کد خبر: ۱۱۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۶

رسیدگی به مناطق محروم اولویت مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس/ قول معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر ثبات مدیریتی در کتابخانه‌های فارس

منوچهری گفت: رسیدگی به مناطق محروم و تقویت منابع کتابخانه های عمومی استان از اولویت های اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس معرفی شد/ قول معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر ثبات مدیریتی در کتابخانه‌های فارسبه گزارش شیرازه،مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با حضور معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مسئولان استانی برگزار شد. در این مراسم که روز دوشنبه چهارم دی ماه با حضور محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد، مرتضی محمدزاده مدیرکل امور مجلس و استان های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز استان فارس و مسئولان استانی برپا شد، ضمن قرائت حکم مدیریت اداره کل کتابخانه های عمومی فارس با امضای علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، این حکم به روح الله منوچهری اعطا شد.

مدیریت کتابخانه های عمومی فارس در دولت دوازدهم ثبات خواهد داشت

معاون توسعه‌ كتابخانه ‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه‌ های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به اینکه استان فارس ازنظر شاخص های کتابخوانی جز استان های برتر است، تصریح کرد: استان فارس در شاخص های تعداد کتابخانه، تعداد کتابدار و تعداد عضو در سطح کشور دارای رتبه ممتاز است؛ اما در شاخص میانگین امانت کتاب و برخی شاخص های دیگر دسته کم جزو 10 تا 12 استان اول است که امیدواریم با حضور مدیرکل جدید ارتقای این شاخص ها اتفاق بیافتد.

محمد اله‌یاری از ثبات مدیریتی در مجموعه کتابخانه های عمومی استان فارس خبر داد و با تأکید بر اینکه منوچهری به حق در جایگاه مدیرکلی کتابخانه های عمومی استان فارس نشسته است، گفت: روح الله منوچهری دارای بالاترین درجه علمی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است و همچنین، سال ها در کتابخانه های عمومی فعالیت داشته و از تجارب کافی برخوردار است. علاوه بر این حسن خلق و شخصیت اهل گفت وگو را هم باید به ویژگی های این مدیرکل اضافه نمود. این ها، شرایط مطلوبی را ایجاد کرده است که ثبات کتابخانه های عمومی در چهار سال آینده و دولت دوازدهم را به همراه خواهد داشت.

او با تأکید بر اینکه از دو سال گذشته پایه پژوهش های علمی در نهاد کتابخانه های عمومی گذاشته شده است، اضافه کرد: موضوعاتی همچون خدمت رسانی به اعضا، باشگاه مخاطبان کتابخانه های عمومی و بررسی نیازهای کاربران از جمله این پژوهش هاست و نتیجه این تحقیقات در شش ماه آینده روی می دهد که نقشه راه ما خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه کتابخانه ها از وضعیت سنتی خود خارج شده است، گفت: در حال حاضر کتابخانه های عمومی به عنوان مرکز خدمات شناخته می شوند و در نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم تلاش کردیم این مسئله را مورد توجه قرار دهیم.

به گفته او، کاهش دغدغه کتابداران از لحاظ معیشت و پایه گذاری طرح های «سند مجموعه سازی مشارکتی» و «سامانه نجم» در زمینه تأمین منابع برای کاربران با توجه به نیاز آنها از جمله اتفاقاتی است که رنسانسی را در مجموعه کتابخانه های عمومی کشور به وجود خواهد آورد.

تدوین سندی کاربردی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

معاون توسعه‌ كتابخانه ‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه‌ های عمومی کشور در ادامه از تدوین سندی کاربردی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شورای فرهنگ عمومی و تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه خبر داد و افزود: این سند در سه حوزه فرهنگ سازی، تجهیز و گسترش کتابخانه ها و نظارت و پایش، تکالیفی را بر عهده دستگاه های مختلف گذاشته است که با نگاه هم افزایی بین دستگاه های فرهنگی در سطح استان ها، ادارات استانی را مکلف کرده که اقدامات مشترکی برای توسعه و ترویج کتابخوانی به انجام برسانند.

اله‌یاری همچنین با بیان اینکه فرصت خوبی است تا گنجینه ای از آثار انتشارات نوید در یکی از کتابخانه های عمومی فارس راه اندازی شود، گفت: نمی شود از حوزه نشر در ایران سخن گفت و از داریوش نویدگویی یاد نکرد. انتشارات نوید شیراز جزو پنج انتشارات برتر ایران است و سابقه و شهرت ملی دارد.

رسیدگی به مناطق محروم و تقویت منابع کتابخانه های عمومی فارس در اولویت است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز در این مراسم ضمن قدردانی از مجموعه مدیریتی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به سبب اعتماد ایشان و همچنین تشکر از خدمات مدیران پیشین، از برنامه های خود در این مسئولیت جدید و اولویت کاری مجموعه کتابخانه های عمومی فارس پرده برداشت و عنوان کرد: رسیدگی به مناطق محروم، تقویت منابع کتابخانه های عمومی استان، ایجاد بخش های جدید در کتابخانه ها برای اقشار خاص، ارائه خدمات بهتر به اعضا، امکان استفاده از پایگاه های اطلاعاتی و دسترسی آسان تر مردم به اطلاعات، جایگزینی توسعه کیفی نسبت به توسعه کمی در کتابخانه های عمومی و ... از جمله اولویت های این اداره کل است.

