کد خبر: ۱۱۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۴ - ۱۱ دی ۱۳۹۶
معاون وزیر علوم در شیراز:

بودجه آموزش عالی پاسخگوی نیازها نیست/مراکز دانشگاهی باید ماموریت گرا باشند/با حذف کنکورموافق هستیم

شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت:آینده را در درجه اول دانشگاههای مطرح باید رقم بزنند ما باید تلاش کنیم تنها در این صورت دانشگاه های مطرح رشد بسیار جدی خواهد کرد.
به گزارش شیرازه، معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری  در مراسم تکریم و معارفه سرپرست های سابق و جدید دانشگاه شیراز نسبت به رقم پایین بودجه مراکز آموزش عالی ابراز نارضایتی کرد و گفت: انتظار داشتیم در چنین روزی نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم حاضر باشند  اکنون فصل بودجه است و از نمایندگان مجلس درخواست داریم برای افزایش اعتبارات اموزش عالی تلاش کنند 8 هزارمیلیارد  اعتبارات درسیستم  اموزش عالی به این وسیعی عددی نیست.این نبوغی که جوانان و دانشمندان نشان می دهند بسیار کم هزینه به این جاها می رسند

بودجه آموزش عالی پاسخگوی نیازها نیست/مراکز دانشگاهی باید ماموریت گرا باشند/با حذف کنکورموافق هستیمدکتر مجتبی شریعتی نیاسر ابراز داشت: ما اگر بخواهیم به درجه مطلبوب از اموزش عالی برسیم بی مایه فتیر است چقدر باید رفت چانه زنی کرد تا مقداری اعتبار افزایش پیدا کند.لازم است همه دست به دست هم دهیم مستقل از هر گونه تفکر جناحی تا اموزش عالی ارتقا پیدا کند.

وی افزود: آینده را در درجه اول دانشگاههای مطرح باید رقم بزنند ما باید تلاش کنیم تنها در این صورت دانشگاه های مطرح رشد بسیار جدی خواهد کرد.

وی با اشاره به جایگاه منطقه ای خوب دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در استان فارس ۴ هزار ۳۵۲ نفر هیات علمی داریم بالغ بر ۲۳۵ هزار دانشجو که ۶۷ درصد دانشجویان در منطقه ۷ هستند. دانشگاه شیراز بیش از ۷۰ سال قدمت دارد و اساتید فرهیخته و بزرگی در تاریخ دانشگاه شیراز وجود دارد و امروز نیز برخی از چهره های ماندگار در این مرکز هستند و اولین دانشگاهی بود که میزبان برنده جایزه نوبل بود.

معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه شیراز در چند سال گذشته در عرصه بین‌الملل عملکرد خوبی داشته است، گفت: این دانشگاه در نظام سطح‌بندی جز دانشگاه‌های برتر معرفی‌شده است و در فعالیت‌های کیفی و کمی جز دانشگاه‌های سطح یک کشور مطرح‌شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اظهار داشت بنیان علمی دانشگاه تلفیقی بود میان همه رشته ها اما امروز شاهد جداشدن علوم پزشکی از دیگر رشته ها هستیم که دیگر این وضعیت مناسب نیست هرچند که در دهه ۶۰ این کار لازم بود.

وی با اشاره به آمار دانشجویان اوایل انقلاب یاداور شد: در سال ۹۲ جمعیت دانشجویی ۲۵ برابر رشد داشته است. منابع انسانی یک نعمت است و از سوء با نقطه ضعف کیفی مواجه هستیم و از طرفی برخورد جدی هم نمی توان کرد بنابر این بحث آمایش آموزش عالی مطرح و در اسفند ۹۴ به تصویب رسید.

وی تصریح کرد قرار نیست مراکز آموزشی به هر موضوعی ورود کنند و زمانیکه دانشگاه آزاد شکل گرفت قرار بود برداشتی از دانشگاه انگلیس باشد و فعالیت غیر حضوری داشته باشد که چنین نشد اما پیام نور این کار را انجام داد. پیام نور با ماموریت اموزش غیرحضوری شروع به کار کرد و نباید در اموزش حضوری وارد شود ما برای هر مرکز آموزش عالی ماموریت گرایی را با قاطعیت دنبال می کنیم که همه مراکز توقع نداشته باشنتد همه کارها را انجام دهند هر مرکز باتوجه به ماموریت خود عمل کند.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: مراکز دانشگاهی باید برند اولویتی خود را حفظ کنند.

 ماموریت گرایی و استانداردسازی دغدغه صندلی مازاد یا خالی را رفع میکند

وی اذعان داشت: بسیاری از مراکز آموزشگاهی به دلیل اینکه مشمول رشد بی رویه شدند با نداشتن امکانات لازم شکل گرفتند که باید آنها را مدیریت کرد و در این راستا باید با استفاده از ظرفیت دانشگاه های بزرگ این مشکل را برطرف کرد.

درپایان مراسم معاون وزیر از سرپرست پیشین دانشگاه تقدیر کرد و برای سرپرست جدید ارزوی موفقیت داشت

پس از این مراسم شریعتی درجمع خبرنگاران فارس حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

شریعتی درخصوص اینکه وزارت علوم در چه رشته هایی بیشتر با صندلی خالی مواجه هست پاسخ داد: قابل تفکیک نیست که بگوییم چه رشته هایی با صندلی خالی مواجه هستند رشته محل صحیح تر است ضمن اینکه از اساس واژه صندلی خالی که در رسانه ها زیاد مطرح می شود را قبول ندارم. ما در یک دوره ای به هردلیلی اضافه بر ظرفیت  دانشگاه ها صندلی مازاد ایجاد کردیم و حالا باورمان شده است که این صندلی‌ها ظرفیت دانشگاه‌هاست و خالی مانده است.اگر به سمت ماموریت گرایی و استانداردسازی برویم اصلا دغدغه صندلی مازاد یا خالی را نداریم.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در مقطع دکترا تعداد دانش آموختگان بیشتر از نیاز جامعه و بازار است بنابراین ظرفیت دکترا و ارشد باید مهار شود.

دستگاه آموزش عالی متولی ایجاد شغل نیست

وی بابیان اینکه ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری بالغ‌بر ۲۴ هزار نفر بوده ولی نزدیک به یک‌صد هزار نفر پذیرش‌شده است، بیان کرد: سالانه حدود ۲۵۰۰ نفر میانگین از بین دانش‌آموختگان مقطع دکتری از محیط‌های آموزش عالی جذب‌شده است اگرچه دستگاه آموزش عالی متولی ایجاد شغل نیست ولی در قالب پارک‌های علم و فناوری ۳۵ هزار نفر جذب‌شده است.

با حذف کنکورموافق هستیم و ان را پیگیری می کنیم

شریعتی در پاسخ به خبرنگاران درخصوص موضوع چالش برانگیز حدف کنکور نیز توضیح داد: باور این است که باید کنکور حذف شود به دنبال حمایت از این امر هستیم، اما حذف کنکور یک فراینداست، که عوامل مختلفی در آن دخالت دارند وهمه این عوامل باید باهم جور شودتا  شرایط حذف کنکور فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه حذف کنکور در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری هر سه جدا از هم قابل بحث و پیگیری است، ادامه داد: در سال ۹۴ اولین اقدام در دولت تدبیر و امید حذف کنکور دکتری بود که با مخالفت مجلس شورای اسلامی مواجه شد و این امر به حالت قبل برگشت، ما این نقد را به مجلس داریم که مانع حذف کنکوردکتری  شد و مجددا کنکوررا برگرداند..

معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در ادامه بیان کرد: برای  افراد دیپلم  وکارشناسی هم موافق حذف کنکور هستیم اما تعامل جدی با آموزش و پرورش دراین خصوص لازم است.  درحال حاضر هم اثرگذاری کنکور نسبت به قبل کمتر شده  و آزمون تستی حدود15درصد بیشتر در ورود به دانشگاه موثر نیست و 85 درصد ورود با توجه به سوابق تحصیلی است.

همچنین وی با اشاره به اینکه کنترل جمعیت دانشجویی مستقل از شیوه‌های پذیرشی است، بیان داشت: از سال ۹۲ نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی کاهش پیداکرده است.

شریعتی در مورد  ادغام رشته‌ها و صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها، گفت: از سال ۹۳ کل برنامه‌های درسی موردبررسی قرارگرفته است ۸۴۰ مورد از برنامه‌های درسی رشته مقطع‌های مختلف که قدمت آن بیشتر از ۱۰ سال بوده را موردبازنگری قرار دادیم، که این اقدام با رویکرد کاربردی و کارآفرینی انجام‌شده است. اکنون دیگر برنامه درسی با قدمت بیش از ده سال نداریم

به دانشجویان توصیه می کنم سراغ موج سواری و سیاسی بازی نروند

شریعتی در پاسخ به خبرنگاران درخصوص تاثیر تجمعات اعتراضی اخیر بر روندکلاس های دانشگاه گفت: در پی اعتراضات اخیر در کشور هیچ کلاسی تعطیل نشده است، این مسئله انقدر جدی نیست که بخواهد به تعطیلی دانشگاه ها بکشد.

وی تاکید کرد: خیلی خوب است که جوانان در فعالیت فرهنگی و سیاسی ورود کنند اما توصیه می کنم توجه داشته باشند که سوار بر موج نشوند زیرا با موج سواری ره به جایی نمی برند و تحصیل انها نیز قربانی می شود.

معاون وزیر علوم یادآور شد: نسل جوان باید بینش سیاسی داشته باشند اما مراقب باشند که سیاسی بازی دامن آنها را نگیرد، جامعه دانشجویی فعال و پویا است و اختلالی در روند کاری دانشگاه ها وجود ندارد.

شریعتی درخصوص برخورد با اساتید نخبه و جلوگیری از تدریس آنها در دانشگاه ها، گفت: هیچ کس مخالف تدریس اساتید نخبه در دانشگاه نیست، اما هر نخبه ای هم که نباید پژوهش ویا تدریس کند، از نیروهای نخبه با شرایط ویژه خودشان باید استفاده شود.

وی با بیان اینکه هیچ کس موافق طرد نخبگان نیست، در ادامه افزود: اگر مصداق خاصی وجود دارد مسئولین ذی ربط پاسخ گو باشند.
نظرات بینندگان