناسب با نیاز کشور صورت پذیرد.

6- در چرخه ساخت و ساز، مسئولیت‏ها چندان روشن نیست و عملاً قدرت مدیریت و تصمیم ‏گیری با مالک و سرمایه ‏گذار است که غالباً از دانش تخصصی مربوط به حرفه ساختمان برخوردار نمی ‏باشند. بسیار ضروری می‏ نماید که مسئولیت کامل و نهایی محصول این چرخه یعنی «ساختمان» به صاحبان صلاحیت و حرفه واگذار گردد. همچنین نظارت که یک فعالیت حرفه‏ای کاملاً تخصصی است بایستی به صورت نظارت کارگاهی و مستمر و در شرایطی به صورت نظارت مقیم کارگاه انجام شود.

منبع: ایسنا

نظرات بینندگان