روح الله منوچهری با بیان اینکه به ظرفیت رسانه ها برای معرفی فعالیت های کتابخانه های عمومی توجه ویژه ای خواهد شد، از تلاش اداره کل کتابخانه های عمومی استان در راستای ایجاد شرایط دسترسی آسان عموم مردم به کتابخانه خبر داد و گفت: در حال حاضر 224 کتابخانه عمومی در سطح استان وجود دارد که از این نظر، استان فارس مقام نخست را در میان استان ها دارد. امیدواریم که بتوانیم با یاری تمامی دستگاه ها و با استفاده از ظرفیت کتابخانه های عمومی میزان آسیب های اجتماعی را در آینده به حداقل برسانیم.

او با اشاره به اینکه درسال آینده، 70 ساله شدن کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز را جشن خواهیم گرفت، یادآور شد: توسعه متوازن یکی از برنامه های ویژه ایست که به آن توجه شده است؛ به طوریکه از ابتدای سال تا کنون عملکرد 27 شهرستان را بررسی کردیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در ادامه برخی از اقدامات صورت گرفته در مجموعه کتابخانه های عمومی سال جاری را یادآور شد و گفت: افتتاح همزمان 10 کتابخانه عمومی در شیراز، تجهیز 35 کتابخانه عمومی به اینترنت بی سیم رایگان، تجهیز کتابخانه های عمومی به تجهیزات کودک و بزرگسال و سیستم های سرمایشی و گرمایشی، جذب بیش از بیست میلیارد ریال توسط خیرین در راستای توسعه کتابخانه ها، برگزاری بیش از هزار نشست کتاب خوان، ارتقای آمار شرکت کنندگان جشنواره رضوی به 5/4 برابر، برگزیده شدن شهر اوز به عنوان شهر خلاق و دو روستای استان به عنوان روستاهای دوستدار کتاب کشوری، برگزاری دوره های آموزشی متناسب با نیاز کتابداران و... نیز برخی از فعالیت های صورت گرفته در دوره سرپرستی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس بود.

منوچهری در پایان ضمن تأکید بر ارتقای وضعیت کتابداران در حوزه های آموزشی و مسکن، از خیرین قدردانی و عنوان کرد: همچنان نیازمند دست های پر خیر و برکت خیرین در راستای توسعه و بهبود وضعیت کتابخانه های استان هستیم.

در استان فارس کتابخانه کم داریم

رئیس انجمن خیرین کتابخانه ساز استان نیز در ادامه این دیدار با اشاره به اینکه باید امروز را به فال نیک گرفت، گفت: روح الله منوچهری از دل مجموعه کتابخانه ها انتخاب شده و خاک خورده کتاب است؛ امیدواریم با حضور ایشان فارس در حوزه کتابخوانی به جایگاه اصلی خود بازگردد.

داریوش نویدگویی با تأکید بر کمبود کتابخانه عمومی در استان، افزود: کتابخانه عمومی شهید دستغیب هویت ما شیرازی هاست؛ اما متأسفانه اکنون در حال ویران شدن است، چرا باید صدها نشریه و کتاب نابود شود و ما چشم پوشی کنیم. ضروری است که مسئولان استانی هرچه زودتر در این خصوص تدبیری بیندیشند.

او به سابقه درخشان شیراز در حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره و اظهار کرد: نخستین کتابخانه کشور در دوره عضدالدوله دیلمی در شیراز راه اندازی شد و بزرگترین کاتبان قرآن، نخستین ناشر و روزنامه نگار ایرانی شیرازی بوده اند.

ناشر برتر کشوری با بیان اینکه چرا برخی شهرداری ها بودجه ای را که قانون تصویب کرده، در اختیار کتابخانه های عمومی قرار نمی دهند، خاطرنشان کرد: برخی شهرداران به خوبی سهم نیم درصد خود را پرداخت می کنند، اما باید فکری به حال شهرداران بدحساب کرد؛ این در حالی است که نه تنها شهرداری ها بلکه تمامی دستگاه های استانی باید در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی همکاری کنند.

کتابخانه های عمومی بدون حمایت مسئولان استانی نمی تواند جامعه را کتابخوان کند

دکتر زهیر حیاتی استاد پیشکسوت رشته علم اطلاعات و دانش شناسی نیز در این مراسم با بیان اینکه انتصاب روح الله منوچهری به سمت مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس تأییدی بر یکی از نظریه های مدیریت است، گفت: پیشرفت افراد در سازمان باید براساس شایستگی و سلسله مراتب باشد و می بینیم که منوچهری با تلاش این مسیر را طی کرده است.

حیاتی با تأکید بر اینکه مدیریت کتابخانه ها نباید به بودجه دولتی وابسته باشد و جامعه باید با کمک های خودش این مشکل را حل کند، گفت: نمی توان از افراد انتظارات بسیاری داشت، کتابخانه های عمومی درمقایسه با کتابخانه های دانشگاهی و تخصصی از عظمت برخوردار است، اما به تنهایی نمی تواند جامعه را کتابخوان کند و به پشتیبانی همه مسئولان نیاز دارد. باید در خصوص وضعیت کتابخوانی در جامعه جهادی همگانی و مقدس شکل گیرد.

گفتنی است منوچهری دانش آموخته رشته کتابداری و اطلاع رسانی در مقطع دکتری و از کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس است که پیش از این به عنوان رئیس کتابخانه و سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس فعالیت داشته است.

او از کتابخانه های عمومی به عنوان منابع اطلاعات جامعه یاد کرد و یادآور شد: کتابداران باید بتواند این منابع را در اختیار مشاورین و برنامه نویسان قرار دهند تا معضلات اجتماعی حل شود. کسی جز کتابداران نمی تواند در جمع آوری منابع اطلاعات و کاهش آسیب های اجتماعی به افراد کمک کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان